In maja 2018 r., Donald Trump Jednostronnie wycofał USA z irańskiej umowy nuklearnej i ponownie narzucił amerykańskie sankcje, które okaleczyły irańską gospodarkę. Trump rozerwał porozumienie z 2015 r., Które Iran zajęło lata na negocjowanie z sześcioma potęgami światowymi, zgodnie z którym Teheran ograniczył swój program nuklearny w zamian za ulgę w sankcjach międzynarodowych. Trump nalegał, że będzie w stanie negocjować lepszy pakt niż ten, do którego dotarł administracja Baracka Obamy.

Dzisiaj, w drugiej kadencji jako prezydent, Trump chce naprawić Iran Umowa, którą złamał prawie siedem lat temu.

Podczas gdy ogólna polityka zagraniczna Trumpa była chaotyczna i wyobcowała tradycyjnych sojuszników w USA w Europie i innych krajach, ma możliwość osiągnięcia porozumienia z Iranem, która wymykała się Joe Biden. Odkąd Trump odszedł od pierwotnej umowy, Iran zbliżył się do posiadania broni nuklearnej niż kiedykolwiek. Wzbogacił wystarczającą liczbę uranu blisko jakości klasy broni Zrób sześć bomb nuklearnychwedług Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (MAEA). Ale analitycy uważają, że nawet po wzbogaceniu wystarczającej ilości uranu na bombę, Iran nadal potrzebowałby do roku, aby się rozwinąć Rzeczywista głowica nuklearna Można to rozmieścić na pocisku balistycznym.

W zeszłym miesiącu Trump wysłał list do najwyższego przywódcy Iranu, 86-letniego Ayatollaha Ali Chamenei, mówiąc, że USA chcą wynegocjować nową umowę. Trump kontynuował zagrożenie publicznemówiąc, gdyby przywódcy Iranu nie zgodzili się na odnowione rozmowy, byliby poddani „bombardowaniu takich, których nigdy wcześniej nie widzieli”. Po zagrożeniach Trumpa i gromadzenie sił amerykańskich Na Bliskim Wschodzie powiedział wojsko Iranu Zareagowałby na każdy atak, atakując amerykańskie bazy w regionie, w których znajdują się tysiące żołnierzy amerykańskich.

Ale irańscy przywódcy również zgodzili się Pośrednie negocjacjezamiast bezpośrednich rozmów, które zaproponował Trump. Trump wysłał swojego specjalnego wysłannika, dewelopera z nieruchomości Steve Witkoff, aby poprowadził zespół negocjatorów amerykańskich, aby spotkać się pośrednio z najlepszymi irańskimi urzędnikami, w tym ministrem spraw zagranicznych, Abbas Araghchi. Obie strony przeprowadziły w tym miesiącu dwie rundy produktywnych rozmów, pod mediacją Omanu. A zespoły USA i Iranu są na spotkanie W ten weekend w Muscat, stolicy Omanu, gdzie rozpoczną rozmowy na temat technicznych szczegółów potencjalnego porozumienia.

Podczas gdy obaj przywódcy Trumpa i Iranu zmienili swoje tony w ostatnich tygodniach, przed zawarciem umowy, w tym Hardlinerów w Iranie i Waszyngtonie, a także sprzeciwu rządu Izraela, kierowanego przez Benjamina Netanjahu, który spędził lata pracującymi nad tym Podważaj negocjacje między USA i Iranem. Główną barierą będzie to, czy administracja Trumpa nalega na całkowite demontaż programu nuklearnego Iranu-tak zwany „Libii model”, nazwany na cześć zmarłego libijskiego dyktatora Muammara Kaddafi, który postanowił wyeliminować program broni nuklearnej w swoim kraju w 2003 r. Pod presją USA. Ale ta decyzja pozbawiła Kaddafiego o dużej dźwigni, aby powstrzymać zachodnią interwencję wojskową po powstaniu arabskiej wiosny w 2011 r., Co doprowadziło do upadku jego reżimu i jego zabójstwa przez libijskich rebeliantów.

Niektóre jastrzębie polityki zagranicznej w Waszyngtonie, w tym doradca ds. Bezpieczeństwa narodowego Trumpa, Michael Waltz i Sekretarz Stanu, Marco Rubio, nalegają na tę maksymalistyczną strategię, która odzwierciedla żądanie Netanjahu, aby Iran musi całkowicie zdemontować działalność i infrastruktura wzbogacania jądra w ramach każdej umowy z USA. Gdyby Trump zastosuje podobne podejście, negocjacje prawdopodobnie się załamały, a Trump mógłby kontynuować swoje zagrożenie do wykonania strajków wojskowych.

Iran wyjaśnił, że nie zgodzi się na całkowity koniec swojego programu nuklearnego, ale zaakceptuje podejście oparte na weryfikacji, tak jak w ramach umowy z 2015 r. Negocjowanej przez administrację Obamy wraz z Chinami, Francją, Rosją, Wielką Brytanią i Niemcami wraz z Unią Europejską. Tego rodzaju porozumienie nakładałoby surowe ograniczenia dotyczące zdolności Iranu do wzbogacenia uranu i narzucania systemu inspekcji z udziałem międzynarodowych monitorów. Kilku doradców Trumpa, w tym Witkoff i wiceprezes JD Vance, wydaje się faworyzować to rozwiązanie.

„Myślę, że chce sobie z szacunkiem z Iranem” Witkoff powiedział o zasięgu Trumpa do reżimu irańskiego, w długim wywiadzie w zeszłym miesiącu z Tuckerem Carlsonem, prawicowym gospodarzem mediów, który był bardzo krytyczny wobec republikańskich jastrzębia agitujących wojny z Iranem. „Chce z nimi budować zaufanie, jeśli jest to możliwe”.

Przywódcy Iranu najwyraźniej otrzymali tę wiadomość – i próbowali pogłaskać ego Trumpa i przekazać, że szanują go w sposób, w jaki nigdy nie szanowali Biden. W Washington Post OP-ED Opublikowane 8 kwietnia, minister spraw zagranicznych Iranu wydawał się rozmawiać z Trumpem bezpośrednio, gdy obwinił niepowodzenie wcześniejszych negocjacji w sprawie „braku prawdziwego determinacji przez administrację Biden”. Araghchi grał także w często powtarzanym pragnieniu Trumpa do bycia pokoju, który kończy dziedzictwo Ameryki Forever Wars, pisząc: „Nie możemy sobie wyobrazić, że prezydent Trump chce zostać kolejnym prezydentem USA pogrążonym w katastrofalnej wojnie na Bliskim Wschodzie”.

A minister odwołał się do reputacji Trumpa jako producenta umów, powołując się na „okazję do wartości biliona dolarów”, która przyniosłaby korzyści amerykańskim firmom, gdyby mogły uzyskać dostęp do Iranu po porozumieniu dyplomatycznym. Przywódcy Iranu najwyraźniej rozumieją, że Trump uwielbia oprawić swoją politykę zagraniczną jako kierowaną jego pragnieniem zabezpieczenia umów ekonomicznych i korzyści dla amerykańskich firm.

W tym przypadku transakcyjne instynkty Trumpa i styl negocjacji buldożera mogą prowadzić do pozytywnego wyniku, unikając wojny z Iranem i podważającym Hardlinerów w Waszyngtonie, Iranie i Izraelu. Trump przyjął już znaczącą zmianę w kierunku Teheranu od pierwszej kadencji, kiedy nalegał, aby Iran był wiodącym na świecie sponsorem terroryzmu i największym zagrożeniem dla interesów USA na Bliskim Wschodzie.

Po objęciu urzędu w 2017 r. Trump chciał oderwać umowę z Iranem częściowo dlatego, że była to jeden z głównych osiągnięć polityki zagranicznej Obamy. Trump otaczał się także jastrzębionymi doradcami, którzy wzmocnili niebezpieczeństwo irańskiego zagrożenia, w tym HR McMaster, który pełnił funkcję doradcy ds. Bezpieczeństwa narodowego, oraz Jamesa Mattisa, który był sekretarzem obrony. Obaj mężczyźni dowodzili żołnierzami amerykańskimi podczas okupacji Iraku i walczyli z irackimi milicjami finansowanymi przez Iran. Później Trump mianował Johna Boltona, kolejnego neokonserwatystów i zwolennikiem inwazji USA w Iraku w 2003 r., Jako jego doradcą ds. Bezpieczeństwa narodowego.

W swojej drugiej kadencji Trump wygnał większość neokonów ze swojej administracji. Trump wydaje się również zdawać sobie sprawę, że Netanjahu może stać się jedną z największych przeszkód w przypadku umowy z Iranem, podobnie jak podczas administracji Obamy i Biden. To nie był wypadek, że prezydent ogłosił jego plan odnowienia rozmów Z Iranem, podczas gdy Netanjahu siedział obok niego na owalnym spotkaniu biura 7 kwietnia. Netanjahu zorganizował pośpieszną wizytę w Waszyngtonie, aby ubiegać się o zwolnienie z Trumpa w sprawie nowych taryf w izraelskim eksporcie. Ale Zostawił puste ręce i zawstydzony ogłoszeniem Iranu Trumpa. To spotkanie było sygnałem dla przywódców Iranu: że Trump nie pozwoli Netanjahu na jego parę, tak jak Izraelski premier zrobił z innymi prezydentami USA.

Gdyby Trump nadal opierał się Netanjahu, wraz z jastrzębionymi republikanami i niektórymi z jego własnych doradców, mógłby być w stanie wynegocjować dramatyczną umowę z Iranem – i naprawić kryzys nuklearny, który uwolnił lata temu.

Source link

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj