Donalda Trumpa zażądał zwrotu Kanału Panamskiego Stanom Zjednoczonym, jeżeli Panama nie będzie zarządzała tą drogą wodną w sposób, który był dla niego akceptowalny, i oskarżył kraj Ameryki Środkowej o pobieranie nadmiernych stawek za korzystanie z przeprawy statków łączących ocean.

„Opłaty pobierane przez Panama są śmieszne, zwłaszcza biorąc pod uwagę niezwykłą hojność, jaką Stany Zjednoczone obdarzyły Panamę” – napisał Trump na swojej platformie Truth Social późną sobotę, nieco ponad miesiąc przed rozpoczęciem swojej drugiej prezydentury w USA. „To całkowite „oszukanie” naszego kraju natychmiast się zakończy…”

W wieczornym poście Trump ostrzegł także, że nie dopuści, aby kanał wpadł w „niewłaściwe ręce”. I zdawał się ostrzegać przed potencjalnym wpływem Chin na przejście, pisząc, że kanałem nie powinny zarządzać Chiny.

Trump powiedział, że Panama Kanał był „istotnym dobrem narodowym” Stanów Zjednoczonych, nazywając go „kluczowym” dla handlu i bezpieczeństwa narodowego.

Ostrzeżenie nadeszło kilka dni po Trumpie – zadumał się w porannym natłoku myśli że Kanadyjczycy mogą chcieć, aby Kanada stała się 51. stanem Ameryki, drwiąc z premiera Justina Trudeau jako „gubernatora Trudeau”.

Panamski sposób myślenia Trumpa podkreśla oczekiwaną zmianę w amerykańskiej dyplomacji po objęciu przez niego urzędu w styczniu, szczególnie w odniesieniu do Chin i bezpieczeństwa europejskiego. w piątek, – podało „Financial Times”. że zespół Trumpa powiedział urzędnikom europejskim, że będzie żądał od państw członkowskich NATO zwiększenia wydatków na obronę do 5% ich PKB.

Jednak retoryczna groźba Trumpa pod adresem Panamy pojawia się 25 lat po tym, jak Stany Zjednoczone przekazały Panamie pełną kontrolę nad kanałem po okresie wspólnej administracji.

W 1977 roku prezydent Jimmy Carter negocjował traktaty Torrijos-Carter, które dały Panamie kontrolę nad kanałem, oraz Traktat o neutralności, który pozwolił Stanom Zjednoczonym bronić neutralności kanału. Kanałem zarządza obecnie Zarząd Kanału Panamskiego.

Stany Zjednoczone ukończyły budowę 51-kilometrowego kanału przez przesmyk Ameryki Środkowej w 1914 r. i nadal są największym klientem tego kanału, odpowiedzialnym za około trzy czwarte ładunków przewożonych każdego roku.

Chiny są drugim co do wielkości klientem kanału, a chińska firma z siedzibą w Hongkongu kontroluje dwa z pięciu portów sąsiadujących z kanałem, po jednym z każdej strony.

Jednak długotrwała susza utrudniła kanałowi przemieszczanie statków między oceanami Atlantyku i Pacyfiku. Dyrektor Krajowej Rady Ekonomicznej Lael Brainard powiedziała w zeszłym tygodniu, że zakłócenia w żegludze przyczyniły się do presji w łańcuchu dostaw.

Według władz kanału w ciągu ostatniego roku podatkowego liczba tranzytów statków spadła o 29% z powodu poważnej suszy. Od października 2023 r. do września 2024 r. przez kanał przepłynęło jedynie 9944 statki w porównaniu z 14 080 w roku poprzednim.

W swoim poście Trump zasugerował, że kanałowi grozi niebezpieczeństwo wpadnięcia w niepowołane ręce, twierdząc, że zarządzanie nim nie należy do Chin.

„Nie został on przekazany dla dobra innych, ale jedynie jako wyraz współpracy z nami i Panamą” – powiedział Trump.

„Jeśli zasady tego wspaniałomyślnego gestu dawania nie będą przestrzegane, zarówno moralne, jak i prawne, będziemy żądać zwrotu Kanału Panamskiego w całości i bez żadnych zastrzeżeń. Zwracamy się do urzędników Panamy, prosimy o odpowiednie wskazówki!”

Urzędnik rządu Panamy powiedział Bloombergowi późną sobotę, że wiedział o oświadczeniu Trumpa i że w nadchodzących dniach otrzyma formalną odpowiedź.

W zeszłym miesiącu prezydent Nikaragui Daniel Ortega ujawnił plany międzyoceanicznej drogi wodnej o długości 445 km, która stanowiłaby alternatywę dla sąsiedniej drogi wodnej Panamy.

W propozycji skierowanej do chińskich inwestorów na regionalnym szczycie biznesowym Ortega stwierdził, że „przejazd przez Panamę z dnia na dzień staje się coraz trudniejszy” i stwierdził, że projekt kanału w Nikaragui może przyciągnąć chińskie i amerykańskie inwestycje, zauważając, że Stany Zjednoczone rozważały budowę kanału nikaraguańskiego jak dotąd już w 1854 r.

Source link

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj