Donald Trump grożą zachowaniem taryf na niektóre lub całość swojego importu stali z Wielkiej Brytanii, chyba że daje konkretne gwarancje nad indyjskim zakładem stalowym w Port Talbot w Południowej Walii, źródła poinformowały The Guardian.
Umowa o ograniczeniu taryf na eksport samochodu w Wielkiej Brytanii do USA i złom ich do sektora lotniczego został podpisany przez prezydenta USA i Keir Starmer w poniedziałek, na uboczu szczytu G7 w Kanadzie.
Nie obejmowało to jednak usunięcia taryf na import stali z Wielkiej Brytanii. Urzędnicy wciąż negocjują w zakresie dobrych punktów umowy na pokrycie przemysłu stalowego i aluminiowego, wśród nas obaw o fakt, że Tata Steel importuje surowce z zagranicy.
Starmer powiedział dziennikarzom w Banff w Kanadzie: „Istnieją dalsze prace do wykonania w odniesieniu do stali, ale idziemy dalej i wykonujemy tę pracę”.
Trump i Starmer ogłosili główne warunki umowy handlowej w majua premier Wielkiej Brytanii nazywa to „fantastycznym, historycznym dniem”. Zgodnie z tą umową taryfy na 100 000 brytyjskich samochodów mają zostać zmniejszone do 10% z 27,5%.
W tej chwili brytyjscy producenci stalowców wciąż stają w obliczu 25% taryf, chociaż jest to niższe niż globalna taryfa w wysokości 50% nałożona przez Administracja Trumpa na innych narodach. Brytyjski dział biznesowy powiedział, że dwaj liderzy zobowiązali się „poczynić postępy w kierunku taryf 0% na podstawowe produkty stalowe, zgodnie z uzgodnieniem” w maju.
Umowa została zwiastowana przez Downing Street jako triumf dla marki łagodnej dyplomacji Starmera, w której zajął prezydenta obietnicą wizyty państwowej, jednocześnie unikając bezpośredniej krytyki na takie tematy, jak handel.
Po samo ogłoszeniu handlowym May następowały tygodnie dalszych rozmów, gdy obie strony nadal negocjowały małe drukowanie. Poniedziałkowe ogłoszenie przez dwóch przywódców oznacza, że redukcje taryfy będą rosły w przypadku lotniska i samochodów w nadchodzących tygodniach, a Starmer powiedział, że zaczną „bardzo wkrótce”.
Jednak administracja Trumpa uważa się za dalsze gwarancje na eksport stali brytyjskiej, biorąc pod uwagę Tata Steel Zamknął w zeszłym roku w Port Talbot w Port Talbot Dlatego teraz importuje surowce z zagranicy, aż do planowanego otwarcia nowego, znacznie czystszego elektrycznego pieca łukowego w 2027 r.
Zgodnie z zasadami importu USA stal musi zostać „stopiona i wylana” w kraju, aby zakwalifikować się jako pochodzący z tego kraju.
Firma twierdzi, że dostawy te pochodzą z innych miejsc Tata, głównie z holandii i Indii.
Urzędnicy handlowi w USA rozważają przyznanie Tata zwolnienia, mówią źródła, ale proszą o gwarancje, kiedy włączy nowe elektryczne piece łukowe, a tym samym przestają importować surowce z zagranicy. Chcą także wiedzieć, skąd pochodzą te zapasy i jak Tata jest w stanie śledzić swoje ruchy w całym łańcuchu dostaw.
Rząd brytyjski ma nadzieję, że fakt, że Tata nie importuje żadnej surowej stali z Chin, przekonuje administrację Trumpa do włączenia wszystkich brytyjskich eksportu w umowie.
Po promocji biuletynu
Starmer wysyła swojego doradcy biznesowego Varun Chandra Aby poprowadzić delegację do Waszyngtonu w przyszłym tygodniu, a urzędnicy twierdzą, że są pewni, że zawarli ostateczną umowę w przyszłym miesiącu.
Chińska własność stali brytyjskiej, która ma osobną roślinę w Scunthorpe, nie jest rozumiana jako problem, odkąd rząd przejął zarządzanie.
Alasdair McDiarmid, asystent sekretarza generalnego społeczności Union Industry Union, powiedział we wtorek: „Teraz absolutnie ważne jest, aby umowa na Steel została jak najszybciej zabezpieczona. Nasi producenci stali i ich amerykańscy klienci potrzebują zakończenia obecnego stanu niepewności, aby umożliwić normalnemu działalności wznowione.
„Co najważniejsze, musimy zobaczyć pełne zwolnienie dla wszystkich brytyjskich eksportu stali do USA – bez tej gwarancji niektóre z naszych wiodących stalowych firm mogą zostać pozostawione w tyle, z zagrożeniem dla miejsc pracy i źródeł utrzymania”.
Źródło rządowe powiedziało: „Dzięki naszej umowie z USA Wielka Brytania jest jedynym krajem na świecie, który został zwolniony z 50% taryfy na stal i aluminium, przed którymi stoją inne kraje.
„Wczoraj prezydent USA potwierdził zamiar współpracy z Wielką Brytanią w celu usunięcia 25% taryf na stal i aluminium, pomagając nam zapewnić, że można je wdrożyć jak najszybciej oraz w najlepszym interesie brytyjskiej branży”.
Dodatkowe raporty Petera Walkera w Banff