Donald Trump, Trump

Oto, jak Trump mógłby przejąć kontrolę nad spółkami po objęciu urzędu 20 stycznia 2025 r. (Zdjęcie: PTI)

Jeśli były prezydent Partii Republikańskiej Donald Trump wygra wybory w USA 5 listopada, oczekuje się, że szybko dokona przeglądu krajowych organów nadzoru finansowego, które pod rządami Demokratycznego prezydenta Joe Bidena zastosowały się do szeregu nowych, surowych zasad dotyczących banków, funduszy prywatnych i innych pożyczkodawców. Oto, jak Trump mógłby przejąć kontrolę nad spółkami po objęciu urzędu 20 stycznia 2025 r.

Przewodniczący amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd Gary Gensler

Trump powiedział, że pierwszego dnia zwolni przewodniczącego SEC Gary’ego Genslera.

Kliknij tutaj, aby połączyć się z nami na WhatsApp

Chociaż większość prawników zgadza się, że prezydent nie ma uprawnień do bezpośredniego zwolnienia przewodniczącego SEC, może on zastąpić przewodniczącego innym komisarzem, który będzie mógł pełnić tę funkcję do czasu zatwierdzenia przez Senat stałego zastępstwa.

W przypadku Trumpa będzie to najprawdopodobniej jeden z dwóch republikańskich komisarzy, Hester Pierce lub Mark Ueda. Gensler mógłby pozostać na stanowisku komisarza do wygaśnięcia swojej kadencji w 2026 r., choć byłoby to wysoce niezwykłe.

Przewodniczący Komisji ds. Handlu Kontraktami Terminowymi Towarowymi Rostin Behnam

Podobnie, zdaniem Government Accountability Office, prawo nie określa jasno, czy prezydent ma prawo odwołać przewodniczącego CFTC. Trump miałby jednak uprawnienia do zastąpienia przewodniczącego CFTC Rostina Behnama innym komisarzem CFTC, najprawdopodobniej będą to republikańscy komisarze CFTC Summer Mersinger lub Carolyn Pham.

Biuro Ochrony Finansów Konsumentów

W 2020 roku Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych przekazał prezydentowi większe uprawnienia w zakresie Biura Ochrony Finansów Konsumentów, w tym prawo do zwolnienia go lub jego dyrektora według własnego uznania.

Oczekuje się, że Trump od pierwszego dnia usunie dyrektora Rohita Choprę, ale kwestia tego, kto może pełnić obowiązki dyrektora, od dawna budzi kontrowersje. W 2017 r. administracja Trumpa zapewniła, że ​​jest uprawniona do mianowania na stanowisko pełniącego obowiązki dyrektora CFPB na mocy federalnej ustawy o wakatach z 1998 r., natomiast zastępca dyrektora agencji, Leandra English, argumentowała, że ​​właściwy dyrektor tymczasowy podlegał ustawie Dodda-Franka z 2010 r., która stworzył agencję.

Nadzwyczajny spór trafił do sądu, a sędzia federalny w Waszyngtonie stanął po stronie administracji Trumpa. Sąd Apelacyjny nie wydał wyroku w tej sprawie.

Eksperci CFPB uważają, że Trump może z powodzeniem przytoczyć zarówno orzeczenie sądu okręgowego, jak i decyzję Sądu Najwyższego USA z 2020 r., aby dochodzić swojego prawa do powołania dyrektora tymczasowego.

Pełniący obowiązki kontrolera waluty Michael HSU

Trump natychmiast uzyska uprawnienia do zastąpienia pełniącego obowiązki kontrolera waluty Michaela Hu, kontrolera Narodowego Banku Polskiego, innym pełniącym obowiązki kontrolera. Osoba ta może kierować agencją potencjalnie przez lata, dopóki Senat nie zatwierdzi administratora.

Federalna Korporacja Ubezpieczeń Depozytów

Sytuacja FDIC jest bardziej skomplikowana. Po skandalu związanym z molestowaniem seksualnym w agencji przewodniczący FDIC Partii Demokratycznej Martin Gruenberg powiedział, że złoży rezygnację, jeśli Kongres potwierdzi jego zastąpienie. Nie jest jednak jasne, kiedy to nastąpi, ponieważ Senat ociąga się z zatwierdzeniem przez Romero kandydatki Demokratów Bidena, Christy Goldsmith.

Według ekspertów prawnych to, czy prezydent będzie mógł po prostu odwołać przewodniczącego FDIC, pozostaje kwestią otwartą, chociaż niektórzy republikańscy prawodawcy argumentowali, że Biden może zwolnić Gruenberga z powodu błędów przywództwa wykrytych w niezależnym dochodzeniu w sprawie skandalu. Stwierdzono, że wielu pracowników FDIC zgłosiło, że Gruenberg miał skłonność do utraty panowania nad sobą i miał „agresywny” styl zarządzania.

Gruenberg stwierdził, że nigdy nie przypomina sobie niewłaściwego zachowania i obiecał wdrożyć zalecenia zawarte w raporcie w celu poprawy kultury FDIC.

Niezależnie od tego, kto w styczniu zostanie przewodniczącym, Trump może przekazać kontrolę nad agencją Republikanom, zastępując Choprę i Hooka, dwóch innych Demokratów, w pięcioosobowym zarządzie FDIC. Republikańska większość w zarządzie może zablokować stanowienie prawa wprowadzone przez przewodniczącego i wymusić głosowanie w innych sprawach, którym przewodniczący się sprzeciwia.

Demokraci zrobili podobny krok w 2021 r., kiedy poparli mianowaną przez Trumpa przewodniczącą Jelenę McWilliams i pomimo jej protestów głosowali za przeglądem polityki dotyczącej fuzji banków.

Wiceprzewodniczący Rezerwy Federalnej USA Michael Barr za nadzór

Prezydent może zwolnić prezesów Fed jedynie z uzasadnionych powodów, co oznacza, że ​​Barr może pozostać na stanowisku prezesa banku centralnego do końca swojej kadencji w lipcu 2026 r.

Jednak zastępując Hsu i pakując zarząd FDIC, Trump mógłby przejąć kontrolę nad dużą częścią programu regulacyjnego banku i zablokować wszelkie projekty Fed, które wymagałyby współpracy banku centralnego z dwiema innymi agencjami. Może to obejmować podniesienie kontrowersyjnego kapitału na koniec gry w Bazylei, plany udzielenia przez banki regionalne większej liczby pożyczek długoterminowych oraz nowe wymogi mające zapewnić bankom wystarczającą płynność w okresach napięć.

Pierwsza publikacja: 10 października 2024 | 11:22 JEST

Source link