)
Jednym z obszarów dojrzałych do wzrostu są minisupermarkety, które oferują większe i świeższe produkty spożywcze niż sklepy ogólnospożywcze. (Zdjęcie: Holdingi Seven & I)
Japoński Seven&I Holdings zakłada, że może zwiększyć wartość, pozbywając się spółek nierentownych i koncentrując się na głównych sklepach 7-Eleven. Wynik przyjętej strategii zadecyduje o tym, czy uda jej się pokonać kanadyjską ofertę przejęcia wartą 47 miliardów dolarów.
Analitycy i znawcy branży twierdzą, że wiele zależy od zdolności sprzedawcy do wprowadzenia nowego formatu sklepu w Japonii i poprawy marży zysku za granicą.
Kliknij tutaj, aby połączyć się z nami na WhatsApp
Seven&I planuje wydzielenie swojej działalności w supermarketach i 30 innych jednostek „niezwiązanych z podstawową działalnością” w spółkę holdingową York Holdings. Zmieni nazwę na 7-Eleven Corp, aby podkreślić swój nowy cel i pozyskać inwestorów strategicznych dla Yorku i ostatecznie umieścić go na giełdzie.
Wstrząsy te pokazują determinację Seven & I do porzucenia dyskont, które przez lata ciążyły na jej akcjach.
Słabe wyniki w branży supermarketów również nie pomogły, czyniąc japońską firmę gotowym celem oferty przejęcia od Alimentation Couche-Tard Inc., właściciela Circle-K.
Kanadyjska firma ogłosiła wstępną ofertę w Seven i August, a źródła podały w zeszłym tygodniu, że podniosła swoją ofertę o 22 procent do około 47 miliardów dolarów. Jeśli transakcja dojdzie do skutku, będzie to największy zagraniczny zakup japońskiej firmy.
Biorąc pod uwagę naciski ze strony Couche-Tard, Seven i ja podjęliśmy „nieuniknioną decyzję” o podziale firmy, powiedział niezależny weteran analityk Akihito Nakai.
„To jedyne, co mogą zrobić” – powiedział.
Seven&I stwierdziło, że ma „pewność”, że może odblokować wartość dla akcjonariuszy poprzez szereg strategicznych działań, i wyznaczyło krótkoterminowe cele wzrostu, w tym docelowy poziom przychodów EBITDA na poziomie 100 miliardów jenów (670 milionów dolarów) w następnym roku finansowym. Jednostka Yorku.
Nie jest jednak jasne, jak długo akcjonariusze będą skłonni czekać. Akcjonariusze Artisan Partners i ValueAct Capital wezwali wcześniej Seven&I do usunięcia, ich zdaniem, niepotrzebnego nadęcia. Japoński gigant zatrudnia na całym świecie około 157 000 osób w swojej działalności obejmującej sklepy odzieżowe, supermarkety i restauracje.
Zmiana strategii portfela podkreśla „pilną potrzebę odblokowania wartości dla akcjonariuszy” przez Seven & I – stwierdził w notatce analityk Jefferies Shunsuke Kuriyama.
W Japonii sklepy 7-Eleven stały się kamieniem probierczym kultury, słynącym ze świeżej żywności i gotowych dostaw wszystkiego, od pasty do zębów po skarpetki.
Sklepy japońskie są również wysoce rentowne: marża operacyjna wynosi 27 procent i jest wyższa niż 3,5 procent w przypadku sklepów 7-Eleven poza Japonią.
Około 21 000 z 85 000 sklepów 7-Eleven na całym świecie znajduje się w Japonii, z czego większość to sklepy franczyzowe. Japoński rynek sklepów ogólnospożywczych również jest nasycony: ponadto 7-Eleven musi stawić czoła ostrej konkurencji ze strony rywali FamilyMart i Lawson.
Sprzedaż w tych samych sklepach nieznacznie spadła w okresie sześciu miesięcy poprzedzających wrzesień w porównaniu z rokiem poprzednim.
W zeszłym miesiącu agencja Reuters podała, że niektórzy właściciele 7-Eleven są niezadowoleni z obecnej strategii firmy, powołując się między innymi na obawy dotyczące konkurencji ze strony rywali.
Szybkie wdrożenie
Jednym z obszarów dojrzałych do wzrostu są minisupermarkety, które oferują większe i świeższe produkty spożywcze niż sklepy ogólnospożywcze.
Rival Aeon zbudował ponad 1100 sklepów „Mój koszyk”, koncentrując się na obszarach miejskich, gdzie na ten format jest zapotrzebowanie zarówno wśród samotnych, jak i starszych klientów. Aeon powiedział, że planuje podwoić liczbę sklepów My Basket.
W lutym 7-Eleven uruchomiło własny minisupermarket „SIP”.
„Format SIP dla minisupermarketów jest obecnie testowany i ostatecznie stworzy dla firmy drugi segment wewnętrznego wzrostu” – powiedział Michael Coston, analityk w firmie doradczej Japan Consuming.
„Wyniki testu są obiecujące i gdy wszystko zostanie ustalone, program szybko się uruchomi” – oznajmił w notatce na platformie badań inwestorów Smartkarma.
Koncentracja na sklepach SIP pokazuje, że Seven i Ike będą musieli utrzymać pewien rodzaj relacji z supermarketem, który będzie działał w Yorku, powiedział doświadczony analityk Nakai.
„Jeśli całkowicie oddzielą się od supermarketów, nie będą w stanie wdrożyć nowych strategii” – powiedział. „Bez względu na powiązania kapitałowe powinni nadal utrzymywać stosunki kooperacyjne”.
biznes zagraniczny
Naprawa dużego zagranicznego biznesu 7-Eleven może okazać się trudniejsza.
W zeszłym tygodniu Seven&I obniżyło o jedną czwartą prognozę zysków na cały rok. Analityczka Morningstar, Lauren Tan, stwierdziła w notatce po zarobkach, że odzwierciedla ona „bardziej wymagające środowisko i mniejsze zakupy konsumenckie”.
Wydaje się, że Seven & I nie jest w stanie ciąć kosztów wystarczająco szybko, aby złagodzić presję na marże, stwierdził, dodając, że cięcie kosztów ma kluczowe znaczenie dla planów zwiększenia zwrotów z działalności sklepów ogólnospożywczych w USA.
Do tej pory firma ogłosiła plany zamknięcia około 444 nierentownych sklepów za granicą. Rozwija także ofertę świeżej żywności w USA.
Jej celem jest zwrot z zainwestowanego kapitału (ROIC), mierząc rentowność, na poziomie 10 procent do roku fiskalnego 2030, w porównaniu z 6,5 procent w roku ubiegłym.
Pytanie brzmi teraz, czy będzie w stanie zapewnić inwestorom wystarczająco szybkie rezultaty, zwłaszcza biorąc pod uwagę wrażenie, że firma opieszale reaguje na wezwania do zmian.
Consuming Japan’s Coston stwierdził, że jest wiele pracy do wykonania, aby przekształcić zagraniczne sklepy ogólnospożywcze w przynoszące wysokie marże biznesy, takie jak japońskie, obejmujące merchandising, pozycjonowanie i marketing, a także logistykę.
„Możemy zaobserwować pewną poprawę w ciągu trzech lat, ale pięć lat to minimalne wpisowe, aby zacząć wykazywać prawdziwe zyski” – powiedział.
Pierwsza publikacja: 15 października 2024 | 11:11 JEST