Ratana Babę

Zdjęcie opublikowane na Instagramie przez Ratana Tatę (@ratantata)

Los postawił Ratana Tatę w sytuacji, w której mało kto spodziewał się, że odniesie sukces. Jednak nie tylko odniósł sukces, ale także przekształcił rozległą Grupę Tata z podmiotu skupionego w Indiach w jedną z najbardziej znanych nazw na świecie, ze starego przedsiębiorstwa do nowoczesnego konglomeratu, którego zespół zajmujący się oprogramowaniem stał się klejnotem koronnym. oraz od grupy, która rozstała się z Air India, co przywróciło linię lotniczą do dobrej kondycji.

Co równie ważne, Grupa Tata zmieniła swój charakter z federalnego na zintegrowany, na którego czele stoi Tata Sons, spółka holdingowa grupy kontrolowana przez Tata Trusts.

Kliknij tutaj, aby połączyć się z nami na WhatsApp

Nie jest niespodzianką, że droga Taty na stanowisku szefa Grupy Tata – która rozpoczęła się w 1991 r., roku, w którym Indie przyjęły reformy gospodarcze i liberalizację – przebiegała równolegle ze wzrostem kraju jako potęgi gospodarczej i ujawniła indyjski talent w zakresie zarządzania i technologii. globus

Jednak wątkiem łączącym liczne punkty tej historii jest osobista podróż Taty.

„Trudno zachować czystość. Tytuły nie pozwalają na porażkę…” – napisała Geeta Piramal w Business Maharaj, opublikowanym po raz pierwszy w latach 90.

Jednak gdy Tata przejął władzę, mądry człowiek obstawiał pieniądze – że poniesie porażkę. Dołączył do zespołu w 1962 roku, uzyskując tytuł licencjata z architektury na Uniwersytecie Cornell. Grał różne role, zanim w 1971 roku rozpoczął niezbyt chlubną karierę w National Radio and Electronics Company. Dziesięć lat później został mianowany prezesem Tata Industries, gdzie pokazał przebłyski swojego talentu, przekształcając firmę. Think tank strategiczny i promotor inicjatyw wysokich technologii.

Jednak niewielu zwracało uwagę na Tata Industries, kiedy legendy takie jak Russi Modi z Tata Steel, Darbari Sheth z Tata Chemicals oraz Tata Tea i Ajit Kerkar z Indian Hotels luźno podlegały wielkiej legendzie: JRD Tata.

Naturalnie Ratan nie spodziewał się niczego po zostaniu szefem Grupy Tata. To nie miało tak być. Jego główny rywal na to stanowisko Modi udzielił wywiadu prasowego, który przekreślił jego szanse.

Ostateczne zwolnienie Modiego pokazało jasno, że Ratan Tata nie będzie przestrzegał luźnej struktury federalnej JRD. Zamiast tego podjął się trudnego zadania przyciągnięcia satrapów do porządku. Od tego momentu systematycznie zwiększał udziały Tata Sons w spółkach grupy. W 1996 roku uruchomił program subskrypcji marki, w ramach którego spółki należące do grupy płacą opłatę za używanie nazwy Tata.

Kiedy Tata poczuje się bezpiecznie, podąża za swoimi marzeniami. W przeciwieństwie do niektórych swoich rówieśników, jak Rahul Bajaj, który bronił swojej suwerenności i nie rozstawał się z kapitałem własnym, Tata był otwarty na współpracę z partnerami zagranicznymi. Posunął się o krok dalej, dokonując serii przejęć za granicą, w szczególności firm Tetley, Corus i Jaguar Land Rover.

Równie znaczące było to, co zrobił w domu. Zawsze marzył o zbudowaniu samochodu dla ludzi dla Indii, łączącego wygodę ambasadora z oszczędnością Maruti. W ten sposób narodziła się Indica, która przez pewien czas utrzymywała się na tle międzynarodowych marek. Jednak bardziej ambitne Nano okazało się wyzwaniem. Tata obiecał model samochodu dla Indii za około 1 lakh rupii, ale pomimo dotrzymania tej obietnicy, Nano nie poruszył wyobraźni indyjskiej opinii publicznej, która sprzeciwiała się reklamowaniu go jako najtańszego samochodu do posiadania.

Potem przyszedł odcinek z taśmą Radia. Tata i Nira Radia poznali się w latach 90., kiedy grupa próbowała uruchomić linię lotniczą z Singapore International Airlines. Radia, która wraz z trzema synami przeprowadziła się do Indii, doradzała SIA. Po ujawnieniu taśm, na których Radia brała udział w budzących wątpliwości rozmowach, zbadano ich powiązanie, chociaż Tata wielokrotnie powtarzał, że Radia została postawiona w stan oskarżenia przeciwko negatywnej kampanii skierowanej przeciwko grupie.

Niemniej jednak, kiedy w 2012 roku Tata przekazał firmę Cyrusowi Mistry’emu, było jasne, że pozostawił po sobie wspaniałe dziedzictwo. Jednak niezadowolenie z kierownictwa Mistry’ego doprowadziło do bitwy na sali konferencyjnej w 2016 r., podczas której Tata powrócił na stanowisko tymczasowego przewodniczącego, zanim rozpoczął trwalszą sukcesję.

Dla kogoś, kto nie był przeznaczony na tę rolę, była to pełna wydarzeń podróż. Mógł też nie być Tatą. Jego ojciec, Naval, adoptował Ratanjiego Tatę, syna założyciela grupy Jamsetjiego.

Ratan Tata mógł pozostać architektem, ale choroba babci często sprowadzała go do Indii i jedno pociągało za sobą drugie. Pozostał, pisząc niezatarty rozdział w historii indyjskiego biznesu.

Pierwsza publikacja: 10 października 2024 | 1:05 JEST

Source link