Decyzja State Bank of India (SBI) dotycząca zamiany zaległego zadłużenia na kapitał własny Supreme Infrastructure India Limited (SIIL) spotkała się z ostrą krytyką ze strony Kongresu opozycji, który we wtorek zwrócił się do Banku Rezerw Indii (RBI) o interwencję w tej sprawie.

Lider Kongresu Jairam Ramesh powiedział w poście w serwisie X: „To porozumienie ustanawia niebezpieczny precedens w indyjskim krajobrazie zadłużenia przedsiębiorstw. Zachęca to inne spółki, które nie wywiązują się ze zobowiązań, do zawierania podobnych transakcji, w ramach których mogą zachować kontrolę i wartość nawet po znaczącym niewykonaniu zobowiązania”.

Kwestionując skuteczność indyjskich ram postępowania upadłościowego i rolę banków sektora publicznego w zarządzaniu aktywami znajdującymi się w trudnej sytuacji, Ramesh stwierdził: „Wydaje się, że SBI dostosowuje się do interesów zalegających z płatnościami kredytobiorców (SIIL), zamiast priorytetowo traktować odzyskanie środków publicznych. „

We wtorek nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi ze strony SBI ani SIIL w tej sprawie.

Firmę z siedzibą w Bombaju promuje Bhawani Shankar Sharma i od dziesięciu lat przynosi ona straty. Sharma wprowadziła firmę na giełdę w 2007 roku, jednocześnie rozwijając infrastrukturę.

Spółka zanotowała stratę netto w ujęciu skonsolidowanym w pierwszym roku obrotowym 2014-15. Straty rosły, co doprowadziło do szybkiego spadku wartości netto i bankructwa. Pod koniec czerwca tego roku rodzina Sharma posiadała 34,68% udziałów w spółce i zastawiła całość swoich udziałów w spółce pożyczkodawcom.

Spółka odnotowała stratę netto w wysokości 1175 crore rupii przy sprzedaży netto w wysokości 58,73 crore rupii w roku finansowym 24. Dla porównania, w roku finansowym 2015 spółka zaobserwowała stratę netto w wysokości 14,36 crore rupii przy sprzedaży netto w wysokości 1814 crore rupii w tym roku.

Z powodu utrzymujących się strat wartość netto spółki spadła z 848,6 crore rupii na koniec roku budżetowego 2014 do (ujemnej) 4870,5 crore rupii na koniec roku obrotowego 24. Rosnące straty spółki wynikają ze stałego spadku przychodów oraz stałego wzrostu obciążeń odsetkowych, wynikającego z wysokiego zadłużenia.

Spółka znajduje się w stanie niewypłacalności technicznej od roku budżetowego 15, kiedy jej zobowiązania odsetkowe po raz pierwszy przekroczyły zysk operacyjny. Z biegiem lat przepaść między nimi się pogłębiała.

Jak wynika z rocznego raportu SIIL za rok budżetowy 23, firma zaangażowana w projekty infrastrukturalne miała w toku projekty o wartości 3392,25 crore rupii dotyczące dróg, mostów i innych projektów. Posiada w swoim dorobku zrealizowane projekty w sektorach takich jak kolej, infrastruktura energetyczna, wodno-kanalizacyjna.

W roku finansowym 24 spółka odnotowała stratę operacyjną w wysokości 32,67 crore rupii w porównaniu ze zobowiązaniami odsetkowymi w wysokości 1135 crore rupii. W ciągu ostatnich dziesięciu lat spółka odnotowała skumulowane obciążenie odsetkami w wysokości 6555 crore rupii w porównaniu do skumulowanego zysku operacyjnego w wysokości 877,4 crore rupii.

Zadłużenie długoterminowe spółki zostało w 2014 roku przyznane przez India Rating and Research pierwszej ocenie spekulacyjnej i od tego czasu pozostaje w tej kategorii. Na początku 2010 roku agencja CARE Rating zasygnalizowała, że ​​spółka jest w stanie wywiązać się z zadłużenia krótkoterminowego, i sklasyfikowała je jako ryzykowne. Ostatnia ocena programu zadłużenia spółki miała miejsce w marcu 2018 roku.

Bilans spółki i dane dotyczące przepływu środków sugerują jednak, że Supreme Infrastructure zaciągnęła nowe zadłużenie już w roku finansowym 2022–2023. W latach 21-23 zadłużenie spółki ogółem wzrosło o 627,3 crore rupii.

Pierwsza publikacja: 24 września 2024 | 20:50 JEST

Source link