Niedawna decyzja przedsiębiorstwa Maharasztra State Road Transport Corporation (MSRTC) o wprowadzeniu stewardessów, znanych jako „Shibneri Sundari”, do autobusów e-Shibneri kursujących między Pune a Bombajem, spotkała się z powszechną krytyką. Inicjatywa, mająca na celu świadczenie na pokładzie usług hotelarskich na wzór linii lotniczych, została określona przez kilku pasażerów, aktywistów i przywódców politycznych jako „regresywną” i „uprzedmiotawiającą kobiety”. Wielu twierdzi, że państwowe przedsiębiorstwo transportowe powinno skupić się na poprawie swoich podstawowych usług, a nie na wdrażaniu takich polityk Indyjski ekspres.
Kontrowersyjne posunięcie ogłoszono po tym, jak nowo mianowany przewodniczący MSRTC, Bharat Gogavale, przewodniczył 304. posiedzeniu zarządu, na którym omówiono i zatwierdzono wprowadzenie kobiet obsługujących autobusy Shivneri. Koncern, zainspirowany usługami hotelarskimi świadczonych przez linie lotnicze, planuje zatrudniać stewardessy bez dodatkowych opłat dla pasażerów. Po tym ogłoszeniu oficjalny przedstawiciel X MSRTC zamieścił zdjęcie pracowniczki, aby promować inicjatywę.
Decyzja spotkała się jednak z ostrą reakcją, a krytycy kwestionowali jej znaczenie w kontekście innych palących problemów nękających MSRTC. Wielu pasażerów wyraziło swój sprzeciw, nazywając to nieuzasadnionym wysiłkiem, który podważa wzmocnienie pozycji kobiet.
Abhijit Bhosle, specjalista ds. public relations w MSRTC, wyjaśnił, że projekt jest nadal w początkowej fazie i rekrutacja kobiet jeszcze się nie rozpoczęła. Wkrótce rozpocznie się proces przetargowy skupiający się na branży hotelarsko-gastronomicznej. Osoby te będą towarzyszyć pasażerom w autobusach Shivneri” – powiedział Bhosle.
Publiczna krytyka tego posunięcia
Choć urzędnicy MSRTC przedstawiali tę inicjatywę jako krok postępowy, osoby dojeżdżające do pracy i komentatorzy społeczni wyrazili zdecydowany sprzeciw. Specjalista IT z Pune, czekający na dworcu autobusowym w Shivajinagar, aby udać się do Goregaon w Bombaju, skrytykował to posunięcie jako regresywne. „Takie decyzje cofają nas w walce o prawa kobiet. Przydzielają kobietom role, w których mają podawać jedzenie. Jeśli chcą wdrożyć taką politykę, nie powinno być ról przypisywanych płci” – powiedział w rozmowie z The Indian Express.
Podkreślił, że MSRTC powinno priorytetowo potraktować naprawę rosnącej liczby autobusów i zajęcie się nieefektywnością operacyjną, a nie skupiać się na powierzchownych zmianach. „Rezerwacja dla kobiet w autobusach państwowych jest godna pochwały, ale odwracanie uwagi od kluczowych kwestii związanych z usługami, takich jak zła konserwacja, przynosi efekt przeciwny do zamierzonego” – stwierdził.
Podobne odczucia podziela Anand, mieszkaniec Pune, który pracuje w Persistent Systems. Skrytykował nazwę „Shibneri Sundari”, nazywając ją „obraźliwą i obraźliwą”. Wyraził także obawy dotyczące bezpieczeństwa obsługujących je kobiet, zwłaszcza na obszarach wiejskich, takich jak Nanded i Gadchiroli, gdzie autobusy często napotykają trudności w działaniu, szczególnie w czasie monsunów. „Zamiast wprowadzać kosmetyczne zmiany, MSRTC powinno zająć się palącymi problemami, takimi jak przecieki dachów i nieprzejezdne drogi” – powiedział.
Do opozycji przyłączają się przywódcy polityczni i eksperci
W dyskusję włączyli się także liderzy opozycji. Karjat-Jamkhed MLA Rohit Pawar (Nacjonalistyczna Partia Kongresowa – Sharad Pawar Dal) w mediach społecznościowych wyraził swoją dezaprobatę. W X (dawniej Twitterze) powiedział: „Priorytety wyznaczane przez rząd odzwierciedlają jego postawę i mądrość. Obecnie… aby poprawić stan autobusów ST, należy skupić się na zapewnieniu ulepszonej infrastruktury, która poprawi jakość życia zarówno pracowników ST, jak i pasażerów. Jednakże zamiast zająć się tymi palącymi kwestiami nowo mianowany przewodniczący… wprowadza programy takie jak Shivneri Sundari” – powiedział.
Eksperci ds. transportu miejskiego podzielają obawy Pawara. Bhowmik Gowande, planista transportu miejskiego, oskarżył decyzję rządu o „niewiarygodną i regresywną”. „Niewiarygodne i regresywne. Rząd stanu Maharasztra uważa, że zmniejszenie liczby kobiet w Shivneri Sundari w 2024 r. będzie w porządku? Odbyłem ponad 500 podróży i absolutnie nie jest to potrzebne. Moja szkolna koleżanka, stewardesa lotnicza, jest zszokowana… Czy Maha Govt hostessy autobusowe? Czy zagwarantują bezpieczeństwo?” zapytał Gowande.
MSRTC broni swojego posunięcia wśród rosnącej krytyki
W odpowiedzi na narastającą krytykę Bhosle z MSRTC bronił tej inicjatywy, określając reakcję jako przesadną. Podkreślił, że ludzie popierają ten pomysł i jest to tylko jedna z kilku decyzji podjętych na 304. posiedzeniu. „Chociaż istnieje pewien sprzeciw, wierzymy, że ludzie w końcu docenią to posunięcie. Jednocześnie angażujemy się w poprawę naszej infrastruktury autobusowej” – powiedział Bhosle.
Według Bhosle MSRTC obsługuje 100 autobusów Shivneri, z czego 75 podlega oddziałowi Pune. Dokładny termin uruchomienia usługi hotelarskiej nie jest jeszcze znany, choć korporacja zapewnia, że wdrożenie rozpocznie się wkrótce.
Pierwsza publikacja: 03 października 2024 | 17:24 JEST