Najważniejsza organizacja praw dziecka wyraziła poważne obawy dotyczące funkcjonowania medres i wezwała do zaprzestania ich finansowania przez państwo, jeśli nie przestrzegają one ustawy o prawie do edukacji.
„Strażnicy wiary czy prześladowcy praw?” W swoim najnowszym raporcie zatytułowanym Krajowa Komisja Ochrony Praw Dziecka (NCPCR) stwierdziła, że instytucje religijne działające poza zakresem ustawy o prawie do edukacji (RTE) z 2009 r. mają negatywny wpływ.
Kliknij tutaj, aby połączyć się z nami na WhatsApp
Z raportu wynika, że w związku z wyłączeniem medres z ustawy RTE dzieci uczące się w tych placówkach zostały pozbawione wysokiej jakości edukacji.
Chociaż artykuły 29 i 30 indyjskiej konstytucji chronią prawo mniejszości do zachowania swojej kultury i zakładania instytucji edukacyjnych, NCPCR twierdzi, że przepisy te nieumyślnie doprowadziły do dyskryminacji dzieci w medresach, które są pozbawione formalnej edukacji wymaganej przez RTE Działać.
W raporcie zauważono, że choć medresy skupiają się głównie na edukacji religijnej, wiele z nich nie zapewnia podstawowych elementów edukacji formalnej, takich jak odpowiednia infrastruktura, wyszkoleni nauczyciele i odpowiedni program nauczania.
Stawia to uczniów w niekorzystnej sytuacji w porównaniu z ich rówieśnikami w szkołach ogólnodostępnych.
W raporcie przytoczono także przypadki, w których studentom madrasy odmówiono podstawowych praw, takich jak dostęp do podręczników, mundurków i posiłków w ciągu dnia.
Według danych UDISE 2021–22 NCPCR stwierdziło, że duża liczba muzułmańskich dzieci nie uczęszcza do szkoły, a szacunkowo 1,2 crore muzułmańskich dzieci nie otrzymuje formalnej edukacji.
W raporcie wskazano również, że w wielu medresach brakuje odpowiedzialności, a zgłaszane są problemy związane z bezpieczeństwem fizycznym, takie jak słaba infrastruktura i przypadki łamania praw dziecka.
NCPCR zaleciła kilka środków, w tym wstrzymanie finansowania przez państwo madras i zarządów madras, jeśli nie przestrzegają one ustawy RTE.
Ponadto NCPCR zaleciła usuwanie dzieci niemuzułmańskich z medres, ponieważ ich umieszczenie narusza art. 28 Konstytucji, który zabrania narzucania nauczania religii bez zgody rodziców.
W raporcie komisji wezwano do przyjęcia zrównoważonego podejścia, w którym edukacja religijna i formalna mogłyby współistnieć, ale nie w tej samej instytucji.
„Edukacja religijna nie może odbywać się kosztem edukacji tradycyjnej” – podkreślono w raporcie, dodając, że państwo musi nadać priorytet podstawowemu prawu każdego dziecka do bezpłatnej i obowiązkowej edukacji.
(Jedynie nagłówek i obraz tego raportu mogły zostać przerobione przez pracowników Działu Standardów Biznesowych; reszta treści jest generowana automatycznie z syndykowanego źródła danych.)
Pierwsza publikacja: 12 października 2024 | 12:24 JEST