Jeden z najbardziej legendarnych dramatystów telewizyjnych w Wielkiej Brytanii, Sir Phil Redmond, nie jest obcy w trudnych problemach na ekranie.
Zarzut kontrowersji słynie z jego ciężko uderzających historii na pokazie swoich dzieci Grange Hill dla BBC w 1978 roku, zanim przeszedł na Kanał 4 Aby dać mu dwa najbardziej znane mydła, Brookside (1982) i później Hollyoaks (1995).
Od samego początku był kluczową postacią na kanale 4, powszechnie uważanym za ojca kanału.
Chociaż był odpowiedzialny za umieszczenie dla nich niektórych najbardziej wpływowych historii telewizyjnych – od pierwszego pocałunku lesbijek, po ciała zakopane pod patios – w dzisiejszych czasach, jest równie radykalny co do tego, co powinno się stać.
„Zadaniem Channel 4 w 1980 roku było zapewnienie platformy dla głosów, pomysłów i ludzi, którzy nie byli w stanie włamać się do telewizji. Wykonali fantastyczną robotę. Byłem częścią tego, a teraz to zrobione”.
Nie chodzi o to, że chce zabić kanał 4, ale gdy szefowie nadawcze gromadzą się na corocznym festiwalu telewizyjnym w Edynburgu – uważa, że pilnie powinni mówić o fuzjach.
Mówi, że sugestia, która spada tak dobrze, jak można sobie wyobrazić, kiedy porusza ją z nimi na szczycie.
Śmieje się: „Ludzie z mózgiem myślą, że to dobry pomysł, ludzie, którzy mają konta wydatków, myślą, że to przerażające”.
„Walczący” BBC próbujący „przetrwać”
W związku z rozmowami o odnowieniu karty w celu ustalenia przyszłych funduszy BBC, Sir Phil mówi: „Jest tylko jedno pytanie i to właśnie stanie z BBC?”
„Mamy dwóch nadawców sektora publicznego – BBC i Channel 4 – oba należące do rządu, przez nas jako podatników, a to, co próbują teraz zrobić, to przetrwać, prawda?
„Żadna biurokracja nigdy się nie dekonstruuje… BBC walczy… Channel 4 ma około miliarda quida za rok.
Jak możliwe byłoby to?
Redmond twierdzi, praktycznie możesz to zrobić za tydzień – „Moglibyśmy to zrobić teraz, to bardzo proste, chodzi o klawiatury i przełączniki”.
Ale scenarzysta przyznaje, że przekonanie ludzi o swoim sposobie myślenia zajmie kilka lat przekonania.
Jeśli chodzi o jego przemyślenia na temat tego, co może zastąpić opłatę licencyjną BBC, mówi, że pobieranie ludzi do pobierania aplikacji BBC na ich telefony wydaje się oczywistym źródłem dochodów.
„Istnieje 25 milionów licencji i około 90 milionów telefonów komórkowych. Jeśli umieścisz niewielką opłatę na każdym telefonie komórkowym, możesz obniżyć faktyczny koszt opłaty licencyjnej, a następnie można ją po prostu oznaczyć do VAT.
„Te części po prostu nieco poruszają system podatkowy. (W takim razie) nie musiałbyś martwić się o to, że wszystkie przestępczości i samotne matki zostaną wrzucone do więzienia, wszystkie tego rodzaju bzdury”.
„Dotowanie poprzez przesyłanie strumieniowe nie jest odpowiedzią”
Na początku tego roku Peter Kosminsky, dyrektor dramatu historycznego Wolf Hall, zasugerował, że opłata na brytyjskie dochody z przesyłania strumieniowego może sfinansować bardziej wysokiej klasy brytyjską telewizję w BBC.
Sir Phil opisuje to jako „znak desperacji”.
„Jeśli nie możesz przetrwać we własnych podstawach ekonomicznych, nie powinieneś tego robić.
„Nie sądzę, aby najlepsze krojenie lub subsydiowanie jednego aspektu firmy jest odpowiedzią, musisz po prostu spojrzeć na całość jako całość”.
Od czasu sprzedaży swojej firmy produkcyjnej, Mersey Television, dwie dekady temu, znaczna część jego obecnych prac koncentrowała się na działaniu jako ambasador branż kultury i kreatywnych.
Chociaż zrobił krok od telewizji, przyznaje, że jest rozczarowany tym, jak wydają się stały się twórcy programów niechęci do ryzyka.
„Odważę się to powiedzieć? Musi istnieć intelektualny fundament w tym wszystkim”.
TV „Brak sztuczki”
Uważa, że szefowie telewizji zbyt boją się zostać ukarani grzywną przez Ofcom, a to oznaczało, że mydła nie posuną się tak daleko, jak powinny.
„Korzyści (system), wiesz, imigracji, wszystkie te rzeczy są naprawdę istotnymi przedmiotami dramatu, aby wydobyć wszystkie argumenty, konflikty.
„Większość ludzi wie, że system świadczeń jest zepsuty, że należy go naprawić, ponieważ widzą, jak żyją w swoim majątku 10 lub 12-letnim samochodem, a potem jest ktoś inny, kto wie, jak wypełnić formularz, a on jeździ w 65 000 funtów BMW, prawda? Te debaty byłyby naprawdę świetne, aby sprowadzić telewizję, brakuje im sztuczki.”
Podczas gdy niektórzy z największych menedżerów telewizji mają zabrać głos na festiwalu telewizyjnym w Edynburgu, Redmond nie jest przekonany, że będą otwarci na słuchanie.
„Poszczą tam, gdzie jest postrzegana mądrość, dokąd zmierza przemysł. Fakt, że branża podejmuje niewłaściwy obrót, naprawdę potrzebujemy kogoś, kto przyszedł i odejdzie„ Oi! ”
Kiedy pytam, czy to może być on, śmieje się. Wskaż dramatyczną muzykę i kredyty zamykające. W miarę jak fabuły skręca, pomysł jednego z najbardziej radykalnych głosów telewizyjnych powraca do sali konferencyjnej, aby wprowadzić pulę, realistyczną lub nie, jest przynajmniej pokarmem do przemyślenia dla branży.
Edinburgh TV Festival trwa od 19 do 22 sierpnia.