Departament Transportu stwierdził, że Wielka Brytania „o krok bliżej” do posiadania bezpośrednich połączeń kolejowych dużych prędkości z Niemcami.
Partnerstwo pomiędzy międzynarodowym operatorem kolejowym Eurostar a niemieckim krajowym przedsiębiorstwem kolejowym Deutsche Bahn (DB) „położyło podwaliny” pod szybkie połączenie kolejowe między Wielką Brytanią a największą gospodarką Europy, ogłosiły w czwartek przedsiębiorstwa.
Oznacza to, że firmy badają możliwości zaoferowania bezpośrednich połączeń między Londynem a Kolonią i Frankfurtem.
Blog o pieniądzach: Duże lotnisko zwiększa opłatę za odbiór
Takie bezpośrednie połączenia oznaczałyby dotarcie ze stolicy do Kolonii w cztery godziny, a do Frankfurtu w niecałe pięć.
Obecnie pasażerowie kolei, aby dotrzeć do tych miast, muszą przesiadać się w Brukseli. Dotarcie do Frankfurtu zajmuje co najmniej pięć i pół godziny, a do Kolonii – cztery i pół godziny.
Proponowane usługi wykorzystywałyby istniejące linie i infrastrukturę. Pasażerowie wsiedli do piętrowego pociągu Eurostar w Londynie i oszczędzili im przesiadki na kontynencie.
Ambicja tworzenia takich powiązań zostało już ogłoszonepodobnie jak planowano umożliwienie bezpośrednich podróży koleją z Londynu do Genewy, ale w ramach partnerstwa DB i Eurostar tak się nie stało.
Czy na pewno tak się stanie?
Szczegóły i szczegóły techniczne nie zostały jeszcze opracowane, a niemieckie przedsiębiorstwo kolejowe podkreśla, że wszelkie usługi zależą od „spełnienia niezbędnych warunków technicznych, operacyjnych i prawnych”.
„Wdrożenie przez poszczególne przedsiębiorstwa kolejowe uważa się za niezwykle trudne” – stwierdził DB.
„Wspólne partnerstwa są zatem kluczowe”.
A co z Berlinem?
W czwartek nie ogłoszono żadnych informacji dotyczących bezpośredniego połączenia do Berlina, mimo że sekretarz transportu Heidi Alexander wspomniała o korzyściach i perspektywach podróży z Londynu do stolicy Niemiec w lipcu.
„Brama Brandenburska, Mur Berliński i Checkpoint Charlie – w ciągu zaledwie kilku lat pasażerowie kolei w Wielkiej Brytanii będą mogli odwiedzić te kultowe zabytki bezpośrednio w zaciszu pociągu, dzięki bezpośredniemu połączeniu łączącemu Londyn i Berlin” – powiedziała wówczas.
Krótsze podróże, takie jak te do Frankfurtu i Kolonii, są postrzegane jako bardziej opłacalne z ekonomicznego punktu widzenia niż obecny 10-godzinny czas podróży pociągiem do Berlina.
Badania rynkowe przeprowadzone przez Eurostar wykazały, że podróżni czują się komfortowo, podróżując międzynarodowymi kolejami trwającymi do sześciu godzin.
„Nasze badania wskazują, że wiele osób wybrałoby podróż koleją zamiast samolotem w tym przedziale czasowym” – powiedział Eurostar Sky News. „To, w połączeniu z dużym popytem biznesowym i rekreacyjnym na tej trasie, sprawia, że priorytetowo traktujemy Londyn–Frankfurt”.
Przeczytaj więcej ze Sky News:
Administratorzy Petrofacu spodziewają się sprzedaży na Morzu Północnym przed Bożym Narodzeniem
Pakt dotyczący polowań na łodzie podwodne podpisany przez Wielką Brytanię w obliczu rosyjskiego zagrożenia
Departament Transportu stwierdził, że skupienie się na dwóch niemieckich miastach było komercyjną decyzją Eurostar i DB, a utworzona latem brytyjsko-niemiecka grupa zadaniowa ds. kolei może utorować drogę do ogłoszenia dalszych tras.