Kanclerz Rachel Reeves przedstawi swój pierwszy budżet pod koniec października, dając jej pierwszą szansę na zmianę reguł fiskalnych.

Wchodząc do rządu w lipcu, rząd stwierdził, że konserwatyści pozostawili po nim czarną dziurę o wartości 22 miliardów funtów, więc oczekuje się, że kanclerz wykorzysta budżet na 30 października na zebranie części tej kwoty.

Pani Reeves powiedziała w listopadzie, zapytana, czy rozważyłaby zmianę docelowej wartości zadłużenia, „nie zamierza manipulować danymi ani robić niczego, aby uzyskać inne wyniki”.

Śledź na żywo aktualizacje polityki

Według zespołu doradców Instytutu Badań nad Polityką Publiczną (IPPR) wzywa się ją jednak do zmiany zasad, aby zapewnić rządowi dostęp do 57 miliardów funtów.

Z kolei podczas pytań premiera 9 października sir Keir Starmer odmówił odpowiedzi, czy zgadza się z listopadowym oświadczeniem kanclerza, co skłoniło niektórych do spekulacji, że rząd może zmienić reguły fiskalne.

Sky News analizuje, czym jest reguła fiskalna, jakie są zasady rządu laburzystów i jak mogą się zmienić.

Sir Keir Starmer pogratulował Rachel Reeves po jej przemówieniu na konferencji Partii Pracy w Liverpoolu. Zdjęcie: PA
Obraz:
Sir Keir Starmer i Rachel Reeves na konferencji Partii Pracy. Zdjęcie: PA

Co to są reguły fiskalne?

Reguła fiskalna to limit lub ograniczenie wprowadzone przez rządy w celu ograniczenia kwoty, jaką mogą pożyczyć na finansowanie wydatków publicznych.

Mogą one być ustalane przez niezależny organ, ale od 1997 r. rządy Wielkiej Brytanii ustalają własne ograniczenia.

Zasady dotyczą deficytu budżetowego – różnicy między wydatkami publicznymi a dochodami podatkowymi w ciągu roku – długu publicznego – całkowitej kwoty pożyczonej na sfinansowanie przeszłych deficytów – lub wydatków publicznych w stosunku do PKB.

W 2010 r. utworzono Biuro Odpowiedzialności Budżetowej (OBR), którego zadaniem jest pozbawienie Skarbu Państwa ostatecznej kontroli nad prognozami stanowiącymi podstawę polityki fiskalnej.

Obserwatorium Ekonomiczne stwierdziło, że utworzenie OBR oznacza, że ​​reguły fiskalne należy postrzegać jako „wyraz celów rządu, a nie coś, co narzuca te cele”.

???? Kliknij tutaj, aby śledzić politykę w Jack and Sam’s, gdziekolwiek znajdziesz swoje podcasty ????

Jakie są obecne zasady fiskalne?

Manifest Partii Pracy przedstawił reguły fiskalne nowego rządu, określając je jako „niepodlegające negocjacjom”. Są to:

1) Obecny budżet musi zostać zbilansowany, aby bieżące koszty pokrywały się z dochodami

2) Zadłużenie musi spadać jako procent PKB do piątego roku prognozy – zostało to przeniesione przez rząd konserwatystów.

Aby uzyskać bardziej dostępny odtwarzacz wideo, użyj przeglądarki Chrome

Czy Rachel Reeves dotrzyma obietnicy budżetowej?

Jak mogłyby zmienić się reguły fiskalne?

Nie przewiduje się zmian w samych zasadach.

Kanclerz może jednak zmienić sposób obliczania długu, co z kolei może zmienić oficjalny poziom zadłużenia Wielkiej Brytanii i dać pani Reeves możliwość zaciągania większych pożyczek.

Pani Reeves powiedziała na konferencji Partii Pracy „pożyczki na inwestycje” to jedyne prawdopodobne rozwiązanie kryzysu produktywności w Wielkiej Brytanii.

Zmieniając definicję długu, mogłaby znaleźć dodatkowe środki w wysokości do 50 miliardów funtów.

Jednak Instytut Studiów Fiskalnych (IFS) ostrzegł przed pożyczaniem tak dużej ilości pieniędzy.

Paul Johnson, dyrektor IFS, powiedział, że zobowiązanie Partii Pracy do niepodwyższania podatku dochodowego, ubezpieczenia społecznego ani VAT w połączeniu z obietnicą zrównoważenia obecnego budżetu oznacza, że ​​nie będzie w stanie uwolnić dodatkowych zasobów na codzienne wydatki .

Ed Conway rozmawia z prezesem Bank of England Andrew Baileyem po tym, jak ogłosił, że stopy procentowe zostaną obniżone
Obraz:
Gubernator Banku Anglii Andrew Bailey wprowadził zaostrzenie ilościowe w 2022 roku

Łagodzenie ilościowe

Pomysł, który kanclerz rozważa, zakłada wykluczenie rocznych strat w wysokości 20–50 miliardów funtów poniesionych przez Bank Anglii w związku z likwidacją programu skupu obligacji w ramach luzowania ilościowego (QE).

Od kryzysu finansowego w 2008 roku Bank Anglii wielokrotnie stosował QE w celu pobudzenia gospodarki i osiągnięcia celu inflacyjnego na poziomie 2%, tworząc w ten sposób 875 miliardów funtów nowych pieniędzy w ciągu 13 lat.

W trakcie QE Bank skupuje obligacje (dłużny papier wartościowy emitowany przez rząd), aby podnieść ich cenę i obniżyć długoterminowe oprocentowanie oszczędności i kredytów.

Przeczytaj więcej:
Jak reguły fiskalne utrudniają długoterminowe inwestycje – i co Rachel Reeves może z tym zrobić

Zniesienie ubezpieczenia społecznego „może zająć kilka parlamentów”

Od listopada 2022 roku Bank prowadzi zaostrzenie ilościowe polegające na nieskupowaniu innych obligacji w terminie zapadalności posiadanych obligacji lub poprzez aktywną sprzedaż obligacji inwestorom lub kombinację obu metod.

Celem nie jest wywarcie wpływu na stopy procentowe ani inflację, ale zapewnienie możliwości ponownego wprowadzenia QE w przyszłości, jeśli zajdzie taka potrzeba.

W lutym międzypartyjna Komisja Skarbu wyraziła obawy, że zaostrzenie ilościowe może przynieść straty w wysokości od 50 do 130 miliardów funtów i stwierdziła, że ​​może mieć „ogromne konsekwencje” dla wydatków publicznych w następnej dekadzie.

Aby uzyskać bardziej dostępny odtwarzacz wideo, użyj przeglądarki Chrome

Co będzie obejmować budżet?

Wyklucz nowe instytucje

Istnieją sugestie, że kanclerz mogłaby przenieść GB Energy i Narodowy Fundusz Majątku, oba utworzone przez Partię Pracy, z ksiąg rządu.

Andy King, były urzędnik wyższego szczebla w OBR, szacuje, że mogłoby to odblokować dalsze 15 miliardów funtów na pożyczki.

Wyklucz projekty

Inną opcją byłoby wyłączenie niektórych projektów z kalkulacji zadłużenia.

Urzędnicy rządowi powiedzieli, że pracują nad planem opublikowania szacunków dotyczących tego, w jakim stopniu nowe projekty kapitałowe mogłyby pobudzić wzrost gospodarczy i ile pieniędzy wygenerowałyby bezpośrednio dla skarbu państwa.

Source link