Sąd Najwyższy w Wielkiej Brytanii ma dziś wydać przełomowe orzeczenie, które może mieć miliardy funtów konsekwencji dla banków i wpłynąć na miliony kierowców.
Zasadnicze pytanie, o które poproszono najwyższy sąd w kraju, jest to: czy klienci powinni być w pełni poinformowani o dealerach komisji zarabiają na zakup?
Jednak Sąd Najwyższy rozważa tylko jedną z dwóch spraw, które działają równolegle w sprawie niewłaściwej sprzedaży finansowania samochodu.
Oto wszystko, co musisz wiedzieć o obu przypadkach i o tym, jak orzeczenie tego popołudnia może (lub nie może) wpłynąć na jakikolwiek przyszły program odszkodowania.
Co rozważa Sąd Najwyższy?
Sprawa Sądu Najwyższego dotyczy skarg związanych z nieujawnieniem prowizji. Dotyczy to 99% przypadków finansowania samochodu.
Kupując samochód w sprawie finansów, jesteś skutecznie pożyczony pieniądze, które opłacasz w miesięcznych ratach. Pożyczki te mają zainteresowanie, zorganizowane przez brokerów (ludzi, którzy sprzedają ci plan finansowy).
Ci brokerzy zarabiają pieniądze w formie prowizji (która stanowi procent płatności odsetkowych).
W ubiegłym roku Sąd Apelacyjny orzekł na korzyść trzech kierowców, którzy nie zostali poinformowani, że sprzedawcy samochodów, z którymi uzgodnili umowy finansowe, otrzymują również 25% prowizji, która następnie została dodana do ich rachunków.
Orzeczenie stwierdziło, że niezgodne z prawem dealerów samochodów otrzymali prowizję od pożyczkodawców bez uzyskania świadomej zgody klienta na płatność.
Jednak brytyjski pożyczkodawca Close Brothers i Południowa Afryka odwołała się od decyzji, lądując ją przed Sądem Najwyższym.
Co wiąże się z drugim przypadkiem?
Drugi przypadek jest napędzany przez Urząd ds. Kontuzji Finansowej (FCA) i obejmuje uznaniowe uzasadnienia prowizji (DCA).
Zgodnie z tymi ustaleniami brokerzy i dealerzy zwiększyli odsetki, jakie zarobili bez opowiadania kupującym i otrzymali za to więcej prowizji. Mówi się, że zachęca sprzedawców do maksymalizacji stóp procentowych.
FCA zakazało tej praktyki w 2021 r. Jednak duża liczba konsumentów narzekała, że zostali przeładowani przed wejściem w życie zakazu. Finansowa Służba Rzecznika Praw Obywatelskich (FOS) powiedziała w maju, że mają do czynienia z 20 000 skarg.
W styczniu 2024 r. FCA ogłosiła przegląd, czy klienci finansowe motoryzacyjnego zostali przeładowani z powodu wcześniejszego użycia DCA. Używa swoich uprawnień do przeglądu umów Historycznej Komisji Finansów Motorowych w wielu firmach – z których wszyscy zaprzeczają działaniu niewłaściwie.
FCA powiedział również, że analizuje „program zadośćuczynienia konsumentów”, który oznacza, że firmy będą musiały zaoferować odpowiednią rekompensatę klientom dotkniętym tym problemem.
Szacuje się, że 40% transakcji finansowych samochodów prawdopodobnie kwalifikuje się do odszkodowania w stosunku do transakcji finansowych motorycznych pobranych w latach 2007–2021, kiedy DCA zostały zakazane.
Aby dowiedzieć się, jak możesz stwierdzić, czy byłeś źle wymienionych finansów samochodowych, Przeczytaj następujący wyjaśnienie od naszego reportera Megan Harwood-Baynes.
Przeczytaj więcej z blogu Sky News Money
W jaki sposób orzeczenie wpływa na potencjalną rekompensatę?
Krótko mówiąc, orzeczenie Sądu Najwyższego może wpłynąć na skalę i dotrzeć do programu odszkodowania.
FCA powiedział w marcu, że rozważy decyzję Trybunału, a jeśli stwierdzi, że klienci Finance stracili z powszechnych upadków firm, „prawdopodobne jest (aby) skonsultować się z programem zadośćuczynienia w branży”.
Oznaczałoby to, że dotknięte osoby nie będą musiały narzekać, ale zostałyby wypłacone kwotę podyktowaną przez FCA.
Jednak bez względu na to, co decyduje sąd, FCA może kontynuować program zadośćuczynienia.
Regulator powiedział, że potwierdzi, czy zaproponuje program w ciągu sześciu tygodni od decyzji Sądu Najwyższego.
Czytaj więcej:
Skala taniego chińskiego importu przylecionego do Wielkiej Brytanii
Firma wodna stoi w obliczu kar za 63 miliony funtów za „nadmierne” wycieki ścieków
Jaki wpływ może to mieć na pożyczkodawców?
Analitycy z HSBC stwierdzili w ubiegłym roku, że kontrowersje można oszacować na koszt do 44 miliardów funtów.
Oprócz bliskich braci, firmy, na które można wpłynąć na Barclays, Santander i największy brytyjski dostawca finansów motoryzacyjnych Lloyds Banking Group – który organizuje pożyczki za pośrednictwem ramienia Black Horse Finance.
Lloyds odłożył już 1,2 mld GBP do wykorzystania do potencjalnej rekompensaty.
Potencjalny wpływ na rynek pożyczek i szerszą gospodarkę może być tak wielki, że kanclerz Rachel Reeves rozważa interweniowanie w celu unieważnienia Sądu Najwyższego, według The Guardian.
Urzędnicy skarbu patrzą na potencjał uchwalania nowych przepisów obok Departamentu Biznesu i Handlu, które mogłyby obniżyć potencjalny rachunek za wynagrodzenie.
Skarb Państwa powiedział w odpowiedzi na twierdzenie, że nie „komentuje spekulacje”, ale ma nadzieję, że zobaczy „zrównoważony osąd”.