Był zimny, zazwyczaj deszczowy wieczór w Manchesterze, październik 1993 r., Kiedy Michael Spencer Jones spotkał się z nowym zespołem gitarowym, który został zlecony fotografowaniem.
Pogoda była nieszczęśliwa, nie znał ich muzyki, nie był całkowicie w nastroju. „Musiałem ciągnąć się z domu, myśląc: czy to będzie warte kłopotów?”
W drodze do Blue Studio w Ancoats, na obrzeżach centrum miasta, piosenka, której nigdy wcześniej nie słyszał, pojawiła się na lokalnej stacji radiowej. „To było, wow, co to jest?” Ścieżką była Columbia, przez Oazazespół, którego był w drodze na spotkanie.
Zaczął się ekscytować.
Spencer Jones wcześniej spotkał Noel Gallagher W czasach muzyka jako Roadie dla inspirulowych dywanów Manchester Band. Ale nie Liam.
„Jako fotograf oczywiście estetyka zespołu jest bardzo ważna” – mówi, wspomina tę pierwszą fotografię. „Po prostu patrzę w dół obiektywu aparatu z pewnym niedowierzaniem”.
Przed nim stał 21-latek, na miesiąc przed rozpoczęciem sławy kolejki górskiej, która przed nami. A jednak. „Patrzyłem na twarz, która wydawała się ucieleśnić jakość sławy”.
„Sukces był nieunikniony”
Był to początek partnerstwa, który trwał przez cały czas świetności zespołu, a Spencer Jones strzelił okładki dla ich pierwszych trzech albumów, ich najbardziej udanych płyt i singli, które się z nimi poszły.
„Pracujesz z zespołami przed fazą i zawsze jest takie pytanie: czy oni to zrobią? Z Oasis nigdy nie było takie pytanie. Ich sukces był nieunikniony”.
Było pewność siebie, nawet w tych wczesnych dniach. „Niesamowite, odurzające zaufanie. (Nie byli) nie zainteresowani żadnymi normami społecznymi lub ograniczeniami społecznymi”.
To nie była arogancja, mówi, o krytyce czasami wyrównanej w Gallagherach. „Po prostu mieli tę ogromną wiarę”.
Spencer Jones był jednym z kilku fotografów, którzy poszli za zespołem, uchwycając chwile, które stały się częścią historii rocka.
„Noel miał niesamowitą intuicję”
Jill Furmanovsky, który pod koniec 1994 roku rozpoczął współpracę z Oasis, kilka miesięcy po wydaniu debiutanckiego albumu, mówi, że Noel zawsze wydawał się świadomy, że ich wspólny czas powinien zostać udokumentowany.
„Niesamowita intuicja, naprawdę, że było to ważne” – mówi. „Myślę, że Noel był świadomy od samego początku, ponieważ dla niego to właśnie patrzył, kiedy kupował swoje rekordy Smithsa lub Leo Sayera lub cokolwiek innego, patrzył na okładki i byłby zafascynowany zdjęciami”.
Wbrew powszechnemu przekonaniu, Furmanovsky mówi, że bracia w większości przypadków bracia, „inaczej nie byliby w stanie funkcjonować”.
Wybiera jedną sesję w 1997 roku, wokół wydania trzeciego albumu, Be Now, jako jeden z bardziej pamiętnych. Noel podzielił się swoimi przemyśleniami na temat zespołu na tablicy i „tak się śmiali”.
Ale kiedy wszystko się wybuchły, stało się to znaczące. „W niektórych sesjach były napięcia, ale nigdy nie zaczęły się uderzyć przede mną ani nic podobnego. Właściwie narzekałem się na to -„ Nie zostawiaj mnie ze zdjęć, w których naprawdę się kłócasz! ”.
W Paryżu w 1995 r. Dostały się napięcia. „To jeden z moich ulubionych” – mówi o sesji zdjęciowej. „Odzwierciedla to nie tylko zespół, ale także sytuację rodzinną, ci bracia w straterze ze sobą”.
Mówi, że godne uwagi jest to, że byli szczęśliwi, że fotografowie wykonują szczere strzały, a nie tylko konfigurują zdjęcia, aby pokazać im „fajnie”. Zdjęcia, które na powierzchni mogą zabrzmieć przyziemnie, pokazując: „jak naprawdę były – napięcia, rozbijające się, czasem ziewanie … to był geniusz Noela i (byłego oficera prasowego Oasis) Johnny Hopkins”.
Furmanovsky zauważa również, że kobiety, które pracowały za kulisami Oasis – niezwykłe w czasach, gdy branża była jeszcze bardziej zdominowana przez mężczyzn niż obecnie – i jak utrzymywały je w kolejce.
Przeczytaj więcej o Oasis:
Wysokie pięć i najciekawszy uścisk: Oasis – pierwszy koncert zjazdowy
Cool Britannia: życie w Wielkiej Brytanii w latach 90.
Wydawało się, że to się nigdy nie wydarzy – ale teraz Oaza wróciła
„Dobrze pracowali z kobietami” – mówi. „Maggie Mouzakitis była ich kierownikiem trasy od wieków i była taka młoda, ale rządziła. Dla zespołu, które można powiedzieć, że to grupa macho Manchester, mieli wiele kobiet pracujących na wyższych stanowiskach”.
Dodaje, że zależy to od wpływu ich mamy, Peggy. „Absolutnie kluczowe”.
Furmanovsky współpracowała z Noelem nad nadchodzącą książką dokumentującą swój czas z zespołem i mówi, że początkowo chciała zacząć od zdjęcia matriarchy Gallagher. „Noel powiedział do mnie:„ Jill, wiesz, że tak naprawdę nie było w zespole? ”
Touring z Oasis – „Dziennikarz musiał wziąć tydzień wolny”
Kevin Cummins otrzymał zlecenie robienia zdjęć, gdy Oasis podpisał kontrakt z Creation Records, i „trochę wymknęło się spod kontroli”, śmieje się.
„Sfotografowałem je dla NME, dałem im pierwszą okładkę. Sfotografowałem je w koszulkach Man City, ponieważ wszyscy byliśmy fanami Man City, a miasto było w tym czasie sponsorowane przez japońską firmę elektroniczną, brat. Wydawało się to idealnie dopasowane”.
Mówi, że wczesne dni dokumentowanie zespołu były „dość buntowni”. „Byli dość młodzi, oczywiście cieszyli się, że są w centrum uwagi.
„Pamiętam, że pojechaliśmy z nimi na trzy dni na utwór NME„ On the Road ”, a dziennikarz, który przyszedł ze mną, musiał później wziąć tydzień wolnego.
„Od czasu do czasu zanurzałem się i wychodziłem z wycieczek – zawsze robiłem to z muzykami, ponieważ nie wyobrażam sobie, aby spędzić z kimś więcej niż około siedem lub ośmiu dni na wycieczkę, doprowadziłoby cię do szaleństwa. Są takie hedonistyczne, szczególnie na początku. Jest to bardzo, bardzo trudne do nadążania”.
Cummins twierdzi, że związek między Noelem a Liamem był „jak relacja każdego z nich, jeśli masz młodszego brata – zagłębiłby twoje nerwy”.
Podczas zdjęć na zdjęciach koszul miejskich mówi: „Liam kopnął piłkę w Noel, Noel go popchnął, Liam odepchnął go. Mają trochę pchania, a potem zatrzymują się i zaczął się z tym pogodzić”.
Innym razem, po pokazie w Portsmouth: „Jak tylko dotarliśmy (do hotelu) po koncercie, Liam rzucił wszystkie plastikowe meble w basenie. Noel spojrzał na niego i powiedział:„ Gdzie będziemy usiąść? ” I sprawił, że wsiadł do basenu i wyciągnął wszystkie meble.
Cummins mówi, że ma „bardzo czuły” wspomnienia z pracy z Oasis. „Mam wiele bardzo wrażliwych zdjęć Liama, a ludzie są naprawdę zaskoczeni, gdy je widzą” – mówi. „Ale jest bardzo wrażliwym chłopcem… To tylko irytujący, ponieważ był młodszy i chciał się usłyszeć”.
Przygotowanie się do zjazdu
Wszyscy trzej fotografowie jeszcze nie widzieli programu zjazdu, ale wszyscy mają bilety. Wszyscy mówią, że ogłoszenie zeszłego lata było zaskoczeniem.
„Przypuszczam, że było to przebicie, po prostu rozmrażając komentarze między braciami, ale nadal nie zgadłbym” – mówi Furmanovsky, który ma książkę jeszcze w tym roku, i których zdjęcia zawierają program w programie. „To cudowne, że wykonali to z takim przekonaniem i pasją”.
Prace Cumminsa można zobaczyć na bezpłatnej wystawie na świeżym powietrzu w Wembley Park, którą fani będą mogli zobaczyć przez całe lato do ostatnich koncertów we wrześniu.
„Myślę, że atmosfera na koncertach wydaje się być bardzo przyjazna … Podoba mi się pomysł, że ludzie zabierają swoje dzieci i trochę mijają pałkę” – mówi. „Wszyscy po prostu świetnie się bawią i to jak wydarzenie lata – zdecydowanie coś, czego w tej chwili potrzebujemy”.
Spencer Jones, który wydał swoją drugą książkę Oasis, zdecydowanie być może – widok od wewnątrz, na 30. rocznicę albumu w zeszłym roku – dodaje: „wydają się, że rejestrują nową generację fanów i nie sądzę, aby zespół kiedykolwiek to zrobił (w tym zakresie). Zespoły od 20, 30 lat temu po prostu biorą ich tradycyjny fanbase z nimi”.
Ale mówi, że jego pierwsza myśl, gdy ogłoszono zjazd, dotyczyła mamy Gallaghersa, Peggy. „Myślę, że dla każdego rodzica posiadanie dwojga dzieci, które nie rozmawiają, jest dość trudne” – mówi. „To właśnie pojęcie pojednania – jeśli mogą to zrobić, każdy może to zrobić.
„Fakt, że idą na scenę, ręce splecione razem, istnieje ogromna symbolika, która wykracza poza oazę i muzykę. Zwłaszcza w złamanym społeczeństwie ta jedność jest inspirująca. Wszyscy mieli trochę trudnego czasu od czasu Covid, Battle zmęczony życiem.
Bracia: Liam i Noel przez obiektyw Kevina Cumminsa są włączone w Wembley Park do 30 września. Zdecydowanie może – widok od wewnątrz, autor: Michael Spencer Jones, dostępny za pośrednictwem Galerii Spellbound, jest już dostępny. Oasis: Próba znalezienia wyjścia znikąd, Jill Furmanovsky i pod redakcją Noela Gallaghera, opublikowanego przez Thames & Hudson, pochodzi z 23 września.