Kellogg’s Corn Płatki, Bonne Maman Jam, Kent Crisps, Brewdog Beer … to są przedmioty na półkach w supermarkecie przede mną.

Jestem w gałęzi Azbuka vkusa (lub „alfabet lub smak”) w Moskwagdzie nawy wyglądają niezwykle jak te w Tesco, Sainsbury’s lub Waitrose.

Rosja jest najbardziej usankcjonowaną gospodarką na świecie, ale tutaj jesteśmy ponad trzy lata jej rzekomej izolacji, a półki są nadal zaopatrzone w towary zachodnie.

Więc jak to możliwe?

Wiele produktów w sprzedaży tutaj to tak zwane „równoległe import”. Oznacza to, że weszli do Rosji za pośrednictwem krajów trzecich, bez zgody właściciela znaku towarowego.

Ivor Bennett Rosja Import Story

Rosja zalegalizowała tę praktykę wkrótce po jej inwazji Ukraina omijać sankcje i chronić konsumentów przed wpływem masowego exodusu zagranicznych marek.

Tak więc pomimo firm wyciągających się z Rosji, ich produkty często można tutaj znaleźć.

Weźmy na przykład Coca-Cola. Przestał sprzedawać Rosji i zaprzestał operacji tutaj w 2022 r., Ale nie ma problemu z kupowaniem jego napojów.

Obok siebie na półce w supermarkecie znalazłem jedną puszkę z Francji, jedna z Polski, jedna z Iraku, a nawet butelka z Wielkiej Brytanii. „Proszę o recykling”, mam nadzieję, że czapka.

Podobnie jak inne firmy, które mówią, że nie autoryzowały importu swoich marek do Rosji, niewiele może z tym zrobić Coca-Cola. Firma odrzuciła prośbę o komentarz.

Ivor Bennett Rosja Import Story

To szczególnie nie jest sankcjami, ponieważ jedzenie i napoje są ogólnie zwolnione z ograniczeń nałożonych przez Wielką Brytanię i UE. Jest to jednak przykład tego, w jaki sposób można obejść zakazy handlu (narzucone sobie w tym przypadku). Ta sama praktyka jest wykorzystywana na niektórych sankcjonowanych towarach, takich jak luksusowe samochody.

W Frank Auto, błyszczącym salonie samochodowym w północno -zachodniej Moskwie, znajduje się Porsche Cayenne Coupe, Eqe Mercedesa i BMW X5. Wszystkie mają mniej niż dwa lata, tj. Młodsze niż reżim sankcji, który został zaprojektowany, aby ich powstrzymać.

„Niemcy oficjalnie nie wiedzą, że importujemy samochody dla klientów z Rosji”, mówi Irina Frank, właścicielka salonu dealerowego.

„Odbywa się to poprzez wiele ruchów. Zamówienie jest złożone na przykład z Turcji, a następnie z Turcji jedzie do Armenii, a z Armenii dostarczamy samochód do Rosji”.

Wyjaśnia, że ​​samochody są importowane na zamówienie, ze względu na koszty i niepewność.

Ivor Bennett Rosja Import Story
Obraz:
W Rosji można nadal uzyskać luksusowe samochody

„Teraz każda transakcja jest sprawdzana, a były przypadki, kiedy nawet straciłeś wszystkie pieniądze i nie możesz wyjąć samochodu” – mówi.

Ale to wyraźnie możliwe. W lutym Irina sprzedała Ferrari Purosangue klientowi, który zapłacił 130 milionów rubli (1,43 miliona euro) – 30% więcej niż kosztowałoby to bez sankcji.

A nawet twierdzi, że sprzedała Range Rovers z Wielkiej Brytanii.

„Wiesz, Rosja jest wyjątkowym krajem. Nasi ludzie naprawdę kochają wszystko, co jest najdroższe, najfajniejsze, w maksymalnej konfiguracji” – dodaje.

Sky News w dużej mierze poinformował o tym, jak Samochody brytyjskie i europejskie nadal wchodzą do Rosji pomimo sankcji. Ale po raz pierwszy rozmawialiśmy z niektórymi z tych, którzy je importowali.

Na parkingu przed Moskiewskim Białorusky Station spotykamy Ararat Mardoyan, który jest właścicielem firmy maklerskiej o nazwie Autodegustator. Mówi, że w ciągu pierwszych dwóch lat wojny sprowadził dziesiątki brytyjskich i europejskich samochodów do Rosji, w tym własny pojazd.

Użyj przeglądarki Chrome, aby uzyskać bardziej dostępny odtwarzacz wideo

Wewnątrz importerów zachodnich samochodów do Rosji

Jego czarny Volkswagen zajął sześć miesięcy z Niemiec, po wysłaniu przez Belgię, Gruzję, Armenię i Iran.

„Nie robisz nic złego” – nalega, kiedy pytam, czy pomaga Rosji unikać sankcji.

Odnosi się do Eurazjatyckiej Unii Gospodarczej jako uzasadnienia – uni celnej, którą Rosja dzieli się z Armenią, Białoruską, Kazachstanem i Kirgistanem.

„To jak () Unia Europejska” – argumentuje.

„Jeśli na przykład dobry trafi do Kazachstanu, jest to już nie tylko produkt kazachski, jest już produktem unii celnej”.

Sugeruję, że takie ruchy nie są w duchu sankcji i że niektórzy zakwestionowaliby jego moralność.

„Nie sądzę, że to coś z sfer niemoralności. To biznes” – mówi. „Ludzie muszą pracować i przetrwać”.

Ararat przestał importować europejskie samochody na początku ubiegłego roku z powodu zwiększonego ryzyka i zmniejszania zysków, powołując się na to, jak musiał złomować całą flotę Range Rovers po tym, jak ich systemy diagnostyczne zostały zablokowane, gdy tylko zostały włączone.

Ale nie wierzy, że praktyka nigdy się nie ustanie, bez względu na to, jak drogie i problematyczne staje się.

„Ludzie, którzy chcą prowadzić Ferrari”, mówi, „zawsze mają pieniądze i tam, gdzie jest popyt, zawsze będzie podaż”.

„To jest jak zglobalizowany świat. Nie wierzę, że istnieje szansa na izolowanie Rosji. To nie jest możliwe”.

Source link