Księżna Walii poruszyła w tym tygodniu kilka nerwów, ostrzegając, że smartfony i ekrany komputerów powodują „epidemię rozłączenia” w rodzinach.
W eseju, którego współautorem jest profesor Harvardu, Kate napisała: „Wychowujemy pokolenie, które może być bardziej «połączone» niż jakiekolwiek inne w historii, a jednocześnie jest bardziej odizolowane, bardziej samotne i mniej przygotowane do tworzenia ciepłych, znaczących relacji, które według badań stanowią podstawę zdrowego życia”.
Jej słowa wywołało burzę w mediach społecznościowych, a rodzice spierali się, czy czas spędzony przed ekranem – czyli ilość czasu spędzanego codziennie na korzystaniu z technologii ekranowej – jest rzeczywiście szkodliwy dla dzieci.
Ale co mówi nauka?
Czy screentime rzeczywiście jest szkodliwy dla dzieci?
Dowody na to, czy screentime jest rzeczywiście szkodliwy dla dzieci, są niespójne, a badacze wykazali, że chociaż screentime i jego rzekomy negatywny wpływ na dzieci mogą być ze sobą powiązane, nie ma bezspornych dowodów na to, że jest on przyczyną.
Obawy skupiały się wokół ustaleń, że dobrostan i zdrowie psychiczne dzieci i młodych ludzi pogorszyły się w ostatnich latach, a dane NHS Digital wykazały, że w 2022 r. 18% osób w wieku od 7 do 16 lat miało prawdopodobne zaburzenia zdrowia psychicznego w porównaniu z 9,7% w 1999 r., jak podała Komisja ds. Edukacji w maju 2024 r.
Jak wynika z badania przeprowadzonego na Uniwersytecie w Manchesterze w 2025 r., debata na temat przyczyn takiego stanu rzeczy jest szeroko rozpowszechniona, a jedną z przyczyn jest korzystanie z mediów społecznościowych i smartfonów.
W miarę jak szalała debata, kilka Posłowie stwierdzili, że należy rozważyć wprowadzenie zakazu smartfonów dla osób poniżej 16 roku życia.
W raporcie Komisji ds. Edukacji na temat wpływu spędzania czasu przed ekranem na edukację i dobrostan dzieci wskazano dowody na to, że smartfony i komputery zakłócają naukę uczniów zarówno w domu, jak i w klasie.
Podkreślono także badania sugerujące, że dzieci, które spędzały ponad dwie godziny dziennie rekreacyjnie przed ekranem smartfonów i grając w gry wideo, miały gorszą pamięć roboczą, szybkość przetwarzania, poziom uwagi, umiejętności językowe i funkcje wykonawcze w porównaniu z dziećmi, które tego nie robiły.
Komisja nalegała, aby rząd doradził rodzicom dzieci, aby zwracali wystarczającą uwagę na interakcje twarzą w twarz – kluczowy element rozwoju językowego i społecznego – oraz ostrzegł przed ryzykiem związanym z spędzaniem czasu przed ekranem, ograniczając ku temu możliwości.
W swoim podsumowaniu napisano: „Zarówno w przypadku dzieci, jak i młodzieży szybki wzrost wykorzystania ekranów i urządzeń wiąże się ze znacznymi kosztami, a rząd musi podjąć więcej działań na szczeblu różnych departamentów, aby chronić je przed uzależnieniami, szkodami internetowymi i skutkami intensywnego korzystania z urządzeń dla zdrowia psychicznego”.
Ostrzeżenie komisji dotyczące dzieci zostało poparte przez Carlotę Nelson, pisarkę i dyrektor Brain Matters, która napisała dla strony dla rodziców UNICEF: „Badania wykazały, że spędzanie czasu przed ekranem utrudnia małym dzieciom zdolność czytania z twarzy i uczenia się umiejętności społecznych, co jest dwoma kluczowymi czynnikami niezbędnymi do rozwijania empatii”.
„Interakcje twarzą w twarz to jedyny sposób, w jaki małe dzieci uczą się rozumieć sygnały niewerbalne i je interpretować. Ekspozycja na ekrany zmniejsza zdolność dzieci do odczytywania ludzkich emocji i kontrolowania swojej frustracji” – napisała.
„Uszkadza to także w czynnościach, które pomagają zwiększyć moc mózgu, takich jak zabawa i interakcja z innymi dziećmi”.
Royal College of Psychiatrists (RCP) stwierdziło w raporcie z 2020 r. – zanim pandemia Covid-19 i platformy takie jak TikTok stały się tak popularne jak obecnie – że screentime naraża dzieci i młodzież na potencjalnie niepokojące treści, znęcanie się, hazard i inne problemy.
Stwierdzono, że chociaż dowody na istnienie powiązań przyczynowych wciąż się rozwijają, istnieją dowody sugerujące, że technologia cyfrowa może wpływać na wagę, nastrój, myśli samobójcze i samookaleczenia oraz obraz ciała.
„Brak dowodów na szkodliwość” – ale potencjalne korzyści?
Narodowy Instytut Badań nad Zdrowiem i Opieką (NIHR) znalazł niewiele dowodów sugerujących, że spędzanie większej ilości czasu w mediach społecznościowych wiąże się z większą liczbą problemów psychicznych u młodych ludzi, stwierdziła Komisja ds. Edukacji w swoim raporcie.
Podobnie w innym badaniu z udziałem różnych badaczy, w tym niektórych z Uniwersytetu Oksfordzkiego, nie znaleziono dowodów wskazujących, że czas spędzany przed ekranem wpływa na funkcjonowanie mózgu i samopoczucie dzieci.
W badaniu przeprowadzonym w 2023 r. przeanalizowano prawie 12 000 dzieci w USA i nawet w przypadku uczestników, którzy charakteryzowali się wysokim wskaźnikiem zaangażowania cyfrowego, nie było dowodów na zaburzenia funkcjonowania rozwoju mózgu dzieci.
Jack Miller, pierwszy autor, który przeanalizował dane w ramach swojej pracy magisterskiej w Oxford Internet Institute, powiedział: „Jeśli czas spędzany przed ekranem miał wpływ na rozwój mózgu i samopoczucie, spodziewaliśmy się szeregu efektów poznawczych i dobrostanu, których nie wykazały to kompleksowe, reprezentatywne badanie”.
Według Krajowego Towarzystwa Zapobiegania Okrucieństwu wobec Dzieci (NSPCC) czas spędzony przed ekranem może być korzystny dla dzieci, pomagając im w tworzeniu społeczności online i utrzymywaniu przyjaźni za pośrednictwem mediów społecznościowych lub gier online.
Przeczytaj więcej:
Dwugodzinny limit czasu przed ekranem rozważany przez rząd
Aby powstrzymać uczniów przed przewijaniem, konieczne jest podejście obejmujące całe społeczeństwo
Screentime przypisywano również zmniejszenie poczucia samotności u niektórych dzieci.
Pomimo przeprowadzenia kilku badań nie ma jeszcze ostatecznej odpowiedzi na pytanie, czy czas spędzony przed ekranem szkodzi dzieciom. Rząd twierdzi, że zachęca i wspiera dalsze badania w tej dziedzinie.
W listopadzie ubiegłego roku Departament Nauki, Innowacji i Technologii ogłosił studium wykonalności dotyczące metod i danych pozwalających zrozumieć wpływ smartfonów i mediów społecznościowych na dobrostan dzieci.
Głównym pytaniem badań przeprowadzonych na Uniwersytecie w Cambridge jest to, które metody byłyby najskuteczniejsze w określaniu przyczynowego wpływu mediów społecznościowych i smartfonów na wyniki rozwojowe dzieci (3–21 lat) w ciągu najbliższych 2–3 lat.
Ile czasu ekranowego jest w porządku?
Komisja ds. Edukacji sugeruje, że w przypadku młodszych dzieci czas spędzany przed ekranem powinien być minimalny, a w przypadku starszych lepiej zrównoważony kontaktami twarzą w twarz i aktywnością fizyczną.
W odpowiedzi na raport komisji rząd stwierdził, że czas spędzony przed ekranem musi być proporcjonalny i nie powinien pozbawiać dzieci możliwości kontaktowania się twarzą w twarz i uczestniczenia w zajęciach fizycznych.
Zgodnie z wytycznymi WHO, dzieci w wieku poniżej roku nie powinny w ogóle spędzać czasu przed ekranem, natomiast roczne dzieci nie powinny mieć siedzącego trybu życia, który obejmuje oglądanie telewizji lub filmów oraz granie w gry komputerowe.
Organizacja zaleca, aby dzieci w wieku dwóch lat nie spędzały dziennie więcej niż jednej godziny na siedzącym trybie życia.
NHS zaleca nie więcej niż dwie godziny dziennie przed ekranem, nawet w przypadku starszych dzieci.