Śledztwo wykazało, że liczba konfiskat nielegalnie zmodyfikowanych rowerów elektrycznych przez policję wzrosła w związku z rosnącymi obawami, że stanowią one „śmiertelną pułapkę” dla pieszych i rowerzystów.
Siły zbrojne w Wielkiej Brytanii skonfiskowały 937 rowery elektryczne w roku kończącym się 11 sierpnia, według danych Urzędu ds. Wolności Informacji – w porównaniu z 511 odnotowanymi w poprzednich 12 miesiącach.
Policja coraz częściej odkrywa, że wiele z nich zostało zmodyfikowanych tak, aby mogły osiągać znacznie większe prędkości. Niedawno skonfiskowany w Londynie motocykl był w stanie osiągnąć prędkość 70 mil na godzinę i miał elektroniczny wyświetlacz pokazujący, że przejechał ponad 6000 mil.
Zgodnie z prawem obowiązującym w Wielkiej Brytanii, silniki rowerów elektrycznych muszą się wyłączyć, gdy prędkość osiągnie 15,5 mil na godzinę.
Często zdarza się również, że funkcjonariusze znajdują rowery elektryczne, które można napędzać bez użycia pedałów, co w praktyce oznacza, że są to elektryczne motorowery lub motocykle, które należy zarejestrować i opłacić podatek.
Zestawy konwersyjne można kupić online już za 300 funtów.
Sierżant Chris Hook z policji City of London powiedział, że prędkość i waga nielegalnie zmodyfikowanych rowerów elektrycznych „znacznie” zwiększają zagrożenie dla pieszych biorących udział w kolizjach.
Powiedział: „Najcięższy, jaki widziałem, ważył ponad 50 kg. Ten rower (mógł osiągnąć) ponad 60 mil na godzinę.
„Jeśli to kogoś dotknie, prawdopodobnie spowoduje poważne obrażenia lub, nie daj Boże, śmierć”.
P.o. sierżanta zauważył, że na nielegalnie zmodyfikowanych rowerach elektrycznych jeździ „szerokie spektrum” osób, m.in. dojeżdżający do pracy, dostawcy jedzenia i przestępcy kradnący telefony.
Podczas jednej z akcji w tym miesiącu, przeprowadzonej przed dworcem kolejowym Liverpool Street w Londynie, policja złapała rowerzystę poruszającego się na nielegalnym rowerze elektrycznym wyposażonym w silnik o maksymalnej mocy wyjściowej 500 watów, co stanowi dwukrotność dopuszczalnego limitu.
Rower miał również mocno zużyte opony i wiązkę luźnych przewodów elektrycznych przechowywanych w przemoczonym worku.
Policjant na miejscu zdarzenia opisał rower jako „śmiertelną pułapkę”, dodając: „To może łatwo zabić jego lub kogoś innego”.
Przeczytaj więcej na Sky News:
Firma Murdocha składa trzecią ofertę na brytyjską stronę internetową poświęconą nieruchomościom
Zarządcy placówek pocztowych zgłaszają więcej „niewyjaśnionych transakcji”
Wśród jednostek policji, które odnotowały największy wzrost liczby konfiskat rowerów elektrycznych w porównaniu z rokiem poprzednim, znalazły się: policja Wiltshire (z 24 do 64), policja Szkocji (z 60 do 233), policja Derbyshire (z czterech do 23), policja Northumbria (z 18 do 58) i policja Południowej Walii (z 66 do 137).
Niektóre jednostki policji podały, że ich dane odnoszą się do wszystkich przypadków zajęcia rowerów elektrycznych, inne natomiast precyzują, że statystyki dotyczą nielegalnych rowerów elektrycznych.
Każda osoba powyżej 14 roku życia może jeździć na rowerze elektrycznym; nie trzeba go rejestrować, płacić podatku ani ubezpieczenia.