Sekretarz ds. mieszkalnictwa Steve Reed chce, aby Wielka Brytania „budowała, kochanie, budowała” w kierunku sztandarowego celu rządu wynoszącego 1,5 miliona domów przed następnymi wyborami. Jednak budownictwo mieszkaniowe w Anglii spowolniło do najniższego poziomu od dziewięciu lat, a liczba wybudowanych domów spadła o 6% do 208 600 w roku poprzedzającym marzec 2025 r.
Połączenie rosnących kosztów budowy i spadających cen domów sprawiło, że „połowa kraju jest nieopłacalna (dla projektów deweloperskich), a druga połowa kraju nieopłacalna” – powiedział Sky News Steve Turner, dyrektor wykonawczy Federacji Budowniczych Domów (HBF).
Ambicje w zakresie przystępności cenowej konkurują z wysokimi standardami bezpieczeństwa i projektowania, co zwiększa koszty.
Rząd przyznaje, że podaż mieszkań nie osiągnęła wymaganego poziomu, ale utrzymuje, że liczba budynków będzie rosła wraz z wejściem w życie jego polityk.
Od czasu wyborów do chwili obecnej oddano do użytku 275 000 domów w porównaniu z 400 000, które należało spełnić w przypadku 1,5 miliona domów.
„Dodatkowa liczba mieszkań wynosi obecnie około 200 000 domów rocznie i w najlepszym razie nie przekracza poziomu. Nadal jesteśmy daleko od celu, do którego rząd chce dotrzeć, aby zaspokoić potrzeby mieszkaniowe kraju” – powiedział Turner.
Rosnące ceny materiałów i robocizny przyczyniły się do wzrostu kosztów budowy domów w ostatnich latach – przykładowo koszt cegieł i wyrobów glinianych wzrósł o ponad 26% w roku do sierpnia 2023 roku.
Jednocześnie wyższe stopy procentowe od 2022 r. zwiększyły koszty finansowania inwestycji, a także osłabiły popyt ze strony nabywców w związku ze wzrostem oprocentowania kredytów hipotecznych.
W efekcie wartość sprzedaży domów nie nadąża za tempem, pożerając marże zysku w pułapce określanej przez deweloperów jako „szczęki śmierci”.
Choć od września 2022 r. koszty budowy domów wzrosły średnio o niecałe 13%, ceny domów w Wielkiej Brytanii wzrosły średnio o niecałe 3%, a ceny mieszkań w Londynie spadły o 0,5%.
Rząd konsultuje obecnie w Londynie środki nadzwyczajne mające na celu „wbicie łopaty w ziemię” po tym, jak liczba nowych domów rozpoczynających budowę w stolicy spadła do zaledwie 4000 w ostatnim roku, czyli do czerwca 2025 r., co stanowi ułamek docelowej liczby 81 000 budynków dla tego obszaru.
Obejmują one pakiet finansowania i tymczasowe obniżki docelowych stawek w zakresie przystępnych cenowo mieszkań z 35% do 20%, a także zwolnienie z niektórych opłat.
Budowniczowie domów musieli również stawić czoła zwiększonym kosztom wynikającym ze zaktualizowanych standardów projektowania budynków wprowadzonych od 2022 r., w tym przepisów bezpieczeństwa przeciwpożarowego nakazujących budowę drugiej klatki schodowej ewakuacyjnej w wysokich budynkach oraz przepisów mających na celu poprawę efektywności energetycznej, wentylacji i infrastruktury pojazdów elektrycznych.
Największy wpływ jest w Londynie. Budownictwo wielopiętrowe jest bardziej powszechne, a dodatkowe przepisy władz Wielkiego Londynu wymagają tańszych mieszkań i dodatkowych wymagań, takich jak projekt „dwuaspektowy”.
W niedawnym raporcie agencji nieruchomości Savills i deweloperów Ballymore szacuje się, że dzięki tym wymaganiom dostawa domów w Wielkim Londynie kosztuje obecnie 10–15% więcej niż gdzie indziej.
Deweloperzy powiedzieli Sky News, że nowe przepisy budowlane i przeciwpożarowe zwiększają koszty o około 21 500 funtów na dom w przypadku mieszkania z dwiema sypialniami w Londynie, podczas gdy opłaty za infrastrukturę komunalną zwiększają średnio 12 000 funtów, a w niektórych obszarach mogą sięgać nawet 50 000 funtów. Oczekuje się, że w najbliższej przyszłości dodane zostaną nowe koszty – 4% podatek od inwestycji mieszkaniowych i opłata za bezpieczeństwo budowlane w wysokości od 1500 do 3500 funtów za dom.
„Rynalność lokalizacji jest bardzo, bardzo ograniczona i ogranicza ogólną podaż nowych domów z brytyjskiego rurociągu mieszkaniowego” – powiedział Sky News Nick Cuff, dyrektor zarządzający firmy doradczej i deweloperskiej na rynku nieruchomości Urban Sketch.
„Po prostu nie finansujemy tych rzeczy odpowiednio i w prawie wszystkich przypadkach zwracamy się do sektora prywatnego, aby pokrył koszty rachunku. W rzeczywistości widzimy zaprzestanie działalności rozwojowej, ponieważ nie jest ona w stanie sprostać wymaganiom narzucanym jej obecnie przez rząd. I dlatego liczby w ciągu ostatnich dwóch lat spadły z przepaści” – dodał.
Niedrogie mieszkania socjalne budowane są głównie przez prywatnych deweloperów za pośrednictwem m.in modelu cross-subsydiowaniaco wymaga, aby budowa domów prywatnych również była opłacalna.
Niektórzy mają nadzieję, że środki nadzwyczajne w Londynie zostaną wprowadzone na stałe, inni obawiają się „równania w dół”.
„Jeśli po pierwszym teście wycofacie się z celu (niedrogie domy), jaki sygnał wyślecie? To musi być tymczasowe – musimy sprawdzić, czy tak się stanie, a następnie wpłynie to na rynek” – powiedziała Sky News Rachael Williamson, dyrektor ds. polityki, komunikacji i spraw zewnętrznych w Chartered Institute of Housing (CIH).
„Musimy poradzić sobie z napięciem (między bezpieczeństwem a kosztami) bez mówienia: «pójdźmy na skróty». Historia mówi nam, do czego to doprowadzi” – dodała.
Poza Londynem
Choć kwestie te były szczególnie palące w Londynie, reszta kraju również stoi przed poważnymi wyzwaniami.
Analiza przeprowadzona przez internetowy portal nieruchomości Zoopla wykazała, że obecnie w niemal połowie Anglii nie opłaca się budować, opierając się na tym, że wartość sprzedaży domów jest niższa niż całkowity koszt dostarczenia nowego domu.
Z analizy nie uwzględniono danych dla Londynu, chociaż firma badawcza Molior osobno stwierdziła, że budowa domów w połowie Londynu byłaby nieopłacalna, nawet gdyby całkowicie zniesiono wymogi dotyczące wkładu mieszkaniowego i infrastruktury.
Odkryli również, że obszary, na których opłacalne jest budowanie, to obszary, na których ludzi mniej było stać na zakup, co powodowało rozbieżność między podażą a popytem.
Opłacalność budowy nowych domów jest lepsza na południu Anglii, gdzie ceny nowych domów należą do najbardziej niedostępnych dla kupujących.
Chociaż reformy planowania były „bardzo pozytywne”, Turner stwierdził, że dotyczą one tylko jednej strony równania i że rząd „musi znaleźć sposób na wsparcie nabywców, co z kolei wzbudzi wśród firm budowlanych pewność, że ostatecznie będą w stanie sprzedać dostarczony przez siebie produkt”.
Obecnie nic nie wskazuje na to, aby rząd miał zamiar wznowić wersję programu Help to Buy, który według krytyków przyczynił się w dłuższej perspektywie do wzrostu cen domów i zmniejszenia ich przystępności cenowej.
Konieczne planowanie długoterminowe
Spekulacje na temat nadchodzącego budżetu również zwiększyły niepewność, a deweloperzy wezwali rząd do ponownego przemyślenia proponowanych zmian w podatku od składowania odpadów, które jeszcze bardziej podwyższyłyby koszty budowy.
„Zdecydowanie zaobserwowaliśmy wzrost liczby regulacji w ciągu ostatnich kilku lat. Często regulacje mające dobre intencje, ale mogące utrudniać rentowność lokalizacji i inwestycji„ – powiedział Sky News rzecznik firmy budowlanej Barratt Redrow.
„Kupujemy ziemię na podstawie ówczesnych kosztów budowy, z uwzględnieniem obciążeń regulacyjnych i oczywiście, jeśli cztery lata później, kiedy otrzymamy pozwolenie na budowę, budowa będzie droższa, to będzie to miało wpływ na to, czy dalsza inwestycja będzie miała sens finansowy,
„Jako branża, a także jako firma, nie jesteśmy przeciwni właściwemu rodzajowi regulacji, ale ważne jest, abyśmy mieli długoterminową pewność, ponieważ proces zakupu gruntu i budowy domów jest tak długi i wiąże się z dużym ryzykiem” – dodał.
Sekretarz ds. mieszkalnictwa Steve Reed powiedział: „Dzisiejsze statystyki pokazują w sposób jak dotąd najwyraźniejszy zakres kryzysu mieszkaniowego, który odziedziczyliśmy i który obecnie naprawiamy.
„Przejęliśmy system planowania, który raczej blokował niż budował, oraz wysoką inflację i gwałtownie rosnące koszty budowy, które stworzyły idealną burzę powstrzymującą budowę domów.
„Nasz cel dotyczący 1,5 miliona domów to nie tylko liczba – to sposób na zapewnienie dzieciom bezpiecznego domu, umożliwienie młodym ludziom wreszcie wyprowadzenia się i cieszenia się niezależnością, a pracującym rodzinom posiadania własnego miejsca.
„Usunęliśmy już bariery, które uniemożliwiały budowę w tym kraju, dokonaliśmy przeglądu systemu planowania i wpompowaliśmy rekordowe inwestycje w mieszkalnictwo socjalne. To przyniesie zmianę, której potrzebujemy, aby zakończyć kryzys mieszkaniowy poprzez wbicie łopaty w ziemię tam, gdzie domy są najbardziej potrzebne”.
Rozwój „uderzony przez idealną burzę kosztów”
Rzecznik burmistrza Londynu powiedział: „Dzięki Planowi Londyńskiemu burmistrz był w stanie ustanowić najwyższe standardy w zakresie projektowania mieszkań w porównaniu z innymi częściami kraju, a standardy te ułatwiły realizację wysokiej jakości domów w Londynie
„Jednak Londyn potrzebuje większej liczby lokalizacji, aby zaspokoić potrzeby mieszkaniowe stolicy, a rozwój został uderzony przez idealną burzę kosztów wynikających z polityki krajowej i szerszych warunków gospodarczych, które nieproporcjonalnie wpływają na Londyn.
„Dzięki proponowanym przez nas zmianom w wytycznych projektowych Planu Londyńskiego mamy nadzieję zmniejszyć bariery w budowie domów i wprowadzić elastyczność, tak aby zasady planowania były stosowane zgodnie z ich pierwotnymi zamierzeniami, co pomoże w przyspieszeniu inwestycji. Środki te pomogą odblokować wstrzymane budowy, dając burmistrzowi silniejsze narzędzia do zatwierdzania domów i szybszej realizacji tysięcy domów”.
The Dane x kryminalistyka zespół to wszechstronna jednostka zajmująca się zapewnianiem przejrzystego dziennikarstwa ze Sky News. Gromadzimy, analizujemy i wizualizujemy dane, aby opowiadać historie oparte na danych. Łączymy tradycyjne umiejętności raportowania z zaawansowaną analizą zdjęć satelitarnych, mediów społecznościowych i innych informacji open source. Poprzez multimedialne opowiadanie historii chcemy lepiej wyjaśniać świat, jednocześnie pokazując, jak wygląda nasze dziennikarstwo.


















