Harland & Wolff (H&W), dotknięty kryzysem stoczniowy Titanic, jest o krok od podpisania wspieranej przez rząd umowy ratunkowej o wartości 70 milionów funtów, która obejmie gwarancję bezpieczeństwa pracy dla pracowników firmy.
Sky News dowiedziało się, że ministrowie mają nadzieję ogłosić już w czwartek, że po miesiącach negocjacji H&W i jej cztery brytyjskie stocznie zostaną przejęte przez hiszpańską stocznię Navantia.
Oczekuje się, że w ciągu najbliższych kilku dni zarząd Navantii zbierze się w celu ratyfikacji umowy.
Źródła Whitehall ostrzegały, że porozumienie może nadal przesunąć się po czwartku, ale poinformowało, że zostanie formalnie zaprezentowane przed Bożym Narodzeniem.
Na mocy umowy Navantia przejmie wszystkie zakłady H&W po upadku jesienią swojej spółki-matki i przejęciu jej przez zarząd.
Oczekuje się, że hiszpańska grupa zapłaci około 70 milionów funtów za aktywa H&W, korzystając jednocześnie z lepszych warunków kontraktu rządowego na budowę trzech statków Fleet Solid Support dla Royal Navy.
W zamian przyjmuje się, że zgodziła się udzielić gwarancji, że zatrzyma obecną siłę roboczą H&W przez określony okres, którego długość nie była we wtorek jasna.
Jeden z informatorów rządowych okrzyknął porozumienie ratunkowe „zwycięstwem” administracji Sir Keira Starmera po miesiącach niepewności co do losu słynnego producenta przemysłowego.
Blog o pieniądzach: Ujawniono najwyższe zadłużenie z tytułu kredytów studenckich w Wielkiej Brytanii
H&W zatrudnia ponad 1000 Brytyjczyków, ale boryka się z niedoborem zamówień na nowe statki.
Navantia domagała się ulepszenia kontraktu Ministerstwa Obrony o wartości 300 milionów funtów, nad którym już współpracowała z H&W.
Dokładny wynik tych rozmów nie był znany.
Sky News po raz pierwszy poinformowało, że transakcja z Navantią została sfinalizowana dziesięć dni temu.
Pierwotny kontrakt Ministerstwa Obrony zawarty przez H&W, którego notowany na giełdzie w Londynie holding upadł we wrześniu i upadł w administrację, zostało uznane przez jedno ze źródeł rządowych za „nieekonomiczne”.
W ostatnich tygodniach rząd współpracował z prawnikami City, aby przeanalizować poprawioną umowę z Ministerstwem Obrony i sprawdzić, czy będzie ona zgodna z europejskimi zasadami pomocy państwa.
Upadek H&W w administracji nastąpił po odrzuceniu przez ministrów prośby o wsparcie podatników.
Navantia co tydzień zapewnia spółce płynność finansową od dnia złożenia wniosku o administrację.
W dyskusje na temat potencjalnej umowy zaangażowały się także rządy Wielkiej Brytanii i Hiszpanii.
Cztery stocznie H&W znajdują się w Belfaście; Appledore, Devon; Arnish na wyspie Lewis; i Methil, Fife.
Od września bankierzy w Rothschild prowadzili proces sprzedaży, aby ocenić zainteresowanie firmą i jej aktywami.
Założona 163 lata temu firma Harland & Wolff zbudowała najbardziej niesławny statek pasażerski w historii żeglugi, a Titanic zatonął podczas swojego dziewiczego rejsu przez Atlantyk w 1912 roku.
O komentarz zwrócono się do Departamentu Biznesu i Handlu.