Nowa generacja sztucznej inteligencji, która zapewnia „wskaźnik pewności” swoich odpowiedzi, może zwiększyć wiarygodność algorytmów i przyspieszyć ich wdrażanie w sytuacjach krytycznych dla bezpieczeństwa.

Naukowcy opracowujący technologię zwaną „sztuczną inteligencją świadomą niepewności” twierdzą, że eliminuje ona ryzyko halucynacji – fikcyjnych odpowiedzi tworzonych przez algorytmy komputerowe, gdy mają one niekompletne lub sprzeczne dane.

Nowy sztuczna inteligencja zamiast tego asystent przedstawiłby najlepszą ocenę sytuacji w obliczu niepełnych dowodów, ale potwierdził, że nie jest pewien.

Operator byłby wówczas w stanie ocenić, jaką wagę przypisać odpowiedzi, i w razie potrzeby zasięgnąć dodatkowych informacji.

Współ-szyper Charlie Warhurst
Obraz:
Współ-szyper Charlie Warhurst

Start-up digiLab, który opracował asystenta sztucznej inteligencji o nazwie Uncertainty Engine, współpracuje już z głównym producentem przy projektowaniu nowej generacji małych reaktorów jądrowych, które w przyszłości prawdopodobnie będą umieszczane bliżej domów ludzi.

Pomaga inżynierom przyspieszyć rozwój bez podejmowania ryzyka.

Przeczytaj więcej o sztucznej inteligencji:
Jak większość ludzi korzysta z ChatGPT
Poznaj Diellę: „ministra” Albanii wygenerowanego przez sztuczną inteligencję

Tim Dodwell, założyciel firmy, powiedział Sky News: „Kiedy wdrażamy sztuczną inteligencję w sytuacjach, które będą (będą) transformacyjne, takich jak energia, bezpieczeństwo na morzu i opieka zdrowotna, niepewność naprawdę ma znaczenie.

„Nie widzę prawdziwej przyszłości dla sztucznej inteligencji, jeśli nie rozwiążemy innego problemu: czy możemy jej zaufać? Stawką jest życie ludzkie i ludzie muszą wziąć odpowiedzialność za to, co zrobią algorytmy”.

Sky News zostało zaproszone do przyłączenia się do zespołu testującego silnik niepewności na morzu i według niego może on zmienić zasady gry w zakresie złożonego planowania tras morskich.

Asystent AI jest używany na wyczynowym jachcie żaglowym do pomocy w wyznaczeniu najszybszej i najbezpieczniejszej trasy.

Obecnie nie można go używać w wyścigach, ale pomaga zespołowi Next Step Racing przygotować się i zrozumieć, jak wydobyć jeszcze więcej mocy z łodzi.

Joss Creswell, drugi kapitan, powiedział, że w wyścigach offshore, podobnie jak w Formule 1, liczą się niewielkie marże, a sztuczna inteligencja może pomóc w przepracowaniu dużej ilości danych.

Creswell powiedział, że asystent AI może „dać ci przewagę”
Obraz:
Creswell powiedział, że asystent AI może „dać ci przewagę”

„Na ekranie pojawia się bardzo dużo informacji” – powiedział.

„Masz informacje o wietrze, stanie morza, osiągach łodzi, a także pozycji innych łodzi, z którymi się ścigasz.

„Ilościowe określenie tego i zredukowanie do czegoś, co rozumiemy, a następnie na co reagujemy, jest naprawdę trudne, dlatego naprawdę przydatne jest w tym celu wykorzystanie sztucznej inteligencji.

„Może dać ci wgląd w zmiany, które możesz wprowadzić, aby zapewnić sobie przewagę nad konkurencją”.

Przeczytaj więcej od Thomasa Moore’a:
Model sztucznej inteligencji mógłby przewidzieć ryzyko choroby na dekadę przed wystąpieniem objawów
Czy ponowne zamrożenie Arktyki faktycznie mogłoby zadziałać?
„Plamki lamparta” na Marsie to najwyraźniejszy znak, że kiedyś istniało tam życie

Dodwell powiedział, że asystent AI może również zmniejszyć koszty paliwa i emisję dwutlenku węgla przez ogromne tankowce i statki towarowe, udzielając załodze porad dotyczących najbardziej efektywnej trasy.

„Podczas długiej podróży, takiej jak Australia do Southampton, nie ma pewności, jakie będą warunki wiatrowe i morskie.

„Tak naprawdę chcemy, aby sztuczna inteligencja analizowała opcje różnych tras, którymi możemy podążać, i wychwytywała niepewność w danych warunkach pogodowych

„Może również uchwycić niepewność na szlakach żeglugowych – na przykład w przypadku zamknięcia Kanału Sueskiego.

„Dzięki inteligentnemu wykonaniu tej czynności oszczędność 1–5% może oznaczać ogromne korzyści w zakresie ogólnej wydajności”.

Dodwell dodał, że oszczędność zużycia paliwa o 5% zmniejszy emisję gazów cieplarnianych przez brytyjski przemysł żeglugowy o 600 000 ton rocznie, co równa się wyeliminowaniu z dróg 300 000 samochodów.

Source link