Podczas gdy kina walczą, a w Londynie West End był świadkiem znacznego eskalacji cen biletów, kreacje stojące za wciągającymi doświadczeniami twierdzą, że ich sektor przeżywa „moment gorączki złota”.
Z programów zbudowanych wokół oczywistych baz fanów – takich jak Mamma Mia! Partia – dla osób pracujących z ustaloną własnością intelektualną, w tym Game Squid: The Experience, Wielka Brytania okazała się światowym liderem, gdy nadchodzi, pokazuje, że publiczność czuje się częścią akcji, a nie tylko obserwatorami.
Little Lion Entertainment to zespół stojący za dwoma koncertami, które obecnie prowadzą w Wielkiej Brytanii: Pac-Man na żywo w Manchesterze i Crystal Maze na żywo w Londynie.
Jego dyrektor generalny Tom Lionetti powiedział Sky News: „Nastąpił prawdziwy boom w ekonomii doświadczenia… w tej branży wydaje się trochę złota.
„To już nie powstało, to naprawdę duża branża i staje się coraz większa.
„West End Theatre jest obecnie niezwykle drogie, a nawet kino może być drogie na to, czym jest, więc myślę, że chodzi o dbanie o to doświadczenie… musisz rozważyć stosunek jakości do ceny”.
Ich wyzwania Crystal Maze Show Ticketholders, aby wspiąć się przez tunele i zbierać kryształy, podobnie jak uczestnicy w programie z lat 90.
I jest to jeden z najdłużej wciągających programów na świecie, wciąż silny w Londynie 15 lat po pierwszej inscenizacji koncepcji.
„Genesis naprawdę był pomysł na złamanie czwartej ściany” – mówi Lionetti. „Byłem aktorem i pochodzę z pochodzenia teatralnego, ale to, co naprawdę byliśmy zaintrygowani, dawało ludziom agencję, więc stałeś się gwiazdą serialu”.
W ubiegłym roku, według raportu Gensler Research Institute w 2025 r. Immersive Entertainment & Culture Industry, globalny rynek wciągającej rozrywki został wyceniony na 98 mld funtów – i przewiduje się, że do 2030 r. Osiągnie 351 mld funtów.
Pomimo czasów, że są trudne finansowo postpandemiczne, podczas gdy kino walczyły o stawianie tyłków na siedzeniach, ciągła popularność wydarzeń z doświadczenia mogą wskazywać, że konsumenci są nieco bardziej wybuchowi w kwestii tego, na czym wydają ciężko zarobione wynagrodzenie.
Nasza chęć pokazania się w mediach społecznościowych może również uwzględnić niektóre z tego, co napędza boom, a także izolującą naturę tego, jak staliśmy się zależni od technologii.
Jak wyjaśnia starszy dyrektor kreatywny Secret Cinema, Matt Costain: „Niezależnie od tego, czy jest to konkurencyjne doświadczenia towarzyskie, czy wciągające, ludzie szukają czegoś, co oferuje im więcej… i jest to przykład działania, w którym ludzie mogą się spotkać i mieć poczucie wspólnoty”.
Secret Cinema – które łączy występy na żywo i pokazy filmów – od 15 lat wystawiają wydarzenia.
W tym czasie współpracowali z głównymi studiami od Marvela do Netflix. Ich najnowsza oferta potrwa od sierpnia, zobaczą, jak ożywia Rydell Grease.
Costain mówi: „Kiedy zaczęliśmy po raz pierwszy, była niszowa, fani filmu, którzy chcieli się ubrać i zachować w tajemnicy… ale wciągający poruszył głównego nurtu i znaleźliśmy jedną z dwóch lub trzech firm, które były w nim od samego początku.
„Częścią naszej pracy jako artystów jest pomaganie ludziom pamiętania, że naprawdę lubią grać”.
Żartuje, że „ci, którzy mają najtrudniejsze rozpoczęcie”, są niezmiennie tymi „o 23:00 z krawatem związanym wokół głowy i tańczącym na stole”.
Chociaż istnieje wiele programów współpracujących z ustaloną własnością intelektualną (IP), produkowane są również niezwykle kreatywne oryginalne prace – Storehouse to jeden z nich.
Przez 16 tygodni uczestnicy inscenizacji w Deptford, który był kiedyś sklepem archiwalnym dla News International Ruperta Murdocha, będą prowadzić historię, która odbywa się w „cyfrowym pałacu pamięci”, która rzekomo mieści każdą historię, przesłanie, pamięć i memę od świtu.
Producent Rosalyn Newbery, wyprodukowany przez Sage & Jester, wyjaśnia: „Nie przeprowadzasz się do teatru z infrastrukturą, ujmujesz go w ten sposób, dosłownie musieliśmy wprowadzić energię elektryczną na miejsce, przynieść władzę na miejsce, przynieść wodę na miejsce, żaden z nas nie był dla nas… to wielka stara robota i jest wiele szczegółów, których nie można przyjąć za oczywiste”.
Ponad 7 000 załogi pracowało ponad 57 000 godzin, aby zbudować zestaw.
Uzyskanie pokazu tego rozmiaru i skali z ziemi to sam w sobie. Jak mówi dyrektor kreatywny Sophie Larsmon: „Jest wiele osób próbujących oderwać te projekty i jest wiele projektów, które nigdy nie widzi światła dziennego… z powodu obręczy, które należy przeskakiwać w celu licencjonowania i finansowania.
„Wymaga to ogromnej ilości twórczego wysiłku, widziałem wiele projektów, w których dość późno w tym procesie jest zabierane zielone światło”.
Przeczytaj więcej od Sky News:
Chris Brown nie przyznaje się do próby wywołania GBH
Zatopiony brytyjski superyacht wyłania się z dna morskiego
Podczas gdy niektórzy twórcy mogą mieć trudności z dostępem do wsparcia, ponieważ praca nie pasuje do tradycyjnych pudełek kulturowych, z pewnością jest to branża, na której warto rzucić światło.
Jak mówi Larsom: „Wielka Brytania zawsze prowadziła w opracowaniu tej formy… Myślę, że ludzie bawwają się faktem, że jest to sektor (który) będzie dużym zarobkiem dla Wielkiej Brytanii”.
Doświadczenie Crystal Maze Live odbywa się w londyńskim West End, niedaleko Piccadilly Circus.
Grease: Immerive Movie Musical odbywa się w Battersea Park od 1 sierpnia do 7 września.
Storehouse działa w Depford Storehouse do 20 września.