Ekspert w dziedzinie regulacji finansowych w jednej z czterech firm księgowych jest rozmowa o staniu się inauguracyjnym szefem nowego organu nadzorczego angielskiego.
Sky News dowiedział się, że Richard Monks, partner EY, jest wiodącym pretendentem, który został dyrektorem generalnym niezależnego regulatora piłkarskiego (IFR).
Nowy organ zostanie formalnie ustanowiony po tym, jak projekt zarządzania piłką nożną otrzyma królewską zgodę, która jest oczekiwana w tym miesiącu.
Monks spędził 18 lat w Financial Conduct Authority i jego poprzedniku, Urzędu ds. Usług Finansowych, zanim został przewodniczącym grupy zadaniowej G20/OECD w zakresie ochrony finansowej konsumentów, zgodnie z jego profilem LinkedIn.
Został partnerem EY, gdzie koncentruje się na regulacjach finansowych, jesienią 2022 r.
Prospektywny wybór dyrektora naczelnego IFR bez doświadczenia zawodowego w branży piłkarskiej może wywołać alarm wśród kierownictwa klubowego, którzy staną w obliczu nowego reżimu regulacyjnego nadzorowanego przez IFR.
W ostatnich tygodniach kierownictwo branży piłkarskiej rozpowszechniło plotki, że szef IFR prawdopodobnie wyłoni się z sektora usług profesjonalnych.
W ten weekend nie było jasne, czy inni kandydaci walczyli z panem Monksem na stanowisko.
IFR został już ustanowiony na zasadzie „cienia”, a Martyn Henderson, były dyrektor generalny Urzędu ds. Bezpieczeństwa Sportów, mianowany w grudniu 2023 r. Na tymczasowym dyrektorem operacyjnym organu nadzoru piłkarskiego.
Rozumie się, że partner EY prowadził rozmowy z Davidem Koganem, preferowanym przez rząd wyborem przewodniczącego organu nadzoru, ale którego formalne nominację zostało opóźnione przez śledztwo wywołane przez jego poprzednie darowizny na rzecz polityków pracy.
William Shawcross, komisarz ds. Publicznych terminów, bada proces, w którym Kogan został zatrudniony do tej roli, i uważa się, że w nadchodzących tygodniach przedstawia swój raport.
Lisa Nandy, sekretarz kultury, powiedziała posłom w zeszłym miesiącu, że przekazuje ostateczną decyzję o powołaniu pana Kogana ministrowi sportowi.
Stuart Andrew, minister kultury cienia, powiedział wówczas: „Publiczność ma prawo wiedzieć, czy był to sprawiedliwy i bezstronny proces, czy kolejny przypadek patronatu politycznego ukrytego w należytej staranności.
„Decyzja o przeprowadzeniu zapytania jest mile widziana (i) musi obejmować kontrolę (Sir) Keira Starmera, jego doradców oraz czy jakiekolwiek konflikty interesów zostały odpowiednio ogłoszone”.
Jeśli nominacja pana Kogana zostanie ratyfikowana, powołanie dyrektora naczelnego byłoby kluczowym krokiem w torowaniu drogi dla najbardziej radykalnych reform w nadzorze angielskiego piłki nożnej od dziesięcioleci.
Ustawodawstwo obejmuje nowy system licencyjny dla klubów, środki mające na celu zwiększenie zaangażowania fanów i siłę backstopu, umożliwiając IFR na nałożenie ugody finansowej na Premier League w odniesieniu do dystrybucji klubów angielskiej ligi piłkarskiej.
Wersjach projektu ustawy widziała wymóg, aby IFR podejmował decyzje dotyczące przejęć klubowych w kontekście usuniętej polityki zagranicznej i handlowej rządowej.
Jeśli pan Monks wyznaczy stanowisko dyrektora naczelnego IFR, ministrowie prawdopodobnie argumentują, że jego wiedza jako organ regulacyjnych zrównoważy dziesięciolecia Kogana jako negocjatora umów o prawach mediów sportowych.
W ubiegłym roku Kogan działał jako główny negocjator dla Super League i Mistrzostwa Kobiet w swoich najnowszych pięcioletnich umowach nadawczych z Sky – Bezpośrednią Kompaną Marynującą Sky News – i BBC.
Jego obecne role obejmują doradzanie dyrektorowi CNN, American Broadcast News Network oraz New York Times Company na temat rozmów z platformami cyfrowymi na temat rosnącego wpływu sztucznej inteligencji na ich branże.
Utworzenie IFR zostało obiecane przez ostatni konserwatywny rząd po furii z powodu nieudanego projektu Super League w 2021 r.
Jego zakład ma najwyższy poziom profesjonalnej gry pokonany przez wojnę secesyjną, a Manchester City w Abu Dhabi w centrum wielu spraw prawnych w Premier League w sprawie finansów klubu.
Premier League chętnie zgodził się na długo opóźnioną umowę redystrybucji finansowej z EFL przed formalnym uruchomieniem regulatora.
Jednak wstępne rozmowy między przedstawicielami obu frakcji nie spowodowały znaczącego postępu.
W ten weekend EY odmówił komentarza na temat imienia pana Monka, podczas gdy Departament Kultury, Mediów i Sportu zwrócił się o komentarz.