Prawnik reprezentujący osoby poszkodowane przez oprogramowanie Capture, działające przed wadliwym systemem Horizon, twierdzi, że jego „wiara” jest taka, iż „raport będzie pozytywny”.
Neil Hudgell, prawnik z kancelarii Hudgell Solicitors, reprezentuje ponad 40 byłych podnaczelnicy placówek pocztowych, którzy korzystali z funkcji Capture w latach 90-tych.
Dziesiątki osób, które z niego skorzystały, twierdzą, że zostały niesłusznie oskarżone o kradzież pieniędzy z placówek pocztowych, podobnie jak Skandal w Horizon.
Pan Hudgell powiedział Sky News: „Musimy zobaczyć raport, musimy rozważyć opcje”.
„Ale oczywiście, jeśli jest to pozytywny raport” – dodał – „i zaczniemy rozmawiać o uniewinnieniu i odszkodowaniach, to musimy opracować proces uwzględniający starzenie się populacji zaangażowanych osób, tzn. musi on przebiegać szybko i musimy ustalić, jaka jest najszybsza droga”.
Schwytać został wprowadzony do niektórych oddziałów w 1992 roku i był poprzednikiem wadliwego oprogramowania księgowego Horizon.
W ramach Horizona setki podnaczelników placówek pocztowych zostało niesłusznie oskarżony w latach 1999-2015.
Co dzieje się z raportem?
Niezależne dochodzenie w sprawie Capture rozpoczęło się latem i już się zakończyło.
Przeprowadziła je firma Kroll, zajmująca się doradztwem w zakresie ryzyka i rozwiązań finansowych.
Raport został już przekazany do Departamentu Biznesu i Handlu.
Były zastępca naczelnika poczty Steve Marston uważa, że został niesłusznie skazany za kradzież z powodu „błędów” w oprogramowaniu Capture.
Opłata osobista
W jego oddziale w Greater Manchester stwierdzono niedobór w wysokości 79 tys. funtów.
Na początku tego roku spotkał się z ówczesnym ministrem poczty, Kevinem Hollinrake’em, na którym ustalono, że niezależny ekspert ds. informatyki oceni dowody, które rzekomo „udowadniają”, że oprogramowanie Capture jest wadliwe.
Pan Marston powiedział, że „jako grupa” uważa, że osoby dotknięte tą sprawą dostarczyły „przytłaczającą ilość dowodów wskazujących na to, że Capture był całkowicie niezdatny do użytku i nigdy nie powinien zostać wypuszczony na rynek”.
Twierdzi, że naczelnikom placówek pocztowych powiedziano, że „Capture ułatwi nam życie i że nie będziemy już musieli prowadzić ręcznej księgowości, jak to miało miejsce w przeszłości”.
Twierdzi, że oprogramowanie dostał od Poczty „i zasadniczo pozostawiono go samemu sobie, bez żadnych wskazówek”.
Opisuje „dodatkowy stres” oraz fakt, że on i jego żona „cierpią” czekając na wnioski z raportu Krolla.
Na początku tego roku działacze kampanii odkryli stare dyskietki z oprogramowaniem Capture i przekazali je śledczym.
Pan Marston i inni zastępcy kierowników placówek pocztowych twierdzą, że dowody te wskazują na to, iż błędy w systemie mogą skutkować fałszywymi niedoborami w rachunkach i uważają, że dowody uzyskane w wyniku przechwycenia zostały wykorzystane w jego oskarżeniu.
Twierdzą również, że błędy najwyraźniej wystąpiły podczas aktualizacji oprogramowania.
Za możliwą przyczynę usterek uważa się także inne czynniki, takie jak przerwy w dostawie prądu.
Raport Krolla jest ma zostać wydany w ciągu najbliższych kilku tygodni.
Rzecznik Departamentu Biznesu i Handlu powiedział: „Dokładnie przeanalizujemy raport Krolla dotyczący systemu Capture i jego wpływu na kierowników poczty, a następnie w stosownym czasie określimy kolejne kroki”.