Skala taniego chińskiego importu e-commerce przelepionego do Wielkiej Brytanii bez płacenia jakichkolwiek taryf stała się wyraźniejsza po badaniu Sky News w sprawie tego nowego zjawiska wielu miliardów funtów.
Odkryliśmy pierwsze oficjalne oszacowanie wartości tak zwanego importu „de minimis” do Wielkiej Brytanii, przed oficjalnym dochodzeniem w sprawie tego, czy niniejszy klauzula prawna – która wyklucza pakiety o wartości mniej niż 135 funtów z płacących ceł – powinna mieć możliwość kontynuowania.
Firmy takie jak Shein i Temu stały się dużymi graczami w brytyjskim handlu detalicznym, nie wspominając gdzie indziej na całym świecie, wytwarzając tanie produkty w Chiny a następnie publikowanie ich bezpośrednio konsumentom, korzystając z zasad de minimis.
Producenci odzieży w Wielkiej Brytanii twierdzą, że De minimis prawie uniemożliwia konkurowanie z tymi chińskimi konkurentami, zadając pytania dotyczące rentowności krajowej produkcji tekstylnej i odzieży.
Jednak ekonomiści twierdzą, że głównymi beneficjentami polityki, aby wykluczyć tani import z celnych, są gospodarstwa domowe o niższych dochodach, ponieważ pozwala im wydawać mniej na zakupy. Mówią, że usunięcie go nieproporcjonalnie wpłynęłoby na biedniejsze rodziny.
Rząd zobowiązał się do dochodzenia w sprawie przepisów, które są również zmieniane w UE i Stanach Zjednoczonych, ale do tej pory nie było oficjalnych oszacowania jego skali.
Zgodnie z HM Revenue and Customs Dane opublikowane na Sky News po wniosku o wolność informacji, całkowita zadeklarowana wartość handlowa de minimis import do Wielkiej Brytanii w ostatnim roku obrotowym (2024-25) wynosiła 5,9 mld GBP.
Był to wzrost o 53% w porównaniu z poprzednim rokiem (3,9 mld GBP), podkreślając skalę wzrostu importu e-commerce do Wielkiej Brytanii.
Chociaż trudno jest ocenić, ile dochodów oznacza to, że Skarb Państwa zapomniał, ilustracyjna 20% taryfy na przepływy tego zamówienia może podnieść o więcej niż 1 mld funtów.
Podczas gdy sama suma nie wypełniłaby się czarnej czarnej dziury Kanclerz Rachel Reeves W przyszłości budżetbyłoby jednak prawie wystarczające, aby zapłacić za niedawne zwrócenie rządu na zimowe dodatki paliwa.
Sky uzyskał również pierwszy dostęp do telewizji głęboko w łańcuchu dostaw, pomagając wprowadzić te towary do Wielkiej Brytanii, ponieważ wsiadł na wsiadanie do lotu, który właśnie podróżował z Chongqing na lotnisko Bournemouth.
Nakręciliśmy w brzuchu samolotu należącego do europejskiego ładunku, jednej z wielu firm ładunków lotniczych, które rozwijają się w wyniku tych przepływów handlowych.
Czytaj więcej:
Rzadko badana klauzula handlowa, która będzie bardzo wielką sprawą
Brytyjski przemysł odzieżowy w Wielkiej Brytanii w kryzysie
Nieważna historia o De Minimis polega na tym, że nie miało ona tylko wpływu na nawyki zakupów w Wielkiej Brytanii lub w tym przypadku sektor produkcyjny tekstylnego – zmienił również wzorce dystrybucji.
Walczące regionalne lotniska, które nigdy nie widziały ich liczby pasażerów po powrocie do pandemii, teraz przywracają się jako huby do ładunku.
Europejski ładunek jest obecnie największą linią lotniczą na lotnisku w Bournemouth, mimo że nie nosi jednego pasażera.
Inne regionalne lotniska, takie jak East Midlands Airport i Prestwick in Szkocja widzą szybki wzrost przepływów handlu.
Wszystko to podnosi stawkę do badań rządu w sprawie systemu de minimis.
Obecnie nie ma harmonogramu jej decyzji, ale usunięcie klauzuli miałoby dalekosiężne skutki w całej gospodarce.