Zapach drożdży wciąż wisi w powietrzu w zakładzie Vivergo w Hull, ale maszyny uciszały.

Zwykle przechodzi tu ponad 100 ciężarówek każdego dnia, niosąc 3000 ton pszenicy. Jest frezowany, sfermentowany i destylowany. Produktem końcowym jest bioetanol, paliwo odnawialne, które następnie miesza się w benzynę E10.

To ogromna operacja. Zbudowanie zajęło kilka lat, przy znacznych inwestycjach, ale jest na skraju zamknięcia. Kierownictwo i pracownicy trzymają się w ostatniej chwili ulgi rządu, ale czas się kończy.

To była burzliwa podróż. Roślina była już unicestwiona przez amerykańskich rywali, przegrywając około 3 miliona funtów miesięcznie. Vivergo i Ensus, z siedzibą w Teesside, obwiniali przepisy, które umożliwiają amerykańskim firmom zdobywanie podwójnych dotacji.

Pchali o zmianę regulacyjną, ale potem zabójczy cios: umowa handlowa USA-UK, która pozwala 1,4 miliarda litrów amerykańskiego etanolu na brytyjską wolną od taryfów (w porównaniu z 19%).

„Skutecznie przekazaliśmy cały rynek brytyjski producentom amerykańskim” – powiedział Ben Hackett, dyrektor zarządzający w Vivergo.

„Gdybyśmy mieli takie samo wsparcie, jakie przemysł amerykański ma, gdybyśmy mogli użyć upraw modyfikowanych genetycznie, nie potrzebowalibyśmy tej taryfy. Bylibyśmy w stanie konkurować. Gdybyśmy mieli takie same koszty energii. Nie potrzebowalibyśmy tych taryf”.

Rząd ma weekend na opracowanie planu, który może utrzymać działalność. Jeśli się nie powiedzie, Vivergo zacznie wydawać powiadomienia o redundancji 160 pracownikom.

Ben Hackett
Obraz:
Ben Hackett

Jest to niszczycielska perspektywa dla pracowników, wielu z nich żyje w Hull i denerwuje się alternatywnymi możliwościami w okolicy.

Mike Walsh, menedżer logistyki, który pracuje w zakładzie od 14 lat, powiedział: „W tej chwili nie jest to świetne miejsce. Jest to bardzo dobrze opłacona, bardzo wysoko wykwalifikowana rola i (Vivergo) dali wszystkim możliwość w obszarze, który nie płaci tak dobrze…. Rynek pracy nie jest tak dobry, jak to by ludzie chcieli. Więc wpływa to na lokalną gospodarkę.”

Wezwał rząd do „pomocy nam, ocaleniu nas, nadania tej branży przyszłości”.

Jego kolega Claire Wood, główna inżynier ds. Produkcji, powiedziała: „Przeprowadziłem się tutaj po karierze ropy i gazu przez 10 lat, częściowo dlatego, że chcę być częścią przejścia na paliwa odnawialne. Widzę tutaj tak duży potencjał i jest absolutnie niszczące, że to miejsce może być zamknięte bardzo, bardzo krótko i że cały ten potencjał znika”.

Można wpłynąć na tysiące innych. Firmy transportowe mogą być zmuszone do zwolnienia kierowców ciężarówek, a rolnicy mogą również ponieść cios.

Vivergo produkuje bioetanol za pomocą pszenicy. Ta pszenica jest kupowana od Farms z Yorkshire i Lincolnshire.

Claire Wood
Obraz:
Claire Wood

Krajowy Związek Rolników zabrzmiał alarm, mówiąc: „Biopaliwa są niezwykle ważne dla sektora upraw, a ich krajowe zapotrzebowanie w wysokości do dwóch milionów ton może być bardzo ważne dla zrównoważenia podaży i popytu oraz wytworzenia nawet miliona ton karmienia zwierząt jako produktu ubocznego”.

Kolejnym bioproduktem jest dwutlenek węgla. Gaz można przechwycić i wykorzystać do umieszczenia napoju w napojach lub wstrzyknięcia do opakowania w celu zachowania jedzenia.

Gdyby Vivergo i Ensus miały odejść, Wielka Brytania straciłaby aż 80% swojej produkcji dwutlenku węgla. Zapasy są już napięte w całej Europie, co oznacza, że decyzja ta może złożyć niedobory w różnych sektorach, od pakowania mięsa po opiekę zdrowotną.

Przemysł wzywa rząd do pomocy. Vivergo twierdzi, że potrzebuje tymczasowego wsparcia finansowego, ale rząd musi stworzyć środowisko regulacyjne i komercyjne, w którym może się rozwijać.

Mówi, że zasady, które przyznają podwójne dotacje firmom, które wykorzystują produkt odpadowy w ich bioetanolu, muszą zostać zmienione. Obecnie zasady te są używane przez amerykańskie firmy, które wytwarzają etanol z ULDR-produkt uboczny przetwarzania kukurydzy. Twierdzą, że nie jest to prawdziwy produkt odpadowy.

Przeczytaj więcej wiadomości pieniężnych
Coś dla każdego w najnowszych danych ekonomicznych
Claire wpada w administrację

Lola’s Cupcakes Bakes 30 mln funtów przejęcie przez Finsbury Food

Inną opcją jest rozwój rynku. Liderzy branży wzywają ministrów do zwiększenia nakazanej zawartości paliwa odnawialnego w benzynie z 10% do 15% i do ekspansji na paliwa lotnicze. Pozwoliłoby to brytyjskiemu firmom wykryć przestrzeń.

Rząd był zamknięty w rozmowach z firmą od czerwca.

Powiedział: „Będziemy nadal podejmować proaktywne kroki w celu sprostania długotrwałym wyzwaniom, przed którymi stoi, i pozostać zaangażowanym w przyszłość, która chroni łańcuchy dostaw, pracy i utrzymania”.

Jednak czas na rozmowę już prawie się skończył.

Hackett powiedział, że nie miał pojęcia, jak zareaguje rząd, ale był stanowczy stanowiskiem, mówiąc: „W czasach globalnej niepewności, utrata pewności energii i podaży z Wielkiej Brytanii stanowi problem.

„Myślę, że brakuje im przyszłego programu wzrostu. Jesteśmy podstawą, na której można zbudować zieloną strategię przemysłową. Tworzymy bioetanol, który dziś dekarbonizuje.

Source link