Niszczycielska katastrofa samolotu Air India, która zabiła 229 pasażerów i 12 załogi, została oznaczona przez ekspertów „tajemnicą”.
Lot związany z Gatwick, który niosił 53 Brytyjczyków, upadł tuż po starcie z lotniska Ahmedabad na zachodniej części Indie w czwartek 12 czerwca, pozostawiając tylko jednego ocalałego, a także zabijając ludzi na ziemi.
Materiał z CCTV został uchwycony z katastrofy, ale eksperci twierdzą, że doprowadziło to do większej liczby pytań niż odpowiedzi.
Trwałe śledztwo będzie sprawdzanie nagrań i innych kluczowych dowodów pozostawionych w ramach awarii.
Ale na co patrzą śledczy – i jak długo to potrwa?
Co jest niezwykłe w katastrofie?
Air India Flight 171 wystartował z lotniska Ahmedabad o godzinie 13.38 w czwartek i był w powietrzu przez około pół minuty.
Materiał filmowy CCTV pokazuje, że samolot stara się zdobyć wysokość i szybko zaczyna schodzić w kierunku budynków, a jego koła wciąż się wydostały, a jego nos unosi się.
Rozbił się w gęsto zaludnionej dzielnicy w Ahmedabad, zabijając co najmniej 29 innych ludzi na ziemi.
Według strony internetowej Flightradar, samolot osiągnął wysokość zaledwie 625 stóp przed awarią.
Samolot był 12-letnim Boeing 787 Dreamliner, z którego obecnie działa około 1200 osób na całym świecie.
Podczas gdy inne samoloty Boeinga, takie jak 787 Max Zostały nękane głośnymi incydentami bezpieczeństwa, była to pierwsza śmiertelna katastrofa od 16 lat działania modelu Dreamliner, według ekspertów.
Kilku ekspertów powiedziały Sky News, że zauważyli potencjalne anomalie w nagłych wypadkach.
Jednym z nich był sprzęt do lądowania, który wydaje się być otwarty przez cały klip.
Były pilot British Airways Alastair Rosenschein i Paul Edwards, analityk ds. Bezpieczeństwa lotniczego w Royal Aeronautical Society, powiedział Sky News, że sprzęt do lądowania powinien się skończyć i że pozostaje to tajemnicą.
Pan Rosenschein jest również wśród ekspertów, którzy zakwestionowali klapy samolotu, które należy ustawić poprawnie, gdy rozszerzają kształt każdego skrzydła i tworzą niezbędny dodatkowy podnośnik przy niższych prędkościach, aby umożliwić samolotowi skuteczne start i wspinanie się.
Niektórzy sugerują również, że strajk ptaków może zostać powiązany z katastrofą, ale eksperci wskazali, że samolot ma dwa silniki i ma być w stanie latać na jednym, co czyni to mało prawdopodobne.
Na co patrzą śledczy?
Dochodzenie jest prowadzone przez indyjskie biuro dochodzenia w sprawie wypadków lotniczych (AAIB) z pomocą Wielkiej Brytanii, USA i urzędników z Boeing. Według Reutersa oddziały antyterrorystyczne były również częścią zespołów śledczych.
Aurobindo Handa, były dyrektor generalny AAIB, powiedział Sky News, że wszelkie teorie o tym, co mogły spowodować incydent, są w tym momencie czysto spekulacyjne.
Mówi, że najważniejszą rzeczą dla śledczych było odzyskanie czarnych skrzynek – lub cyfrowych rejestratorów danych lotów (DFDR) – z miejsca katastrofy.
Czarne skrzynki mają dwa komponenty – rejestrator danych lotu i rejestrator głosowy kokpitu – i zapewniają kluczowe informacje dla badaczy awaryjnych.
Obejmują one wysokość, prędkość, status kontroli i rozmowy pilotażowe, które pomagają określić prawdopodobne przyczyny awarii.
Przechowują również niezbędne informacje o konfiguracji samolotu, w tym klapy i sprzętu do lądowania.
Handa powiedział, że kiedy nastąpi katastrofa, odzyskanie Czarnych Boxów staje się „głównym celem” zaraz po tym, jak pierwsi respondenci przeprowadzili misję ratunkową.
Odzyskiwanie czarnych skrzynek zajęło śledczym, aby odzyskać czarne pudełka, dłużej niż w wielu dochodzeniach, które Handa nadzorował, i powiedział, że byłoby tak, ponieważ samolot był poważnie zwęglony.
Indyjska gazeta The Economic Times poinformowała, że miały zostać wysłane do USA, aby dane mogły zostać wydobyte, ponieważ doznały szkód pożarowych i nie mogły zostać przeanalizowane w Indiach.
Czytaj więcej:
British Survivor of India Crash przenosi trumnę brata
Lot Air India z Ahmedabad do Londynu odwołał dni po śmiertelnej katastrofie
Rząd stwierdził w oświadczeniu, że AAIB zdecyduje, gdzie rejestratory zostaną zbadane po dokonaniu „należytej oceny” wszystkich względów technicznych, bezpieczeństwa i bezpieczeństwa.
Handa powiedział, że analiza surowych danych pudeł zajmie trochę czasu.
„Istnieją setki komponentów i instrumentów, które przekazują informacje zwrotne DFDR” – wyjaśnił. „Wszystkie usługi kontrolne, wszystkie parametry silnika – wszystko w to wchodzi”.
Śledczy patrzą również na resztki samolotu z miejsca katastrofy, które porównują z danymi lotu, gdy dojdzie do wniosków.
Ale Handa powiedział, że śledczy prawdopodobnie będą szczególnie zależni od danych Black Box w tym przypadku, ponieważ tak duża część samolotu będzie nie do odzyskania z powodu pożarów.
Według Amit Singh, byłego pilota i eksperta ds. Lotnictwa, będą również skanować materiały z CCTV z pobliskiego obszaru i porozmawiają ze świadkami, aby dostać się do pierwotnej przyczyny katastrofy.
Reuters poinformował, że śledczy oceniają, dlaczego sprzęt do lądowania był otwarty, powołując się na źródło „z bezpośrednią wiedzą”, a także patrzą na wszelkie możliwe problemy operacyjne z klapami.
Reuters poinformował, że możliwy strajk ptaków nie jest przedmiotem śledztwa.
Jak długo może potrwać dochodzenie?
Śledczy na całym świecie przestrzegają standardowego nierepisanego podręcznika dochodzenia w sprawie wypadków, zwanej także DOC 9756, który określa szczegółowe procedury osiągnięcia najbardziej prawdopodobnej przyczyny awarii.
W przypadku głośnego dochodzenia w sprawie poważnego wypadku kraje są zachęcane przez podręcznik do opublikowania wstępnego raportu w ciągu 30 dni od incydentu, ale nie jest to obowiązkowe.
Wytyczne mówi, że państwo powinno dążyć do opublikowania swojego raportu końcowego „w możliwie najkrótszym czasie i, jeśli to możliwe, w ciągu dwunastu miesięcy od daty wystąpienia”.
Dodaje, że jeśli nie jest to możliwe, państwo powinno opublikować tymczasowe oświadczenie w każdej rocznicy incydentu opisującego postęp śledztwa i wszelkie podniesione problemy bezpieczeństwa.
Pan Handa powiedział Sky News, że ustalenia prawdopodobnie nie zostaną opublikowane w najbliższym czasie, nawet jeśli śledczy uważają, że na początku znaleźli prawdopodobną przyczynę katastrofy, ponieważ muszą zbadać i analizować każdą możliwość i każdą dostępną dla nich dane.
Dodał, że nie chodzi tylko o znalezienie przyczyny katastrofy, ale także odkrycie łańcucha zdarzeń, które doprowadziły do tej porażki.