Od tygodni większość przyjaciół i rodzin, które znam, miała jakiś kaszel. Zanieczyszczenie w porze suchej w Tajlandii od dawna stanowi problem.
Ale ostatnio osiągnął niebezpieczne i głęboko niepokojące poziomy.
Bangkok był w tym miesiącu czwartym najbardziej zanieczyszczonym miastem na świecie. W 31 okręgach 352 szkoły również zostały zamknięte z powodu zanieczyszczenie.
Przez tygodnie musiałem spieszyć moje dzieci do szkoły z maskami, ponieważ radosni nauczyciele przepraszają: „Dzień zanieczyszczenia tak prosto do zajęć”.
Lubię biegać z synem przed szkołą. Ale w dzisiejszych czasach musieliśmy sprawdzić indeks jakości powietrza, zanim wyruszymy.
Niestety, było mnóstwo poranków, kiedy pojawia się czerwony pasek, ekran brzmi: „Bardzo niezdrowy” i musimy zostać.
To nie jest rytuał, jaki kiedykolwiek wyobrażałem sobie, że musiałem przejść z moimi dziećmi w erze, gdy rządy wiedzą pełne niebezpieczeństwa związane z zanieczyszczeniami i mają technologię i know-how, aby ją zmniejszyć.
Zanieczyszczenie jest powiązane ze śmiercią 100 dzieci poniżej pięciu lat dziennie w Azji Południowo -Wschodniej i Pacyfiku, zgodnie z raportem z tego tygodnia przez UNICEF.
To, gdy czyste powietrze powinno być uniwersalnym prawem.
Zacząłem naprawdę martwić się o życie w Bangkoku i wiele innych części Tajlandia robi długoterminowe płuca.
Możesz poczuć smog z tyłu gardła, a czasem widać mgiełkę. Ale inne dni jest ukryte – cichy zabójca.
„Rainmaker”
Rząd tajski ma nadzieję, że samolot, który stał się znany jako „deszcz”.
W Hua Hin, około trzech godzin jazdy samochodem na południe od Bangkoku, wsiadamy na lot z powrotem do stolicy. Dwa duże plastikowe pojemniki są wypełnione 1000 litrów lodowatej wody przez pompę.
Dzisiaj upuszczają go ponad 16 km ziemi spowitych zanieczyszczeniem. Robią to dwa razy dziennie w całym kraju.
Jest to niekonwencjonalna metoda, a krytycy twierdzą do tej pory niesprawdzonej, ale mamy nadzieję, że ochłodzi się ciepłe powietrze poniżej i pomoże rozproszyć uwięzione zanieczyszczone cząsteczki masujące miasto.
Wielkim zmartwieniem są teraz poziomy PM 2,5 – cząstki powodujące raka, które dostają się do płuc i krwioobiegu. Niedawno były one osiem razy więcej niż Światowa Organizacja Zdrowia.
Zanieczyszczenie „pogarsza się każdego roku”
Pilot Aim SurachartTumrongrat mówi mi: „To bardzo ogromna skala. Nasza misja tutaj jest pomocna. Ale to nie rozwiązuje problemu”.
Wydaje się przez okno, aby pokazać, jak trudno jest zobaczyć. „Jestem bardzo zaskoczony”, mówi o tym, jak złe jest obecnie zanieczyszczenie. „Każdego roku jest wyższy”.
Kilka godzin jazdy samochodem w prowincji Ratchaburi można zobaczyć dużą część problemu – spalone pola ryżu, trzcinę cukrową i kukurydzę – produkt rolnictwa z cięciem i spalaniem.
Jest to tani i skuteczny sposób dla biednych rolników do wyczyszczenia ziemi, i zachęca ich wielkie firmy podnoszące popyt.
Międzynarodowy smog i toksyczny ruch
To nie jedyny problem.
Toksyczny ruch również odgrywa swoją rolę. Rząd próbował to przeciwdziałać, oferując bezpłatny transport publiczny.
Wiatry z Chin i Indii przyczyniły się również do niedawnej mgły – wcześniejszej i intensywniejszej niż w poprzednich latach.
Rząd ma zasady dotyczące spalania upraw. Ale kary nie zawsze są egzekwowane, a jeśli Tajlandia i inne kraje poważnie podchodzą do poprawy sytuacji, kluczowe będą duże firmy rolnicze.
Chiny i Singapur to dwa narody, które zmieniły rzeczy.
Przeczytaj więcej od Sky News:
Trump zmierzy się z wyborem w nowym wyścigu kosmicznym
Samolot uderza w pojazdy na ruchliwej drodze
Rzeka w Argentynie staje się jaskrawoczerwona
Premier Paetongtarn Shinawatra przyznał niedawno, pomimo przyjęcia szerokiego zakresu miar, jakość powietrza jest nadal zła.
Powiedziała, że osobiście podniosła kwestię transgranicznego smogu z ministrami spraw zagranicznych ASEAN.
Ale Tajlandia prawdopodobnie będzie musiała pójść znacznie dalej, jeśli ma się odwrócić – w polityce i praktyce.