103-letni weteran drugiej wojny światowej dzieli się swoimi historiami z pierwszej linii z dziećmi w szkole podstawowej w Salford-w ramach nowego projektu z okazji rocznicy VE Day.
Bombardier Tom Jones został wezwany do służby w królewskiej artylerii, gdy wojna wybuchła w 1939 roku – kiedy miał zaledwie 17 lat.
Spędził czas na obronie doków Liverpoolu, a później został wysłany do Myanmarze, znanej również jako Birma, przez cztery lata do końca wojny w 1945 r.
Jest jednym z ocalałych weteranów biorących udział w Ve Projekt pocztowy – Pisanie osobistego listu do uczniów o jego doświadczeniach podczas wojny.
Napisał do dzieci w szkole podstawowej James Brindley Community w Salford i został zaproszony do przeczytania swojego listu osobiście do klasy 6 roku.
Przeczytaj więcej od Sky News:
Sudan odzyskany pałac Znaczący znak powrotu do zamówienia
W jaki sposób Trump – „Dealmaker” – dokonał polityki zagranicznej?
Powiedział, że dzielenie się swoimi doświadczeniami z dziećmi było dla niego ważne.
„Myślę, że ludzie powinni wiedzieć o tym, przez co przeszliśmy” – powiedział Sky News.
„Nie było żadnych filmów, żadnych zdjęć. W Birmie nie było reporterów, żadnych fotografów. Myślę więc, że ludzie powinni o tym wiedzieć – warunki, w których mieszkaliśmy, były szokujące”.
Projekt VE E -Mail został uruchomiony z okazji 80. rocznicy VE Day 8 maja 2025 r.
W ramach inicjatywy, prowadzonej przez The Together Coalition i Royal Mail, szkoły w Wielkiej Brytanii mogą ubiegać się o spersonalizowany list od weterana II wojny światowej.
Uczniowie będą wtedy mogli pisać własne litery w odpowiedzi.
List Toma wyszczególnił jego doświadczenia, pracując jako operator bezprzewodowy w birmańskiej dżungli, służąc u boku Gurkhów, którego opisał jako „najlepsze” żołnierzy.
Jego historia ścigania dzikiego słonia podczas treningu w Indiach wywołała uśmiech z klasy.
Przyniósł także maszynę kodu Morse’a, którą wykazał, wpisując niektóre imiona dzieci.
„Zdziwił mnie” – powiedział Jetty Bammeke, jeden z uczniów roku. „Niektóre z jego historii były zabawne, niektóre były smutne.
„Powiedział nam, jak zaprzyjaźnił się i bardzo tęsknił za żoną. Wykonał świetną robotę, służąc swojej społeczności i walcząc w wojnie”.
Adele Jewell, który jest szefem historii w szkole, mówi, że projekt pomógł uczniom połączyć się z tym, czego się uczą o wojnie.
„Posiadanie kogoś, kto jest doświadczony i może opowiedzieć swoją historię, a ich podróż angażuje dzieci w sposób, którego nie mogliśmy zrobić”, powiedziała Sky News.
„Dzieci używają teraz urządzeń do pisania i tekstu. W rzeczywistości pisanie listów daje im szansę pomyślenia o słownictwie i tym, jak mogą wyrazić siebie”.
Szkoły mogą ubiegać się o wzięcie udziału w projekcie na stronie internetowej razem.org.uk.