Govan w Glasgow był niegdyś potęgą przemysłową i słynie z historii przemysłu stoczniowego, ale dawno minęły czasy, gdy była dominującą siłą napędową branży.
Jednakże w związku z planami rewitalizacji historycznego obszaru Govan Graving Docks, fabryka położona nad brzegiem rzeki Clyde kontynuuje dziedzictwo dzielnicy przez ostatnie stulecie, będąc jedynym dostawcą peryskopów dla Królewskiej Marynarki Wojennej od I wojny światowej .
Pierwotnie Barr & Stroud Ltd, szkocki zakład, którego powiązania sięgają 1888 roku.
Obecnie prowadzony przez globalną grupę technologiczną Thales, the Glasgow centrum w Govan, w którym znajduje się działający peryskop z I wojny światowej, to najstarsza część działalności firmy w Wielkiej Brytanii.
Dyrektor zarządzający Stephen McCann powiedział Sky News, że pierwsze kilka lat swojego życia spędził w Govan, zanim przeniósł się do Linwood w Renfrewshire, gdzie jego tata pracował w renomowanej fabryce samochodów znanej z Hillman Imp.
Ze względu na swoje wychowanie stara się zapewnić możliwości mieszkańcom okolicy, która była niegdyś domem Wikingów i okazała się jedną z najwcześniejszych siedzib chrześcijaństwa w Szkocja.
Royal Navy i okręty podwodne typu drednot
Z biegiem lat peryskopy firmy rozwinęły się i obejmują termowizję, dalmierz laserowy i noktowizor.
Najnowszy maszt firmy łączy w jednym miejscu złożone czujniki wizualne, elektroniczne systemy bojowe wykrywające zagrożenia i systemy łączności.
Współpraca firmy z marynarką wojenną rozpoczęła się w 1917 roku i trwa do dziś w przypadku nowej klasy okrętów Dreadnought.
Obok A Kontrakt za 169 milionów funtów Aby zapewnić peryskopy dla atomowych okrętów podwodnych, Thales otrzymał także zadanie zbudowania ultrapotężnego systemu Sonar 2076 dla tych statków.
System detekcji sonarowej łodzi podwodnych jest jednym z najbardziej zaawansowanych na świecie i łączy w sobie wysokiej jakości efekty wizualne, walkę elektroniczną i komunikację.
Okręty podwodne Dreadnought ostatecznie zastąpią okręty klasy Vanguard, które obecnie prowadzą marynarkę wojenną ciągłe operacje odstraszania na morzu (CASD).
A w lutym 2024 r. firma zdobył kontrakt o wartości 1,8 miliarda funtów utrzymanie floty statków i łodzi podwodnych marynarki wojennej przez następne 15 lat.
McCann powiedział, że jego pracownicy byli „niezwykle dumni” ze swojej roli w „obronie narodu”.
„To poczucie poświęcenia. To poczucie doskonałości inżynieryjnej. Moi koledzy, którzy pracowali w przestrzeni morskiej, zwykle poświęcają temu swoje kariery” – dodał.
Przyszła technologia dla „cyfrowego pola bitwy”
Oprócz pracy w marynarce wojennej, fabryka w Glasgow – w pobliżu stoczni BAE Systems i gdzie pracownicy pracują od kilkudziesięciu lat – stworzyła centrum doskonałości pojazdów opancerzonych, w którym kontynuowane są prace nad częściami do pojazdów Ajax i czołgów Challenger armii brytyjskiej .
Podczas zwiedzania obiektu firma Sky News odbyła krótką demonstrację panoramicznego gimbala nad pancerzem (PAAG), rozwiązania do namierzania i nadzoru na „cyfrowym polu bitwy”.
PAAG z łatwością zbliżył się do lasu oddalonego o 10 km i pokazał swoje możliwości śledzenia, namierzając i podążając za przelatującym helikopterem.
Inżynier systemowy Dara Munro (26 l.) pomogła w projektowaniu i integracji PAAG, a następnie będzie zaangażowana w testy środowiskowe produktu.
Pani Munro, której dziadek był inżynierem w RAF-ie i był świadkiem brytyjskich testów bomby atomowej w Kiritimati (Wyspa Bożego Narodzenia) pod koniec lat pięćdziesiątych, powiedziała: „Wszystko jest w porządku, po prostu złożyć coś w jedną całość, ale starać się, aby faktycznie zrobiło to, co chcesz, żeby to było zrobione, jest dość trudne.
„Tak więc to była moja praca przez ostatnie dwa lata i mamy teraz całkiem, bardzo dojrzały produkt”.
Firma opracowała także produkt Digital Crew, który „w metaforyczny sposób usiądzie” obok żołnierzy w pojazdach opancerzonych lub na mostku statku.
Algorytm samouczący się w czasie rzeczywistym wykorzystuje sztuczną inteligencję do wzmacniania tego, co widzi przez swoje czujniki, ostrzegając użytkownika o tym, co jest „inne, niebezpieczne lub interesujące” – twierdzą inżynierowie Thales.
McCann powiedział, że jego zespół będzie w dalszym ciągu opracowywać nowe zintegrowane systemy walki w związku z koniecznością digitalizacji pola bitwy, aby pomóc w szybszym zarządzaniu zagrożeniami i identyfikowaniu ich.
Powiedział: „Naszym wyzwaniem, biorąc pod uwagę to, co dzieje się na świecie, jest jak najszybsze wprowadzenie ich na rynek.
„Pracujemy nad technologią kamer nowej generacji, abyśmy mogli pomóc naszym żołnierzom widzieć jeszcze dalej, aby mogli zobaczyć wroga, zanim sami zostaną zauważeni, co ostatecznie zapewni im bezpieczeństwo.
„Rozumiem obawy ludzi dotyczące obronności. Nikt nie chce wojny.
„Musimy to minimalizować w jak największym stopniu, ale oczywiście równie ważna jest zdolność do ochrony swoich ludzi, swojego narodu, gdy istnieją wyraźne zagrożenia”.
Protesty „narażają personel na ryzyko”
Thales często staje się celem propalestyńskich protestujących ze względu na spółkę joint venture małych i średnich przedsiębiorstw (SME JV) z izraelską firmą Elbit Systems.
Firma podkreśliła, że „ściśle przestrzega” brytyjskich i międzynarodowych przepisów dotyczących kontroli eksportu – a także obecnych sankcji międzynarodowych – i „nie dostarczyła żadnego sprzętu obronnego ani żadnego sprzętu umożliwiającego działanie systemu obronnego siłom izraelskim ani izraelskim producentom „.
W lipcu policja Szkocja oskarżył 14 osób w związku z blokadą na terenie Glasgow.
W sierpniu pięć osób skazano na karę więzienia za spowodowanie szkód o wartości ponad 1 miliona funtów podczas incydentu, który miał miejsce w czerwcu 2022 roku.
Grupa wspięła się na dach, rozwinęła transparenty i odpaliła materiały pirotechniczne, w tym rzuciła bombę dymną w miejsce ewakuacji personelu.
McCann powiedział: „Każdy ma prawo do pokojowego protestu, ale co najmniej w dwóch przypadkach ludzie podjęli działania, które naraziły kolegów na ryzyko”.
Nowe pokolenie inżynierów
Thales oferuje szeroką gamę programów, w tym z zakresu inżynierii, cybernetyki, zarządzania projektami, zakupów, HR i danych.
Akademia umiejętności w Glasgow została utworzona, aby zabezpieczać i rozwijać przyszłe talenty.
Laura Cowan ma 31 lat, jest inżynierem elektrooptyki i specjalizuje się w kamerach termowizyjnych.
Uzyskała tytuł doktora fizyki na Uniwersytecie w Glasgow i tytuł magistra elektroniki na Uniwersytecie w Cambridge, ale stwierdziła, że wielu jej wysoko wykwalifikowanych kolegów przeszło przez program praktyk zawodowych.
Pani Cowan, która dorastała w południowej części Glasgow, stwierdziła, że lubi poznawać ten zestaw.
Dodała: „Jest tu wiele możliwości, aby pozostać blisko technologii.
„Chciałbym więc nadal nad tym pracować i mam nadzieję, że dojdę do punktu, w którym będę miał wpływ na przyszłą strategię i przyszłą technologię, którą faktycznie produkujemy”.