W ten weekend to pięć lat, odkąd Wielkiej Brytanii w końcu udało się „odebrać kontrolę” i opuścić Unię Europejską.
Głosowanie w referendum na odejście miało miejsce 23 czerwca 2016 r. Minęło trzy i pół roku później, negocjacji z Brukselą, argumentami politycznymi i prawnymi w Westminster i trzema brytyjskimi karierami premierowymi wcześniej, Boris Johnson dostarczył swoją obietnicę „dostanie się Brexit zrobione”.
Śledź najnowsze: Aktualizacje polityki na żywo
Wynik referendum był blisko. 51,89% głosowało na odejście, 48,11%, aby pozostać – co jest ogólnie zaokrąglone do 52/48.
W ramach ogólnej decyzji w Wielkiej Brytanii większość opowiadała się za wyjazdem w Anglii i Walii oraz przeciwko Szkocji i Irlandii Północnej.
Najnowsze sondaże opinii konsekwentnie pokazują, że opinia publiczna uważa, że Brexit był błędem.
W tegoroczną piątą rocznicę YouGov zapytał: „Czy z perspektywy czasu uważasz, że Wielka Brytania była dobra, czy źle opuszczyć Unię Europejską?”
Rezultatem było „niewłaściwe” 55% i „właściwe” 30%. Oszałamiający trzy z czterech z 18 do 25-latków, którzy w większości nie miały okazji głosować w referendum, uważają, że opuszczenie było błędem.
Po stronie urlopu jest zmiękczanie wsparcia, ale dywizje partyjne są nadal surowe. 60% Konserwatywny wyborcy w ostatnich wyborach i 80% Reform UK zwolennicy, nadal uważają, że była to właściwa decyzja, a 80% obu Praca I Liberalny Demokrata Wyborcy twierdzą, że to było złe.
Tragiczne ostrzeżenia od pozostałych, że gospodarka natychmiast zejdzie z klifu, nie zmaterializowała się, ale Wielka Brytania nie prosperowała, odkąd opuściła UE.
W tym kraju jest mniej Europejczyków, ale ogólna imigracja osiągnęła rekordowy poziom od lat od Brexitu.
„Powolne nakłucie”
Trudno jest oddzielić konsekwencje Brexitu od innych wstrząsów ekonomicznych, takich jak CovidCeny energii związane z wojną Ukrainy i wyższa inflacja.
Jednak większość przyjmuje pogląd niezależnego biura za odpowiedzialność budżetową, że długoterminowe trafienie na wydajność wyniesie około 4%.
W plikach BrexitW Nowy raport z Wielkiej Brytanii w zmieniającym się Europie ThinkTank, profesor Jonathan Portes powiedział: „Ogólnie rzecz biorąc, charakterystyka Brexitu jako„ powolnego nakłucia ”, a nie wypadku samochodowego, została uznana”.
Wszystko to oznacza, że relacje Wielkiej Brytanii z Europą – naszymi najbliższymi sąsiadami i największym partnerem handlowym – są w dużej mierze kwestią na żywo dla kraju, pomimo niechęci polityków z bojami, którzy rozmawiają o tym.
Pięć lat później Wielka Brytania wciąż nie wie, dokąd zmierza. Zarówno Partia Pracy, jak i konserwatyści, dwie partie rządowe w Wielkiej Brytanii, przyciągnęły „czerwone linie” przeciwko ponownej liczbie UE lub byciu częścią jednolitego rynku lub unii celnej lub zaakceptowania wolności przemieszczania się ludzi. Przed głosowaniem w Brexicie oboje uważali każdą z tych polityk za niezbędną dla dobrobytu Wielkiej Brytanii.
W parlamencie tylko Warzywa Partie nacjonalistyczne są wprost zwolennikami dołączenia do UE.
Czytaj więcej:
Business Sec wskazówki UK mogą dołączyć do europejskiego obszaru handlu
Czy Tusk licytuje w Brukseli z jego prośbą „Breturn”?
Badenoch twierdzi, że torysi opuścili UE „bez planu”
Liberalni Demokraci byli kiedyś najbardziej proe-europejską partią. Po prostu wracają do zdrowia po szczotkach ze śmiercią wyborczą w wyborach powszechnych w 2015, 2017 i 2019 r. I postępują ostrożnie.
Na PMQ w zeszłym tygodniu lider Lib Dem zakwestionował Sir Keir Starmer delikatnie.
Sir Ed Davey Zapytany uprzejmie: „Jeśli premier nie zmieni dziś zdania w unii celnej, czy… otworzy negocjacje dla Wielkiej Brytanii, aby dołączyć do konwencji Pan-Euro-Mediterranean, abyśmy mogli zacząć usuwać, ustalone bariery handlowe uszkadzające wzrost. w górę przez konserwatystów? ”.
W praktyce może on jedynie zapewnić ochronę nadmiernie sprawnego rządu, aby dołączyć do PEM, umowy, do której należą narody inne niż UE.
Nawet wielu z tych, którzy nadal opowiadają się za Brexitem, w tym Nigel Farageprzyznaj, że Brexit „zawiódł”. Twierdzi, że został „niewłaściwy”. W ostatnim pozorze reform UK ruch polityczny pana Farage’a przeszedł na kampanię na temat imigracji i atakowania wielkiego rządu, a nie na korzyściach wynikających z ich zwycięstwa w referendum w Brexicie.
Partia Pracy jest znacznie bardziej zaniepokojona potencjalnym zagrożeniem ze strony Reformy UK w miejscach, które obecnie posiada, szczególnie w tak zwanej czerwonej ścianie. Sir Keir, który poparł drugie referendum, nie ma nastroju, by powiedzieć wyborcom, że popełnili błąd. Zamiast tego próbuje nisko „resetować” „resetować” w stosunkach z UE, bez przekraczania „czerwonych linii” w jego manifestu wyborczym w 2024 r.
Od zwycięstwa w wyborach Labour istniało ponad 60 „zaangażowania” między ministrami rządowymi a ich odpowiednikami UE.
Sir Keir wkrótce będzie pierwszym brytyjskim premierem przez pięć lat, który uczestniczył w spotkaniu ze wszystkimi swoimi przeciwnymi liczbami UE.
Pod panem Johnsonem, Pani Truss I Pan Altartakie zaproszenia zostały odrzucone.
Utworzono coroczny szczyt UK-UE. W przypadku, gdy konserwatyści utworzyli departament z UE, Sir Keir wyznaczył ministra gabinetu, Nicka Thomasa-Symondsa, wspieranego przez starszego urzędnika państwowego Mike’a Ellama, do zarządzania „stosunkami z UE”.
Thomas -Symonds mówi, że istnieją „trzy filary” dla lepszego związku – bezpieczeństwa, bezpieczeństwa i dobrobytu.
Biorąc pod uwagę obecne niebezpieczeństwo ze strony Rosji, zarówno Wielka Brytania, jak i UE chcą większej współpracy bezpieczeństwa. Wygląda to na najłatwiejszy obszar do poprawy relacji. Obrona i sprawy zagraniczne nie są objęte umową o handlu i współpracy UE po Brexit.
Przeczytaj więcej wiadomości politycznych:
Miliband znajdzie na trzecim wsparciu pasa startowego „niewygodne”
Senior Tory podwaja krytykę rekordu imigracyjnego
Blair i Brown prowadzący hołd dla Lorda Prescotta
Aby pozostać wiarygodnym składnikiem aktywów, Wielka Brytania będzie musiała znaleźć pieniądze, aby utrzymać swoje bardzo dodawane zdolności wojskowe.
Jeśli, jak wydaje się prawdopodobne, ponieważ cała Europa wydaje więcej na obronę pod presją Prezydent Trumppunktem przyczepności może być również, w jaki sposób dostęp do brytyjskiego przemysłu obronnego jest przyznawany zamówieniom obrony przez członków UE.
Bezpieczeństwo oznacza ponowne wprowadzanie umów o współpracę prawa i porządku, takie jak Europol, z których Wielka Brytania wycofała się dobrowolnie z Brexitem. Ale czy lepsze relacje pomogą „zatrzymać łodzie” lub „rozbijaj gangi”?
Dobrobyt zależy od odwrócenia szkód wyrządzonych w handlu. UE jest największym partnerem handlowym w Wielkiej Brytanii, które stanowią połowę handlu towarami. Nie ma to na odwrót – przybywa tutaj tylko 22% eksportu towarów UE. Oznacza to, że umowy handlowe są znacznie większym priorytetem dla Wielkiej Brytanii niż UE.
Aby Wielka Brytania widział znaczące korzyści, UE będzie zobowiązana do kompromisu w sprawie odmowy zezwolenia na „wybór wiśni” w określonych obszarach, a nie kompleksowe umowy po Brexicie.
Tymczasem większość eksportu Wielkiej Brytanii jest w usługach, a nie towarach. Ministrowie mają nadzieję, że jeśli trzymają głowy, mogą powstrzymać Wielką Brytanię z dala od zagrożonej wojny taryfowej między UE a USA.
A co z ostateczną umową? Przyłączanie się lub organizowanie kolejnego referendum członkostwa – zawsze zakładając, że posiniaczona UE będzie przygotowana na zaproszenie takiego niewiarygodnego i niezrównanego sojusznika z powrotem.
Biznesmen i gwiazda telewizyjna Lord Alan Sugar nie wymocuje swoich słów. „Największą katastrofą, w moim życiu, polegaliśmy na opuszczeniu Unii Europejskiej”, oświadczył w piątą rocznicę Brexitu, dodając: „Wróć do UE”.
Odpowiedź Wielkiej Brytanii na Donalda Trumpa na ucznia Może być przerażający, ale brytyjscy politycy są bardziej przestraszeni nieprzewidzianymi konsekwencjami, jeśli ponownie otworzą pytanie Brexitu.
Danie Wielkiej Brytanii do Europy zajęło 30 lat i kolejne 40, aby wydostać Wielką Brytanię. Nie wstrzymuj oddechu!