Rząd Wielkiej Brytanii stoi w obliczu oskarżeń o „nieuczciwe” i „nieodpowiedzialne” wśród rosnącej krytyki za to, że nie wprowadza surowszych przepisów dotyczących licencji dla nowych kierowców.
Urzędnicy w krajach, które już korzystają z tak zwanych prawem jazdy (GDLS), głównych brytyjskich organizacji motoryzacyjnych i rodzin żałoby, twierdzą, że reformowanie sposobu, w jaki nowi kierowcy otrzymują licencję, uratuje życie.
Sky News dołączyło do największej kanadyjskiej jednostki policyjnej i szkolenia drogowego, aby zrozumieć, jak działają GDL-z dowodami wskazującymi, że zgony wśród 16 do 19-letnich kierowców spadły o 83%.
Pomimo mocnych dowodów rząd Wielkiej Brytanii twierdzi, że nie rozważa ich wprowadzenia – twierdząc, że „niesprawiedliwie” karają młodych kierowców.
„To tak nieuczciwe. Dokonujesz, jak ważną funkcję i odpowiedzialność jest za kierownicą samochodu” – mówi kurator Matt Moyer, który kieruje usługami ruchu policyjnego w Toronto.
Prowincja Ontario była pierwszym regionem Ameryki Północnej, który wprowadził GDL ponad 30 lat temu.
Zdobycie pełnego prawa jazdy zajmuje co najmniej 20 miesięcy, a studenci zarabiają pewne swobody.
Zasady obejmują, że nowi kierowcy nie są dozwolone w drodze między północą a 5 rano, zakaz prowadzenia pojazdów na dużych prędkościach oraz limit liczby osób poniżej 19-letnich pasażerów.
Wiele z tych czynników pojawiło się w wypadkach śmiertelnych w Wielkiej Brytanii.
Gdy tylko GDL zostały przywiezione w 1994 r., Nastąpił natychmiastowy 31% spadek zderzeń z udziałem początkujących kierowców.
Maria Bagdonas jest dyrektorem operacyjnym Young Drivers of Canada, największej szkoły jazdy w kraju.
„Może to być ograniczenie pasażerskie, może to być ograniczenie dzienne, może to być ograniczenie koncentracji alkoholu we krwi lub narkotyki – w zasadzie chodzi o to, aby nie brać kogoś, kto jest nowo licencjonowany i mówić tutaj:„ idź ”w tym szalonym szalonym świecie jazdy i po prostu pozwól im – robić lub umrzeć, ponieważ częściej jest to śmierć” – powiedziała.
Zadaje kwestionowanie decyzji rządu Wielkiej Brytanii o nie wprowadzaniu GDL.
„Czy nieodpowiedzialne jest, aby to samo wydarzyło się w kółko i oczekiwać innego wyniku bez żadnej ingerencji… czy jest szalony?”
Dołączyliśmy do nowych kierowców uczniów w Toronto, którzy po raz pierwszy wchodzą za kierownicę.
Przeczytaj więcej od Sky News:
Mężczyzna i kobieta w sądzie za szkodę dla Trump Golf Resort
Furious Row po tym, jak posłowie Partii Pracy odmówili wejścia do Izraela
Jednym z nich jest 23-letni Bapreet Kaur.
Sapnęła, gdy powiedzieliśmy jej, że w Wielkiej Brytanii uczniowie mogą zrobić intensywny kurs przez zaledwie tydzień przed przystąpieniem do testu.
„Nie wszystko chodzi o wolność, musisz też wziąć pod uwagę innych. To nie tylko ty jazda, prawda? Na drodze są inni ludzie, że musisz czuć się bezpiecznie”.
Inny uczeń, 16-letni Anthony Martella, przyznaje, że to frustrujące, jak długo to trwa.
„To sprawia, że czuję się bezpiecznie, ponieważ kiedy jesteś w drodze, chcesz tego wzajemnego szacunku z innymi ludźmi na drodze… mając ten aspekt uczynienia go dłuższym, aby ludzie mogli prowadzić i uczyć się drogi, to jest lepsze dla wszystkich” – dodał.
„To trochę frustrujące, ale całkowicie rozumiem, dlaczego zasady są na miejscu”.
W innych krajach, takich jak Australia i Nowa Zelandia.
W 2023 r. Około jednej piątej osób zabitych lub poważnie rannych w Wielkiej Brytanii w kolizjach samochodowych dotyczyło młodego kierowcy – a rząd Wielkiej Brytanii twierdzi, że młodzi kierowcy są czterokrotnie bardziej narażeni na zabicie lub ranne w porównaniu z innymi kierowcami.
AA, RAC, organizacje charytatywne w zakresie bezpieczeństwa drogowego, hamulce i roadpeace, posłowie i niektórzy policja mówili na korzyść GDL.
Grupa kampanii Forget-Me-not Families łącząca się, złożona z tych, którzy stracili bliskich w wypadkach samochodowych, lobbowała rząd, aby wprowadzić surowsze przepisy-aw zeszłym tygodniu dostarczyła petycję o 100 000 osób do Downing Street.
„Ludzie ciągle umierają”
Mia Pullen, której brat Elliot zginął, gdy samochód, którym podróżował, roztrzaskał się na drzewo z prędkością 100 km / h w 2023 r. W Oxfordshire, powiedziała Sky News, że nadal będzie żył, gdyby GDLS był na miejscu.
„To sprawia, że czuję się naprawdę zły, naprawdę rozczarowany i zawiedziony przez nasz rząd, ponieważ nadal tu byłby, podobnie jak setki synów i córek innych ludzi” – powiedziała Pullen.
Powiedziała, że liczba wypadków oznacza coś, co należy zrobić.
„Myślę, że podejmują bardzo nieodpowiedzialną decyzję. Jak możesz nie myśleć, że są teraz najważniejsze w przepisach dotyczących bezpieczeństwa drogowego.
„Ludzie ciągle umierają. Ciągle to widzisz w wiadomościach:„ Młody człowiek został zabity ”lub inna młoda osoba zabiła kogoś innego, ponieważ nie ma wystarczającej liczby, aby prowadzić”.
W Toronto, Supt. Moyer powiedział, że istnieją wyzwania związane z egzekwowaniem trudnych zasad GDL.
„Potrzebujesz In.
„Musimy być realistyczni – i radzić sobie z oczekiwaniami społeczności. Nie mam wystarczającej liczby ludzi, aby przeciągnąć wszystkich, którzy wyglądają jak ich młode o 3 rano – nie mam tego” – powiedział.
Ale jest jasne, że system działa.
„Wyjdź do niektórych naszych Fatals i dowiedz się, dlaczego wokół tej osoby opakowano 3000 funtów stali, a mimo to nigdy nie zastosowano do nich żadnego standardu.
„Rozumiem, że są ludzie, którzy uważają, że może to być naruszenie ich praw do wprowadzania przepisów.
„To nie są prawa, są to standardy – i im więcej osób, które będą to zaakceptować i przestrzegać tego, właśnie wniósłbyście znaczący wkład w bezpieczeństwo publiczne w Wielkiej Brytanii”.
Minister transportu Ontario, Prabmeet Sakaria, zgadza się, że GDL są najbezpieczniejszym sposobem nauki.
„Mamy jedne z największych autostrad w prawdopodobnie Ameryce Północnej, dlatego musimy bardzo ostrożnie umieścić ludzi na drogach.
„Dane mówią tutaj za siebie, prawda. Mamy tutaj 16-18 autostrad.
Rzecznik Departamentu Transportu powiedział Sky News: „Każda śmierć na naszych drogach jest tragedią, a nasze myśli pozostają z rodzinami każdego, kto stracił ukochaną osobę w ten sposób.
„Chociaż nie rozważamy ukończonych praw jazdy, absolutnie zdajemy sobie sprawę, że młodzi ludzie są nieproporcjonalnie ofiarami tragicznych incydentów na naszych drogach i badamy opcje rozwiązania pierwotnych przyczyn tego bez niesprawiedliwego karania młodych kierowców”.