Zezwolenie na pierwszą pionową premierę przestrzeni z Wielkiej Brytanii przez brytyjską firmę rakietową została przyznana przez regulator bezpieczeństwa lotniczego.
Licencja Urzędu ds. Lotnictwa Cywilnego (CAA) daje Glasgow Skyrora Green Light, aby wypuścić swoją rakietę Skylark L z Saxavord Spaceport Na wyspach szetlandowych.
„Skyrora jest dumna z wiodących wysiłków, które umożliwiają działalność uruchomienia z Wielkiej Brytanii, i oczekujemy, że osiągnął niezawodny komercyjny program uruchamiania, który przynosi korzyści wszystkim” – powiedział Volodymyr Levykin, dyrektor generalny Skyrora.
„Konieczne jest, aby Wielka Brytania miała możliwości uruchomienia suwerennego”.
Chociaż jest to krok w kierunku tego celu, licencja nie oznacza, że w najbliższym czasie Shetlands rywalizuje z Cape Canaveral w Ameryce.
Chociaż licencja na CAA pozwala Skyrora do 16 startów rocznie, Saxavord nie będzie w stanie ułatwić premiery do początku 2026 r.
Obecna licencja jest również ograniczona do premier sub-orbitalnych rakiety o wysokości 11 m.
Skyrora spodziewa się, że jego rakieta osiągnie wysokość od 120 do 130 km-dobrze nad „linią Karman” o wysokości 100 km, która jest granicą przestrzeni przestrzennej.
Ale Skylark L nie ma wysokości dostępu do orbity o niskiej ziemi, co jest ostatecznym celem powstającej branży „mikro wprowadzania”.
„Ważny kamień milowy”
Podobnie jak wielu jego konkurentów, Skyrora używa tej mniejszej rakiety do testowania różnych technologii – i środowiska regulacyjnego – przed próbą lotu orbitalnego z większym pojazdem, Skyrora -XL.
Uruchomienie z północnych szerokości geograficznych, takich jak Wielka Brytania, oferuje łatwiejszy dostęp do satelitów na orbitach polarnych lub słonecznych.
Mniejsze rakiety potencjalnie oznaczają tańsze i szybsze uruchamianie, oferując „responsywne” możliwości uruchomienia do obsługi lub wspierania rosnącej liczby satelitów na orbicie.
„Jestem podekscytowany, że osiągnęliśmy ten ważny kamień milowy w brytyjskim sektorze kosmicznym i gratuluję Skyrora za bycie pierwszą brytyjską firmą, która otrzymała licencję na start rakiet” – powiedział minister lotnictwa i przestrzeni Mike Kane.
Wielka Brytania została jednak skrytykowana za powolne rozwój krajowych możliwości kosmicznych od czasu ustawy o przemyśle kosmicznym umożliwiającym w 2018 r.
Pierwsza licencja na uruchomienie przestrzeni w Wielkiej Brytanii nie została przyznana dopiero w 2022 roku, ale Próba Virgin Galactic Richarda Bransona na poziomy rakieta z samolotu nie powiodła się.
Przeczytaj więcej na Sky News:
Poluj na przemytników napędzających eksplozję metry
Sky Reporter wraca do sceny zamieszek konfrontacji
Uzyskano kolejną licencję Na początku tego roku do niemieckiej firmy mikro-uruchamiającej RFA Ale eksplozja podczas testowania rakiety w Saxavord opóźniła swoje plany na uruchomienie suborbitalne w tym roku.
Modyfikacje dokonane w Saxavord Spaceport oznaczają, że może nie być gotowy do uwzględnienia premiery do 2026 r.
Skyrora powiedziała Sky News, że jeśli istnieją znaczne opóźnienia w planach uruchomienia z Saxavord, może przyjrzeć się przeniesieniu licencji CAA do australijskiego organu regulacyjnego.
Jeśli tak, spodziewa się, że może uruchomić Skylarkl z australijskiego zakresu testowego Woomera przed końcem 2025 r.
Bez wątpienia byłoby to rozczarowanie rządu Wielkiej Brytanii i tysięcy entuzjastów przestrzeni w Wielkiej Brytanii, ale sprawiłoby, że historia się powtarza.
Pierwsza (i ostatnia) brytyjska rakieta, która włożyła satelitę na orbitę, czarną strzałkę, wystartowała z Woomera w 1971 roku.