Chiny Niesamowita linia kolejowa o wartości 3,8 miliarda funtów (5 miliardów dolarów) łączy dwa kraje oddzielone najwyższym zasięgiem górskim, ale ambitny mega-projekt jest zawieszony od lat z powodu szeregu głównych przeszkód. Trans -Himalayan Railway połączy hrabstwo Gyirong w południowym Tybecie ze stolicą Nepalu – Katmandu – po zbudowaniu.
. ogromna linia Złożą tunele przechodzące przez 105 mil (170 km) majestatycznych gór i mostów rozciągających się nad szczytami i chmurami. Nepalu z mocą śladu widziała ogromny wzrost dzięki temu projektowi, z potencjalnym dostępem do morza, aby pomóc mu odnieść większy ekonomicznie po zbudowaniu linii. Ale nie była to łatwa jazda dla władz nepalskich, które skarżyły się na brak informacji pochodzących ze strony chińskiej.
Aman Chitrakar, starszy inżynier dywizji i rzecznik z Nepalu Departamentu Kolejowego, powiedział w 2022 r.: „Słyszeliśmy, że nasz rząd podpisał informacje o programach technicznych o projekcie kolejowym podczas wizyty Wanga Yi w marcu, a teraz doniesienia medialne powiedzieli, że badanie wykonalności zostaną przeprowadzone, ale jako agencja wdrażająca nie została informowana o żadnych projektach, które zostały dokonane w ostatnich miesiącach.”
Według infrastruktury YouTuber Simon Whistler, brak zaangażowania Nepal „Ograniczona wiedza specjalistyczna z chińskimi inżynierami sam w sobie zahamuje rozwój sektora kolejowego Nepalu, a nepalscy inżynierowie kolei nie będą wystarczająco poinformowani, aby w razie potrzeby zachować kolejkę”.
Tymczasem problemy z finansowaniem również zahamowały projekt. Oczekuje się, że Chiny potwierdzają pomoc do 768 milionów funtów (1 miliard dolarów), aby pomóc Nepalu przedłużyć kolej z Katmandu do Pokhara, jednego z głównych miejsc turystycznych w Nepalu, zwiększając możliwości podróży i możliwości ekonomiczne.
Ale podobno nepalscy urzędnicy są zaniepokojeni złapaniem chińskiej pułapki zadłużenia, co doprowadziło do zaciętych rund negocjacji, które wywołały wiele opóźnień we wdrożeniu projektu. Tymczasem trudny teren i ekstremalne warunki pogodowe w Himalajach mogą sprawić, że budownictwo i konserwacja są niebezpieczne, a istnieją również obawy, że może zagrozić ekosystemom Górskiego Zasięgu.
Basanta Raj Adhikari, zastępca dyrektora Centrum Studiów Disasterskich, powiedział: „Każdy projekt trans-himalajski tej skali będzie miał poważne skutki środowiskowe i powinien istnieć większy problem wokół kruchej geologii regionu.
„Ta linia kolejowa przejdzie przez główny centralny ciąg – geologicznie słabą strefę w Himalajach – i ważne jest, aby wykorzystać wiedzę techniczną geologów i innych ekspertów, aby zminimalizować wpływ na środowisko. Ale smutne jest, że nie podjęto żadnych wysiłków na rzecz tego”.
Pomaga to wyjaśnić, dlaczego został oznaczony jako „jedna z najtrudniejszych linii na świecie do budowy”.
Jest to również ogromne wyzwanie same w sobie po prostu przekroczenie wzniosłego i delikatnego zasięgu himalajskiego, na bok ekologii. Zasięg górski ma średnią wysokości powyżej 4000 metrów, przy czym dziewięć z dziesięciu najwyższych gór na świecie, w tym K2 i Mount Everest.
Jednak władze Nepalu powiedziały: „W przypadku chińskiej sprawności technologicznej jest to możliwe, ponieważ budowali już koleje na wyższych wysokościach w Tybecie niż proponowana kolea Nepal-Chin”.