Ogromny tunel Mont Blanc łączący Francja I Włochybędzie zamknięty przez 15 tygodni, począwszy od przyszłego poniedziałku i zostanie ponownie otwarty dopiero tuż przed świętami Bożego Narodzenia.

Długie zamknięcie megatunelu – od 2 września do 16 grudnia – może oznaczać chaos zarówno dla turystów, jak i przedsiębiorców.

Ponad 5000 kierowców przejeżdża codziennie przez tunel Mont Blanc, podróżując między Chamonix w Górnej Sabaudii, w południowo-wschodniej Francji, a Courmayeur w Dolinie Aosty, w północno-zachodnich Włoszech.

Całkowicie przebudowany ma zostać 600-metrowy odcinek (0,37 mili) tunelu. Jednak ponieważ nie można zdejmować i ponownie instalować wymaganej maszynerii każdej nocy, prace wymusiły zamknięcie całego 11,2-kilometrowego (siedmiomilowego) tunelu pod Alpami.

Będzie to jeden z pierwszych dużych tuneli w Europie, w którym przeprowadzone zostaną tak gruntowne prace remontowe.

Ten cud inżynierii jest drugim najgłębszym tunelem na świecie, o głębokości 2480 metrów (8140 stóp) pod powierzchnią ziemi, ustępując jedynie tunelowi bazowemu Świętego Gotarda, otwartemu w 2016 r. w Szwajcarii.

Od momentu otwarcia w 1965 roku tunel przeszedł kilka renowacji. Renowacja tunelu Mont Blanc w 2002 roku kosztowała 380 mln euro (319 mln funtów).

Obecna renowacja będzie kosztować około 50 mln euro (42 mln funtów), a jej zakończenie zaplanowano na przyszły rok, aby uczcić 60. rocznicę powstania tunelu.

W ramach ostatnich renowacji zostanie zainstalowany nowy system hydroizolacyjny, który ma za zadanie przeciwdziałać infiltracji wody, będącej głównym czynnikiem wpływającym na starzenie się tunelu.

Tunel Mont Blanc jest częścią ogromnego północno-południowoeuropejskiego szlaku znanego jako E25, który biegnie od Hoek van Holland do Palermo na Sycylii.

Dzięki wielkiemu tunelowi czas przejazdu między Francją a Włochami skrócił się do zaledwie 10 minut.

Choć tunel Mont Blanc jest zamknięty, wielu kierowców będzie musiało skorzystać z tunelu Fréjus, oddalonego o około 160 km na południe

Przejazd tunelem Fréjus okaże się tańszy dla kierowców – opłata za przejazd w obie strony wyniesie 57 euro (48 funtów) w porównaniu z 64,20 euro (54 funty) za przejazd tunelem Mont Blanc.

Władze tunelu Mont Blanc ostrzegają kierowców, że w nadchodzących latach mogą wystąpić dalsze utrudnienia.

Władze tunelu dodały, że na zamknięcie trasy wybrano miesiące jesienne, gdyż historycznie jest to okres najmniejszego ruchu.

Otwarcie tunelu nastąpiło po pracowitym lecie, w trakcie którego często tworzyły się korki, spowodowane zwłaszcza przez wczasowiczów wracających z Włoch do Francji.

Source link