NOWYMożesz teraz słuchać artykułów Fox News!

Nowy „cichy” naddźwiękowy odrzutowiec X-59 zaprojektowany, aby zrewolucjonizować podróże lotnicze Lockheed Martin ogłosił w tym tygodniu, że pomyślnie wykonał swój pierwszy lot testowy.

Zbudowano elegancki samolot o ostrym kształcie dla NASA według wykonawcy z branży lotniczej ma za zadanie przełamać barierę dźwiękową, jednocześnie redukując grzmot dźwiękowy do „uderzenia”. Celem samolotu jest pokonanie jednej z głównych przeszkód w podróżach naddźwiękowych, jaką są ograniczenia hałasu na lądzie.

Samolot wystartował z Palmdale w Kalifornii, w zakładzie Skunk Works w zakładzie 42 Sił Powietrznych USA, w towarzystwie samolotu pościgowego NASA. Wylądował bezpiecznie około godzinę później w Centrum Badań nad Lotami Armstronga NASA.

Unikalny kształt samolotu został zaprojektowany tak, aby znacznie obniżyć głośność huku dźwiękowego, który zwykle powstaje, gdy samolot przełamuje barierę dźwięku.

AMERYKAŃSKI CZŁOWIEK „BAT” PREZENTUJE TECHNOLOGIĘ STWORZONĄ, ABY PRZEKONAĆ CHIŃSKI PIERWSZY UDERZENIE

Podczas swojego pierwszego lotu eksperymentalny, cichy naddźwiękowy samolot NASA X-59 Quesst startuje z pasa startowego 7 w Palmdale USAF Plant 42 w Palmdale w Kalifornii,

Lockheed ogłosił, że X-59 odbył swój pierwszy lot testowy. (David Swanson/Reuters)

Długi, spiczasty nos utrudnia odpowiednią widoczność do przodu, dlatego pilot leci opierając się na monitorze w kokpicie.

Od 2018 roku NASA zapłaciła firmie Lockheed ponad 500 milionów dolarów za opracowanie samolotu.

Samolot, który mierzy prawie 30 stóp od nosa do ogona, podczas pierwszego lotu leciał z prędkością poddźwiękową, około 300 km na godzinę, i osiągnął wysokość 3000 metrów.

Samolot został zbudowany tak, aby ostatecznie osiągnąć prędkość przelotową 925 mil na godzinę, czyli 1,4 Macha, i latać na wysokości 55 000 stóp.

„Ten samolot jest świadectwem innowacyjności i wiedzy naszego wspólnego zespołu i jesteśmy dumni, że stoimy na czele rozwoju technologii cichych samolotów naddźwiękowych” – powiedział w oświadczeniu OJ Sanchez, wiceprezes i dyrektor generalny Lockheed Martin Skunk Works.

NOWY AMERYKAŃSKI STEALTH B-21 RAIDER ROBI KOLEJNY KROK W PIERWSZYM LOCIE DRUGIEGO BOMBOwca

„X-59 to symbol amerykańskiej pomysłowości. Amerykański duch nie zna granic. To część naszego DNA – chęć dotarcia dalej, szybciej i nawet ciszej niż ktokolwiek wcześniej. Ta praca umacnia pozycję Ameryki jako lidera w lotnictwie i może zmienić sposób, w jaki społeczeństwo lata” – powiedział Sean Duffy, pełniący obowiązki administratora NASA.

X-59 zaparkowany w wieszaku

Eksperymentalny, cichy naddźwiękowy samolot X-59, będący efektem współpracy Skunk Works firmy Lockheed Martin i NASA, zaparkowany w hangarze w Palmdale w Kalifornii

Opracowano naddźwiękowy samolot Concorde przez Francję i Wielką Brytanią, rozpoczął loty transatlantyckie w 1976 r., osiągnął prędkość maksymalną ponad 2300 mil na godzinę i przeleciał pasażerów z Nowego Jorku do Londynu w zaledwie 3,5 godziny.

Jednak wysokie koszty operacyjne oznaczały, że koszt biletu był około czterokrotnie wyższy niż w przypadku standardowego biletu pierwszej klasy, a huk naddźwiękowy oznaczał, że samolot mógł latać z tak dużą prędkością tylko nad wodą.

Katastrofa w 2000 r. głęboko nadszarpnęła zaufanie społeczne do samolotu i w 2003 r. wycofano go z użytku.

Sekretarz transportu Sean Duffy przemawia na konferencji prasowej z republikaninem Tomem Emmerem i spikerem Izby Reprezentantów Mikiem Johnsonem na temat wynagrodzeń kontrolerów ruchu lotniczego w czasie zawieszenia działalności rządu.

Sekretarz transportu i pełniący obowiązki administratora NASA Sean Duffy rozmawia z republikaninem Tomem Emmerem i spikerem Izby Reprezentantów Mikiem Johnsonem podczas konferencji prasowej na Kapitolu Stanów Zjednoczonych w Waszyngtonie, 23 października 2025 r. (Eric Lee/Getty Images)

KLIKNIJ TUTAJ, ABY POBRAĆ APLIKACJĘ FOX NEWS

NASA planuje w nadchodzących latach oblecieć X-59 nad kilkoma miastami USA, zbierając opinie opinii publicznej, które mogą pomóc organom regulacyjnym w aktualizacji obowiązujących od kilkudziesięciu lat zakazów lotów naddźwiękowych nad lądem.

Jeśli dane się powiodą, dane mogą otworzyć drzwi dla nowej generacji komercyjnych odrzutowców, które będą w stanie skrócić czas lotów międzykrajowych o połowę, przywracając po raz pierwszy od ponad dwudziestu lat podróże naddźwiękowe, ale tym razem przy znacznie mniejszym hałasie.

Source link

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj