NOWYMożesz teraz słuchać artykułów Fox News!
Nowy „cichy” naddźwiękowy odrzutowiec X-59 zaprojektowany, aby zrewolucjonizować podróże lotnicze Lockheed Martin ogłosił w tym tygodniu, że pomyślnie wykonał swój pierwszy lot testowy.
Zbudowano elegancki samolot o ostrym kształcie dla NASA według wykonawcy z branży lotniczej ma za zadanie przełamać barierę dźwiękową, jednocześnie redukując grzmot dźwiękowy do „uderzenia”. Celem samolotu jest pokonanie jednej z głównych przeszkód w podróżach naddźwiękowych, jaką są ograniczenia hałasu na lądzie.
Samolot wystartował z Palmdale w Kalifornii, w zakładzie Skunk Works w zakładzie 42 Sił Powietrznych USA, w towarzystwie samolotu pościgowego NASA. Wylądował bezpiecznie około godzinę później w Centrum Badań nad Lotami Armstronga NASA.
Unikalny kształt samolotu został zaprojektowany tak, aby znacznie obniżyć głośność huku dźwiękowego, który zwykle powstaje, gdy samolot przełamuje barierę dźwięku.

Lockheed ogłosił, że X-59 odbył swój pierwszy lot testowy. (David Swanson/Reuters)
Długi, spiczasty nos utrudnia odpowiednią widoczność do przodu, dlatego pilot leci opierając się na monitorze w kokpicie.
Od 2018 roku NASA zapłaciła firmie Lockheed ponad 500 milionów dolarów za opracowanie samolotu.
Samolot, który mierzy prawie 30 stóp od nosa do ogona, podczas pierwszego lotu leciał z prędkością poddźwiękową, około 300 km na godzinę, i osiągnął wysokość 3000 metrów.
Samolot został zbudowany tak, aby ostatecznie osiągnąć prędkość przelotową 925 mil na godzinę, czyli 1,4 Macha, i latać na wysokości 55 000 stóp.
„Ten samolot jest świadectwem innowacyjności i wiedzy naszego wspólnego zespołu i jesteśmy dumni, że stoimy na czele rozwoju technologii cichych samolotów naddźwiękowych” – powiedział w oświadczeniu OJ Sanchez, wiceprezes i dyrektor generalny Lockheed Martin Skunk Works.
NOWY AMERYKAŃSKI STEALTH B-21 RAIDER ROBI KOLEJNY KROK W PIERWSZYM LOCIE DRUGIEGO BOMBOwca
„X-59 to symbol amerykańskiej pomysłowości. Amerykański duch nie zna granic. To część naszego DNA – chęć dotarcia dalej, szybciej i nawet ciszej niż ktokolwiek wcześniej. Ta praca umacnia pozycję Ameryki jako lidera w lotnictwie i może zmienić sposób, w jaki społeczeństwo lata” – powiedział Sean Duffy, pełniący obowiązki administratora NASA.

Eksperymentalny, cichy naddźwiękowy samolot X-59, będący efektem współpracy Skunk Works firmy Lockheed Martin i NASA, zaparkowany w hangarze w Palmdale w Kalifornii
Opracowano naddźwiękowy samolot Concorde przez Francję i Wielką Brytanią, rozpoczął loty transatlantyckie w 1976 r., osiągnął prędkość maksymalną ponad 2300 mil na godzinę i przeleciał pasażerów z Nowego Jorku do Londynu w zaledwie 3,5 godziny.
Jednak wysokie koszty operacyjne oznaczały, że koszt biletu był około czterokrotnie wyższy niż w przypadku standardowego biletu pierwszej klasy, a huk naddźwiękowy oznaczał, że samolot mógł latać z tak dużą prędkością tylko nad wodą.
Katastrofa w 2000 r. głęboko nadszarpnęła zaufanie społeczne do samolotu i w 2003 r. wycofano go z użytku.

Sekretarz transportu i pełniący obowiązki administratora NASA Sean Duffy rozmawia z republikaninem Tomem Emmerem i spikerem Izby Reprezentantów Mikiem Johnsonem podczas konferencji prasowej na Kapitolu Stanów Zjednoczonych w Waszyngtonie, 23 października 2025 r. (Eric Lee/Getty Images)
KLIKNIJ TUTAJ, ABY POBRAĆ APLIKACJĘ FOX NEWS
NASA planuje w nadchodzących latach oblecieć X-59 nad kilkoma miastami USA, zbierając opinie opinii publicznej, które mogą pomóc organom regulacyjnym w aktualizacji obowiązujących od kilkudziesięciu lat zakazów lotów naddźwiękowych nad lądem.
Jeśli dane się powiodą, dane mogą otworzyć drzwi dla nowej generacji komercyjnych odrzutowców, które będą w stanie skrócić czas lotów międzykrajowych o połowę, przywracając po raz pierwszy od ponad dwudziestu lat podróże naddźwiękowe, ale tym razem przy znacznie mniejszym hałasie.


















