Coca Cola, jedna z najbardziej znanych marek na świecie, jest natychmiast rozpoznawalna dzięki klasycznemu czerwonemu opakowaniu i białemu wirującemu napisowi.
Przez lata, gdy Coca Cola wprowadzała nowe warianty, takie jak Diet Coke, Coke Zero, edycje limitowane i innowacyjne smaki, dobrze znane logo dostosowywało się do każdej wersji, zachowując jednocześnie swój charakterystyczny wygląd – świadectwo ponadczasowego uroku marki.
Marki na całym świecie dążą do takiej odrębności, w dużej mierze polegając na silnym wpływie i widoczności swoich logo. „Firmy nie mogą przeoczyć wartości, jaką niesie ze sobą wspaniałe logo; stanowi ono łącznik między firmą a potencjalnymi klientami i to, co klienci zapamiętają najbardziej” – podkreślił Richard Lau, prezes ds. LOGO.comna czele strategii tworzenia logo i brandingu.
Choć może się wydawać, że jest to jedynie stylizowana nazwa, elegancki ogon w kształcie litery „C” emblematu Coca Coli ma symbolizować uśmiech, podkreślając skupienie marki na szczęściu i rozkoszy. Richard zauważył dalej: „Ten subtelny przekaz może pozostać niezauważony, ale podświadomie tworzy w umysłach konsumentów pozytywne skojarzenia z marką”.
Firma nie boi się podzielić historią swojego pochodzenia ani szczegółowo opisać ewolucję swojego kultowego logo, oferując wgląd w swoją historię na oficjalnej stronie internetowej. Ukochany napój przepis został udoskonalony przez dr Johna S Pembertona w maju 1886 roku, wyznaczając początek podróży legendarnej marki.
Farmaceuta z Atlanty przygotował syrop dla Coca Coli. Popularny napój powstał w wyniku połączenia wody gazowanej z nowym syropem, dzięki czemu napój został okrzyknięty „pysznym i orzeźwiającym”.
Według strona internetowa Coca Colidr Pemberton „zaniósł dzbanek nowego produktu ulicą do apteki Jacobs’ w Atlancie. Tam pobrano próbki, uznano je za „doskonałe” i wprowadzono do sprzedaży jako napój gazowany po pięć centów za szklankę”. Jego księgowy, Frank M. Robinson, zaproponował nazwę „Coca Cola” i „napisał płynny scenariusz, który jest dziś znany”.
Inspiracją do stworzenia kultowej marki była wiara, że „dwa C będą dobrze wyglądać w reklamie”, a strategia ta zdziałała cuda także w przypadku Coco Chanel, kiedy w 1910 roku założyła swój legendarny dom mody. Robinson bawił się pisaniem nazwy firmy w języku Pismo Spencera, dominujący wówczas styl pisania.
Logo przeszło różne transformacje i przeprojektowania aż do końca 1960 roku. W 1969 roku wprowadzono natychmiast rozpoznawalną wersję, znaną i cenioną dzisiaj.
Zaprezentowane jako logo Arden Square, było „przedstawiane w czerwonym pudełku z napisem (Robinsona) Coca-Coli podkreślonym białą„ falą ”, czyli „urządzeniem z dynamiczną wstążką”. To pozostaje w użyciu do dziś.
Po udostępnieniu zaskakującego spostrzeżenia wywołało to lawinę komentarzy Reddit. Ktoś był zachwycony ponadczasowym designem Coca Coli, a inna osoba zauważyła: „Fajnie jest zobaczyć, jak przekłada się to na różne języki”.
Inny dodał: „Odkąd ktoś powiedział mi o twarzach w logo, nie mogę tego odzobaczyć, ilekroć na nie patrzę”. Potem trzeci rzucił: „Idealne logo”. A czwarty wtrącił się: „Coca Cola to fajne logo, dlatego go nie zmienili”.