Międzynarodowe rynki giełdowe spadły o nocne obawy przed globalnym Wojna handlowa. Rynki źle zareagowały na decyzję Stanów Zjednoczonych nałożyć szereg taryf O narodach na całym świecie, coś prezydenta Donald Trump nazwał „medycyną”.
Z dnia na dzień Australii S&P/ASX 200 spadł o ponad 6%, japoński wskaźnik giełdowy Nikkei 225 stracił prawie 8%, a Kospi z Korei Południowej spadł o 4,4%. Na rynkach giełdowych w Stanach Zjednoczonych odnotowano podobne trendy, a S&P 500 tracił 4,2%, a NASDAQ zajął 5,3%. Przemawiając na pokładach Sił Powietrznych, prezydent USA powtórzył swój zamiar przestrzegania taryf, które mają wejść w życie w tym tygodniu. Powiedział: „Nie chcę, żeby cokolwiek spadło. Ale czasami musisz wziąć lekarstwo, aby coś naprawić”.
Trump powiedział, że taryfy mają na celu zajęcie się tym, co nazywa „nadwyżką handlową”, w której kraje eksportują więcej towarów do sprzedaży na rynkach amerykańskich niż importowanie do sprzedaży samodzielnie.
Dodał: „Rozmawiałem z wieloma przywódcami, europejskimi, azjatyckimi z całego świata. Umierają, aby zawrzeć umowę.
„Powiedziałem, że nie będziemy mieć deficytów w twoim kraju. Nie zamierzamy tego robić, ponieważ dla mnie deficyt jest stratą.
„Będziemy mieli nadwyżki, aw najgorszym przypadku będziemy się łamać”.
Środki już widziały Chiny Odpowiadaj taryfami odwetowymi, a dziesiątki krajów na całym świecie planują, jak najlepiej zareagować.
W obawie przed globalną wojną handlową Goldman Sachs zwiększył szanse recesji w Stanach Zjednoczonych w ciągu najbliższych kilku miesięcy do 45%.
Premier Sir Keir Starmer powiedział, że wprowadzi nowe środki, które pomogą brytyjskim firmom poradzić sobie z 10% taryfą nałożoną na 25% opłaty na wszystkie samochody sprzedawane USA.
Sir Keir obiecał „Schronienie brytyjskie biznes od burzy” ponieważ negocjacje ze Stanami Zjednoczonymi nadal ciągną się.
Firma księgowa KPMG ostrzegła, że taryfy mogą spadać brytyjski PKB o 0,8% w 2025 i 2026 r.
Yael Selfin, główny ekonomista w KPMG UK, powiedział: „Biorąc pod uwagę wpływ gospodarczy, jaki spowodują taryfy, istnieje silna zachęta do poszukiwania wynegocjowanego ugody, która zmniejsza potrzebę taryf.
„Sektor produkcji motoryzacyjnej w Wielkiej Brytanii jest szczególnie narażony, biorąc pod uwagę złożone łańcuchy dostaw niektórych producentów”.