„Syn Concorde”, który mógłby umożliwić pasażerom podróż z Londynu do Nowego Jorku poniżej czterech godzin ma zamiar wystartować. NASASądowe samoloty badawcze X-59 X-59 przechodzi ostateczne testy bezpieczeństwa przed wykonaniem dziewiczego lotu. Przewiduje się, że samolot będzie latał w Mach 1.5, czyli około 1590 km / h, co oznacza, że ​​może potencjalnie przelecieć z kapitału Wielkiej Brytanii do Big Apple w ciągu około trzech godzin i 44 minut. Normalne loty komercyjne na ogół zajmują około siedmiu godzin, aby odbyć podróż transatlantycką.

. samolot jest zaprojektowany do latania naddźwiękowego podczas generowania cichego uderzenia, a nie głośnego bumu dźwiękowego, problemu z hałasem, który sprawił, że takie samoloty nie nadają się do latania nad zamieszkanymi obszarami. X-59 jest testowany w amerykańskim fabryce sił powietrznych 42 w Palmdale w Kalifornii, gdzie systemy bezpieczeństwa są oceniane. Pierwszy lot będzie pętlą niższej wysokości przy około 390 km / h, aby sprawdzić integrację systemu, rozpoczynając fazę testów skupionych na weryfikacji zdatności i bezpieczeństwa samolotu.

Podczas kolejnych lotów testowych X-59 pójdzie wyżej i szybciej, ostatecznie przekraczając prędkość dźwięku.

W 2023 r. NASA zbadała sprawę biznesową w zakresie naddźwięków pasażerskich podróży lotniczych na pokładzie samolotów, które teoretycznie mogłyby podróżować między Mach 2 i Mach 4.

Dane zebrane przez jednostronne samoloty zostaną udostępnione nam i międzynarodowym organom regulacyjnym w celu poinformowania o ustaleniu nowych, opartych na danych dopuszczalnych progów hałasu związanych z naddźwiękowym lotem komercyjnym nad lądem.

NASA powiedziała: „Gdy NASA jest jeden z cichych samolotów Supersoon Research X-59 X-59, zbliża się do pierwszego lotu, jego zespół mapuje na każdym kroku, od taksówki i startu do rejsu, a ich podejmowanie decyzji kieruje się bezpieczeństwem”.

Model NASA jest rywalizowany przez Chiny, które na początku tego roku zaprezentowały samolot, który, jak twierdzi, może skrócić czas lotu między Londynem a Nowym Jorkiem do mniej niż trzy godziny.

Firma państwowa COMAC twierdzi, że jest C949 Supersonic Jet Lotuje 1,6 razy szybciej niż prędkość dźwięku i będzie w stanie podróżować zapierającym dech w piersiach 11 000 km na podróż.

Jeśli plany się zmaterializują, a uderzający samolot uderzy na rynek, Chiny uważają, że może rywalizować z NASA na naddźwiękowym rynku odrzutowym, co było uśpione od czasów brytyjskich i francuskich Concorde był na emeryturze w 2003 roku.

Concorde włączyła niezwykle szybką podróż transatlantycką, przechodząc na Mach 2. Jednak kultowy samolot był utrudniony przez różne czynniki, w tym wysoki koszt paliwa i ograniczone trasy ze względu na obawy dotyczące ryczącego boomu dźwiękowego, który wyprodukował.

Raporty w Chinach sugerują, że boom C949 może zostać sprowadzony do zaledwie 83,9 postrzeganego poziomu w decybelach, co odpowiada hałasowi wytwarzanemu przez standardową suszarkę, jak donosi The Mirror.

Jednak pomimo tego, że jest cichszy i ma zasięg ponad dwa razy większy niż Concorde, oczekuje się, że będzie miała pojemność od 28 do 48 pasażerów, w porównaniu do 100 Concorde.

Według South China Morning Post urzędnicy mają nadzieję, że rywalizują z amerykańskimi wysiłkami w celu złamania cichszych komercyjnych podróży naddźwiękowych.

Plany dotyczące samolotu wyszły na jaw w marcu, ale COMAC nie przewiduje, że samoloty wchodzą do służby do 2049 r.

Source link