Jedna na cztery rady w Anglii mogłaby ubiegać się o nadzwyczajną pomoc rządową, aby zapobiec bankructwu w ciągu najbliższych dwóch lat budżetowych – ostrzegają radni.

W lutym bezprecedensowa liczba 18 rad otrzymała od rządu wyjątkowe wsparcie finansowe (EFS), aby pomóc im w wywiązaniu się z prawnego obowiązku zbilansowania ksiąg w tym roku.

Stowarzyszenie Samorządów Lokalnych (LGA) twierdzi, że jedna czwarta rad prawdopodobnie złoży wniosek o EFS w latach 2025/26 lub 2026/27 bez dodatkowego finansowania rządowego na załatanie dziury o wartości ponad 2 miliardów funtów.

Radna Louise Gittins, przewodnicząca LGA, powiedziała: „Rady są podstawą społeczności. Każdego dnia starają się chronić bezbronne dzieci i rodziny, wspierać naszych starszych lub niepełnosprawnych bliskich w niezależnym życiu, utrzymywać nasze ulice w czystości i wolne od dziur oraz budować niedrogie domy, ale staje się to coraz trudniejsze.

„Bezprecedensowe wsparcie nadzwyczajne udzielone samorządom w tym roku ujawnia nadzwyczajną sytuację finansową, przed którą stoi samorząd lokalny. Jak pokazuje nasza ankieta, znacznie więcej samorządów znajduje się w niepewnej sytuacji finansowej”.

Władze lokalne w dalszym ciągu borykają się z presją inflacyjną i płacową w połączeniu z rosnącym popytem na usługi, stwierdziła LGA.

Władze Nottingham, Birmingham i Woking zbankrutowały w 2023 r.

W 2022 r. po raz trzeci poszli za Thurrock i Croydon.

Z technicznego punktu widzenia rady nie mogą zbankrutować, ale mogą wydać zawiadomienie na podstawie sekcji 114, w którym nie mogą zobowiązać się do żadnych nowych wydatków i muszą w ciągu 21 dni utworzyć nowy budżet mieszczący się w ich kopercie wydatków.

Pani Gittins powiedziała: „Nie chodzi tylko o liczby w arkuszu kalkulacyjnym. Cięcia budżetowe potrzebne do załatania rosnących luk w finansowaniu będą miały wpływ na najbardziej bezbronnych członków społeczeństwa i na usługi, z których na co dzień korzystają nasze społeczności.

„Budżet jesienny musi zapewnić samorządom stabilność finansową, której potrzebują, aby chronić usługi, z których codziennie korzystają nasze społeczności”.

Tymczasem 4908 nieruchomości niemieszkalnych będących własnością samorządów pozostało pustych przez część lub całość w okresie dwóch lat od stycznia 2022 r. do grudnia 2023 r.

Jak wykazało badanie przeprowadzone przez TaxPayers’ Alliance (TPA), kosztowało to podatników dziesiątki milionów funtów z tytułu ubezpieczenia, ochrony, konserwacji i renowacji.

Shimeon Lee, badacz w TPA, powiedział: „Podatnicy będą zdumieni portfelem nieruchomości, który został zbudowany przez wydających duże pieniądze szefów ratuszów

„Ale to, co naprawdę zszokuje mieszkańców, to liczba władz lokalnych, które pozostawiły pusto w najlepszych nieruchomościach, mimo ciągłych skarg na niebezpieczny stan ich finansów.
„Rady w całej Wielkiej Brytanii muszą dokładnie sprawdzić swoje zasoby i upewnić się, że opracowują strategię dla tych, które są niedostatecznie wykorzystywane”.

Spośród 172 samorządów, które dostarczyły dane za lata 2016–2017 i 2022–23, liczba pustych nieruchomości wzrosła o 11,2% z 3206 do 3564

Gminą z największą liczbą pustych nieruchomości była Sandwell w Oldbury.

Natomiast regionem z największą liczbą niezamieszkanych nieruchomości była Szkocja z 1044 nieruchomościami.

23 rady zgłosiły zero pustych nieruchomości.

Source link