Transformowała się standardowa kolejowa Mombasa – Nairobi (SGR) Kenii Sektor transportowy, oferujący szybszą, bardziej wydajną alternatywę zarówno dla pasażerów, jak i frachtu.
Od czasu inauguracji w 2017 r. Kolej znacznie zwiększyła handel, zmniejszyło zatory drogowe i zwiększoną łączność regionalną, umacniając swoją rolę jako jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w historii kraju.
Skonstruowane przez China Road and Bridge Corporation (CRBC) Przy koszcie 3,6 miliarda dolarów (2,7 miliarda funtów) kolejka została w dużej mierze finansowana w wyniku pożyczki z Banku Eksportu-Import Chin. Prace rozpoczęły się w 2014 r., A do 31 maja 2017 r. Kolej została oficjalnie uruchomiona przez ówczesnego prezydenta Uhuru Kenyatta.
SGR, zaprojektowany tak, aby zastąpić przestarzałą linię kolejową miernika zbudowaną podczas brytyjskich rządów kolonialnych. Nairobiznaczne ograniczenie czasu podróży między dwoma miastami.
Rozszerzenie Nairobi – Naivasha, które dodaje kolejne 120 kilometrów, zostało ukończone w 2019 r., Co więcej, rozszerzając zasięg kolei do wnętrza Kenii.
Chociaż plany rozszerzenia linii na Kisumu i Uganda pozostają na miejscu, wyzwania finansowe opóźniły postęp. Od momentu uruchomienia SGR zapewniło bardziej wydajny sposób transportu dla pasażerów i ładunku. Podróż między Mombasą i Nairobi, która kiedyś trwała do 12 godzin drogą, teraz trwa zaledwie 4,5 godziny pociągiem.
Transport towarowy odnotował również znaczne ulepszenia, przy czym towary docierały do swoich miejsc w ciągu mniej niż 10 godzin, co stanowi znaczną poprawę w porównaniu z dwudniową podróżą drogą. Firmy, szczególnie te polegające na imporcie i eksporcie, skorzystały z szybszego i bardziej opłacalnego ruchu ładunków.
Kolej zwiększył również handel krajami, takimi jak Uganda, Rwandaoraz Sudan Południowy, który polegał na porcie Mombasy w celu importu.
Wpływ kolei wykracza poza wydajność transportu. Zmniejszając liczbę ciężkich ciężarówek na autostradzie Mombasa-Nairobi, SGR pomógł złagodzić zatłoczenie ruchu i niższe koszty utrzymania drogi. Przejście z drogi na kolej przyczyniło się również do mniejszej liczby wypadków, co czyni transport bezpieczniejszym zarówno dla pasażerów, jak i frachtu.
SGR odegrał kluczową rolę w tworzeniu miejsc pracy i rozwoju umiejętności. Podczas budowy utworzono ponad 30 000 miejsc pracy dla kenijskich pracowników, z których wielu odbyło specjalistyczne szkolenie w dziedzinie technologii i operacji kolejowych.
Od otwarcia kolej nadal zatrudnia tysiące w różnych rolach, od operacji po bezpieczeństwo i konserwację.
Ponadto zwiększył sektor turystyki Kenii, ułatwiając podróż między Nairobi i Mombasą. Popularne atrakcje takie jak Park Narodowy Taivozopołożony wzdłuż trasy, odnotowano zwiększoną liczbę odwiedzających, przynosząc korzyści lokalnej branży turystycznej.
Pomimo sukcesów SGR nie był bez wyzwań. Poleganie na pożyczkach chińskich wzbudziło obawy dotyczące obciążenia zadłużeniem Kenii, a krytycy kwestionowali zrównoważony rozwój finansowy projektu.
Pojawiły się również kontrowersje dotyczące zasad, które początkowo wymagały importerów do korzystania z kolei do transportu ładunków zamiast ciężarówek, co prowadzi do napięć z operatorami ciężarówek i firm logistycznych. Ponadto przewidywane rozszerzenie do Ugandy, które miało na celu zwiększenie regionalnego handlu, pozostaje w martwym punkcie z powodu ograniczeń finansowania.
Ale rząd Kenii nadal bada sposoby rozszerzenia linii kolejowej, z nadzieją na zakończenie zachodniego przedłużenia i zintegrowanie SGR z szerszym planem głównym kolei w Afryce Wschodniej Afryki.
Jeśli się powiedzie, ekspansja ta nie tylko wzmocni pozycję Kenii jako regionalne centrum transportowe, ale także odblokować możliwości ekonomiczne w Afryce Wschodniej.