Zwierzęta morskie w pobliżu miejsca zderzenia ryzykują wdychające trujące opary i dławianie ropy naftowej, ostrzegali działacze. Istnieją obawy, że awaria między tankowcem przewożącym paliwo odrzutowca a statkiem towarowym miała miejsce w dwóch obszarach chronionych lub w jego pobliżu.
Hugo Tagholm, dyrektor wykonawczy Oceana UK, powiedział: „To tragiczne wydarzenie po raz kolejny pokazuje, że wycieki pojawiają się wszędzie, gdzie idzie duży olej, czy to wierci na dnie oceanu, czy transport paliw kopalnych na całym świecie. Obecnie widzimy, że toksyczny olej wylewa się z tankowca o długości 183 metrów do – lub bardzo blisko – wrażliwy obszar wyznaczony w celu ochrony upadających morśw. Ponieważ zwierzęta te są zmuszone docieranie na powierzchnię, aby oddychać, ryzykują wdychanie trujących oparów i dławianie oleju.
„Nawet po rozproszeniu tego zanieczyszczenia tragedia będzie nadal rozgrywać się; Na przykład osiem lat po rozlaniu oleju głębinowego BP delfiny butlonose w tym obszarze nadal wykazywały oznaki choroby płuc.
„Lokalne źródła utrzymania można grozić na północnym wschodzie, ponieważ zanieczyszczenie ropy może wpływać na komercyjne populacje ryb, wraz z przemysłem skorupiaków, oprócz potencjalnego wpływu na zdrowie ludzi”.
Obszar chroniony na południowym Morzu Północnym (MPA) jest wyznaczony do portu morskiej, podczas gdy uchwyt na morzu MPA jest chroniony przed siedliskami dna morskiego.
Jest to również kluczowe siedlisko hodowlanego kolonii fok i kilku ptaków morskich.
Greenpeace UK Zarówno duża prędkość zderzenia, jak i nagranie następstw są powodem do wielkiego problemu.
Rzecznik dodał: „W tej chwili nasze myśli dotyczą wszystkich dotkniętych incydentami i służbami ratunkowymi reagującymi na sytuację.
„Na tym etapie jest za wcześnie, aby ocenić zakres wszelkich szkód środowiskowych. Ale wielkość jakiegokolwiek wpływu będzie zależeć od szeregu czynników, w tym ilości i rodzaju oleju przenoszonego przez czołg, paliwo przenoszone przez oba statki, a ile z nich, jeśli w ogóle, weszło do wody.
„Warunki morskie i pogodowe będą również ważne przy określeniu zachowania każdego wycieku.
„W przypadku wycieku ropy lub jakiejkolwiek utraty niebezpiecznego ładunku ze statku pojemnika, prędkość odpowiedzi będzie również kluczowa w ograniczeniu jakiegokolwiek wpływu”.
Tymczasem Mark Sephton, profesor geochemii ekologicznej w Imperial College London, powiedział, że to paliwo odrzutowe, jest „znaczący”.
Dodał: „Paliwo odrzutowe jest zdominowane przez stosunkowo małe węglowodory, w porównaniu z bardziej różnorodnymi, a czasem większymi strukturami organicznymi występującymi w ropie naftowej. Mniejsze węglowodory są bardzo atrakcyjne dla bakterii, które degradują je szybciej niż większe cząsteczki – zwane „biodegradacją”.
„Fakt, że przechodzimy w cieplejsze temperatury, przyspieszy również szybkość biodegradacji. Ostatecznie wszystko zależy od tempa wprowadzania paliwa i szybkości zniszczenia przez bakterie. Miejmy nadzieję, że ten ostatni wygra. ”