Nie wydaje się, aby spór pomiędzy NASCAR a dwoma zespołami, które nie podpisały umowy czarterowej, szybko się zakończył.

W środę 23XI Racing i Front Row Motorsports złożyły pozew antymonopolowy przeciwko NASCAR w sądzie federalnym w Karolinie Północnej. Dwa zespoły, które nie podpisały umowy franczyzowej oskarżają NASCAR i rodzinę francuską o „monopolizm”.

Z Associated Press:

„Rodzina francuska i NASCAR to monopolistyczni tyrani” – stwierdziły zespoły w pozwie, którego kopię uzyskała agencja Associated Press. „A prześladowcy będą nadal narzucać swoją wolę krzywdzenia innych, dopóki ich cele nie powstaną i nie odmówią bycia ofiarami. Ten moment właśnie nadszedł.”

Właścicielami 23XI są Michael Jordan i kierowca Joe Gibbs Racing Denny Hamlin. Zespół otwarcie wypowiadał się na temat przebiegu negocjacji w sprawie czarteru z NASCAR na sezon 2024. Obecna umowa czarterowa wygasła z końcem sezonu 2024 wraz z zawarciem dotychczasowej umowy telewizyjnej.

„Wszyscy wiedzą, że zawsze byłem zaciekłym zawodnikiem i ta wola zwycięstwa napędza mnie i cały zespół 23XI co tydzień na torze” – powiedział Jordan w oświadczeniu. „Uwielbiam sport, jakim są wyścigi i pasja naszych fanów, ale sposób, w jaki obecnie prowadzony jest NASCAR, jest niesprawiedliwy wobec zespołów, kierowców, sponsorów i fanów. Dzisiejsza akcja pokazuje, że jestem gotowy walczyć o konkurencyjny rynek, na którym wszyscy wygrywają.

Nowa umowa czarterowa obowiązuje od początku sezonu 2025. Statuty umożliwiają każdemu pełnoetatowemu zespołowi biorącemu udział w NASCAR Cup Series gwarantowane miejsce startowe w każdym wyścigu i większą część puli pieniężnej na koniec sezonu. Statuty są w zasadzie umowami franczyzowymi i pozwoliły zespołom odzyskać coś wartościowego w przypadku zmniejszenia rozmiaru lub całkowitego zamknięcia.

Negocjacje w sprawie nowej umowy czarterowej przeciągały się przez cały 2024 rok, a Hamlin oświadczył, że oferty NASCAR są coraz gorsze. Zespoły chciały większej części pieniędzy z telewizji, ponieważ dochody sponsorów nie są już wystarczająco duże, aby prowadzić dochodowe i konkurencyjne zespoły. Pieniądze z telewizji są dzielone pomiędzy tory, zespoły i sam NASCAR, przy czym największy udział mają utwory.

NASCAR od samego początku jest własnością rodziny France. Jim France prowadzi obecnie serial po tym, jak Brian France, jego siostrzeniec, ustąpił ze stanowiska wiele lat temu. Brian France przejął obowiązki po swoim ojcu, Billu France Jr. Przejął obowiązki po swoim ojcu, założycielu NASCAR, Billu France Sr.

Każdy inny pełnoetatowy zespół w NASCAR podpisał nową umowę czarterową po ostatniej propozycji NASCAR przed finałem sezonu zasadniczego w Darlington. W oświadczeniu wydanym po zaoferowaniu umowy czarterowej 23XI stwierdziło, że „jest zainteresowane zaangażowaniem się w konstruktywne dyskusje z NASCAR” w celu rozwiązania różnic między obiema stronami.

„Łączy nas pasja do wyścigów, dreszczyk emocji związany z rywalizacją i zwycięstwa” – stwierdziły zespoły we wspólnym oświadczeniu. „Poza torem wyścigowym podzielamy przekonanie, że zmiany są konieczne w sporcie, który kochamy. Wspólnie wnieśliśmy tę sprawę antymonopolową, aby wyścigi mogły prosperować i stać się bardziej konkurencyjnym i uczciwym sportem w sposób, który przyniesie korzyści zespołom, kierowcom, sponsorom i, co najważniejsze, fanom”.

23XI Racing bierze udział w Cup Series od 2021 roku i wystawia samochody Tylera Reddicka i Bubby Wallace’a. Zespół Front Row Motorsports po raz pierwszy wziął udział w zawodach Cup Series w 2005 r., a od 2009 r. posiada co najmniej jeden pełnoetatowy samochód.

Front Row planuje rozszerzyć swoją działalność do trzech samochodów w 2025 r. w ramach trzech czarterów, podczas gdy 23XI Racing również ma zamiar zwiększyć liczbę samochodów z dwóch do trzech w przyszłym sezonie. 23XI oświadczyło, że w przyszłym sezonie będzie nadal startować w Pucharze Ligi, nawet jeśli nie będzie miało statutu. W swoim pozwie oba zespoły zwróciły się o tymczasowy nakaz, aby umożliwić im startowanie w zawodach czarterowych w 2025 roku.

Source link