The M11 najbardziej znany łączy Londyn z Cambridge główną trasą na północ.
Ale co dziwne, zaczyna się na skrzyżowaniu czwartym – na drodze w South Woodford, która bez wyraźnego powodu jest wzniesiona.
Dziwne dziwactwo zostało zbadane w: nowy film autorstwa Jona Jeffersona z Auto Shenanigans.
YouTuber zyskał sławę dzięki zagłębianiu się w historie niektórych z najciekawszych dróg w kraju.
Teraz Jefferson ujawnił tajemnice niezwykłego mostu – początkowo był on częścią ambitnego projektu autostrady miejskiej, który miał zakończyć się w stolicy.
M11 została ukończona w 1980 roku, rozpoczynając w South Woodford. Choć decyzja o uruchomieniu autostrady na skrzyżowaniu czwartym może budzić zdziwienie, w rzeczywistości ma sens.
Kiedyś planowano przedłużyć drogę dalej do Londynu. Rozbudowy te, w tym skrzyżowania od 1 do 3 i autostrada M12, były częścią niesławnego projektu London Ringways – szeroko zakrojonego planu budowy sieci autostrad w całej stolicy, co wiązałoby się z wyburzeniem dużej części stolicy.
Jednak projekt został odwołany przed ukończeniem. Zanim zapadła decyzja o władaniu toporem, niektóre odcinki M11 były już zbudowane, w tym tajemniczy most.
Jefferson wyjaśnił, że nie był to po prostu przypadek złego planowania, ale raczej wynik nagłego wstrzymania ogromnego projektu infrastrukturalnego.
Wyjaśnił: „Oczywiście, miliony wydano już na studia wykonalności, planowanie i budowę niektórych części projektu Ringways. Ale to była kieszonkowa drobnostka w porównaniu z kosztem ukończonego projektu.
„Więc cały projekt został anulowany ze skutkiem natychmiastowym, co pozostawiło nam coś, co wydaje się być mostem nad niczym i węzłem przesiadkowym, który gdyby miał zostać zbudowany dzisiaj, nie wyglądałby tak.
„To naprawdę dziwne, ale jak dowiedzieliśmy się, istnieje powód, dla którego tak się dzieje – to nie budowniczowie i planiści dróg się tylko śmiali, ale dlatego, że rozpoczęto ogromny, wielomilionowy projekt infrastrukturalny, który został anulowany w połowie wielkim kosztem.
„Jestem pewien, że wyciągnięto wnioski i takie rzeczy nigdy się nie powtórzą”.
Beztroskie obliczenia sugerują, że ponowna budowa odcinka o długości 2,2 mili mogłaby kosztować ponad 300 mln funtów.
W 2011 r. Agencja Autostrad uważała, że kilometr nowej autostrady będzie kosztować średnio 30 milionów funtów.
Geoff French, wiceprezes Instytutu Inżynierów Budownictwa, powiedział BBC że z reguły droga podwyższona kosztuje 10 razy więcej niż droga płaska.