Liverpool Road Station, najstarsza na świecie ocalała dworca kolejowa, stanowi hołd dla narodzin epoki kolejowej w Manchester. Zaprojektowany przez George’a Stephensona i zainaugurowany 15 września 1830 r. Oznacza początek nowoczesnego transportu kolejowego, które zmieniłyby podróż i handel.
Stacja była integralną częścią Liverpool i Manchester Railway (L & MR)Pierwsza linia między miastem, która wykorzystuje wyłącznie energię parową, oferuje zaplanowane usługi pasażerskie i transportować zarówno towary, jak i pasażerów. Ceremonia wielkiego otwarcia była głównym wydarzeniem publicznym, w którym uczestniczyło wielkie nazwiska, w tym ówczesny minister prime Arthur Wellesley, książę Wellington. L&M ustanowiło nowe standardy budowy i eksploatacji kolejowej, wpływając na kolejne zmiany kolejowe na całym świecie.
To był na tym torze, że słynna para pociągu rakieta, zaprojektowana przez George’a i Roberta Stephensona, podróżowała.
Architektura stacji Liverpool Road oferuje w tym czasie wgląd w podróż kolejową, z zachowanymi dwiema platformami i oryginalnymi fetalatorami.
Jego konstrukcja wykorzystała najnowocześniejszą inżynierię epoki, zawierając elementy, które później stałyby się powszechne na stacjach kolejowych na całym świecie.
Stacja została zamknięta na usługi pasażerskie 4 maja 1844 r., Kiedy linia została przedłużona dołączyć do Manchester i Leeds Railway w banku Hunt.
Liverpool Road został zastąpiony przez Manchester Victoria Station Usługi pasażerskie i stacja zostały przekonwertowane do stocznia towarów.
Ponieważ Liverpool Road zaprzestała operacji, najstarszą stacją kolejową w użyciu jest szeroka zielona dworca kolejowa w Liverpoolu, która została otwarta 15 września 1830 r.
Dziś Budynek wymieniony w klasie I jest włączony do Manchesteru Science and Industry Museum, z wystawami na temat historii kolei i innowacji przemysłowych.