Największym pojazdem lądowym na świecie jest ogromna koparka, która jest wyższa niż Statua Wolności i cięższa niż Wieża Eiffla.

Bagger 288, zbudowany przez niemiecką firmę Krupp dla firmy energetyczno-górniczej Rheinbraun, to koparka wielonaczyniowa lub mobilna maszyna do górnictwa odkrywkowego.

Kiedy jego budowa została ukończona w 1978 roku, Bagger 288 zastąpił Big Muskie jako największy pojazd lądowy na świecie, ważący 13 500 ton i ponad 300 stóp wysokości.

Zaprojektowanie i wyprodukowanie zajęło pięć lat, a montaż pięć lat, a całkowity koszt sięgnął 100 milionów dolarów (80 milionów funtów).

Bagger 288 został zbudowany do usuwania nadkładu przed wydobyciem węgla w kopalni odkrywkowej Hambach w Niemczech. Może dziennie wydobyć 240 000 ton węgla lub 240 000 metrów sześciennych nadkładu, co odpowiada boisku piłkarskiemu wykopanemu na głębokość 30 metrów.

Węglem wyprodukowanym w ciągu jednego dnia zapełnia się 2400 wagonów węglarek. Koparka ma aż 220 metrów długości i około 96 metrów wysokości.

Bagger 288 wykorzystuje obrotowe koło łyżek jako łopatę do ciągłego przemieszczania 8,5 miliona stóp sześciennych ziemi dziennie. Po dotarciu do pokładów węgla brunatnego lub brunatnego może zebrać 265 000 ton paliwa dziennie.

Ponad 8500 stóp kwadratowych bieżnika udźwignie 13 000 ton masy Baggera przy imponującej prędkości 0,4 mili na godzinę. Bagger 288 jest tak duży, że ma własne toalety na pokładzie i aneksy kuchenne.

Do obsługi maszyny potrzebny jest jedynie pięcioosobowy zespół, czyli znacznie mniejsza liczba niż w przypadku innych maszyn tej skali. Koło czerpakowe ma wysokość siedmiopiętrowego budynku, a każde z 18 wiader ma 7700 funtów pustej.

Prawie 90 000 funtów farby pokrywa konstrukcję, która obejmuje dwa słupy – każdy o wysokości 50 metrów – i 7218 stóp stalowych lin nośnych.

Bagger 288 należy do grupy pojazdów o podobnej wielkości i budowie, takich jak Bagger 281 (zbudowany w 1958 r.), Bagger 285 (1975), Bagger 287 (1976) i Bagger 293 (1995).

Source link