Szkocja jest obecnie w trakcie budowy jednego z największych w historii Programy infrastruktury transportowej To pokroi czas podróży między dwoma głównymi miastami w Wielkiej Brytanii. Program Dualling 3,7 mld GBP A9 zobaczy ulepszenie 83 mil drogi między Inverness i Perth Opracowując 11 oddzielnych odcinków pojedynczej drogi jezdni.
Są one oddzielone około 113 mil, a wycieczki między nimi mogą potrwać do trzech godzin, a kierowcy często utknęli za HGV, które muszą trzymać się ograniczenia prędkości 50 km / h. Został nazwany najniebezpieczniejszą drogą Szkocji z 17 zgonami w samym 2022 roku.
Projekt ma na celu zapewnienie lepszego bezpieczeństwa i wzrostu gospodarczego, a także lepsze powiązania z placówkami dla pieszych, rowerowych i transportowych. Ogólnie rzecz biorąc, oczekuje się, że zaoszczędzi kierowców około 18 minut, jeśli podróżuje między Perth a Inverness.
Chociaż może to wydawać się stosunkowo nieistotne dla wielu, korzyści były reklamowane przede wszystkim dla lokalnych branż rybackich i whisky, w których czas transportu są krytyczne.
Kluczowe elementy obejmują rozbiórkę i wymianę trzech podrzędnych, poprawianie ścieżek, takich jak Rob Roy, gdzie przecina A9 i dwie nowe główne struktury w Tummel i Clunie.
Jednak projekt został nękany serią opóźnień z zaledwie dwiema częściami pojedynczej jezdni na A9, o łącznej wartości około 11 mil (18 km) drogi, która została ulepszona w ciągu ostatniej dekady.
Oznacza to, że około 77 mil musi zostać ulepszone w ramach projektu o wielomiliardowym funcie. Deweloperzy pierwotnie planowali zakończyć rozwój do 2025 r.
Dawny Sekretarz transportu, Mairi McAllan ogłosił 10-letnie opóźnienie propozycji w grudniu 2023 r.
Sześciomilowy odcinek między pominami a Moy był orgaństwem na podstawie końca 2027 r., Ale zostało to odepchnięte do 2028 r. Po tym, jak jego wykonawca ostrzegł, że potrzebny będzie dodatkowy czas ze względu na wpływ pogody i ograniczeń środowiskowych związanych z pracą w rzekach i strumieniach.
Oczekuje się, że całkowity koszt aktualizacji tej sekcji pojedynczej jezdni wyniesie do 308 mln GBP – około 111 mln GBP więcej niż wcześniej oszacowano.