Nowe 9 miliardów funtów kolej żelazna jest budowany w Afryka który ma połączyć dwa duże miasta.
Linia kolejowa normalnotorowa Lagos–Kano o długości 1335 km połączy Lagos z Kano w Nigeria.
Pierwszy z nich to port nad Oceanem Atlantyckim, drugi w pobliżu granicy z Niger.
Usługi będą także przebiegać przez stolicę kraju, Abudżę.
Nowa linia zastępuje sieć skrajni Cape, zbudowaną przez Brytyjczyków w latach 1896-1927.
Część kolei normalnotorowej jest już uruchomiona, ponieważ ukończono budowę dwóch odcinków i uruchomiono pociągi pasażerskie.
Linię między Abudżą a Kaduną oficjalnie otwarto w lipcu 2016 r., a wstęgę na odcinku między Lagos a Ibadanem przecięto w czerwcu 2021 r.
W maju 2018 r. minister transportu Nigerii podpisał kontrakt o wartości 6,68 miliarda dolarów z China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC) na dokończenie pozostałych odcinków linii kolejowej.
Sekcje, które nadal wymagają zbudowania, to:
- Ibadan i Osogbo-Ilorin
- Osogbo i Ado Ekiti
- Ilorin i Minna
- Minna i Abudża
- Kadunę i Kano
Ale to może nie być koniec, bo w przygotowaniu jest dalsza część.
W 1987 r. rząd Nigerii przyznał kontrakt na budowę pierwszej w kraju kolei normalnotorowej.
Połączyło to kopalnie w Itakpe z hutą stali Ajaokuta i zbudowało linię prowadzącą do miasta portowego Warri.
Chociaż projekt znalazł się „w zawieszeniu” i był niekompletny po otwarciu linii Abudża – Kaduna. CCECC przejęło budowę linii.
Prezydent Muhammadu Buhari oficjalnie zainaugurował 326-kilometrową sieć Itakpe-Ajaokuta-Warri do komercyjnej eksploatacji.
W październiku 2019 r. rząd Nigerii podpisał kontrakt o wartości 3,9 miliarda dolarów z China Construction Railway Corporation (CCRC) na budowę linii kolejowej łączącej Abudżę z Itakpe.
Kontrakt ten obejmował także budowę portu morskiego Warri.