Nigel Farage wezwał Sir Keir Starmer do złomu HS2 Natychmiast ostrzeżenie końcowy koszt oblężonego projektu kolejowego może wzrosnąć do 150 miliardów funtów. Reform Lider UK oskarżył kolejne rządy o marnowanie pieniędzy publicznych i nie stawiając czoła rzeczywistości gospodarczej.
Powiedział: „Pamiętam, że kiedy osiągnęło 7 miliardów funtów, powiedziałem, na miłość bractwo, złom to. Według ministra dostaliśmy do 30 miliardów funtów. A jednak myślę, że powinniśmy to złomować, ponieważ myślę, że ostateczny koszt tego będzie znacznie ponad 100 – 150 funtów.”
Linia szybkich została pierwotnie zaprojektowana, aby połączyć Londyn, Birmingham, Manchester i Leeds. Ale wschodnia noga do Leeds została już osadzona, a północne przedłużenie pozostaje w otchłani.
Tymczasem szacunki kosztów wzrosły od 33 miliardów funtów do ponad 100 miliardów funtów, w zależności od resztek programu.
Farage powiedział, że cały projekt został zbudowany na fałszywym założeniu ekonomicznym – że szybsze pociągi na północy napędzają regenerację.
Powiedział: „To, co widziałem z TGV we Francji, jest odwrotnie. W rzeczywistości, kiedy Marsylia stała się trzy godziny od Paryża, a nie sześć, widzieliśmy firmy przenoszące się z Marsylii do Paryża”.
Przemawiając w GB News, pan Farage skrytykował również całkowity brak prywatnych inwestycji, argumentując, że państwo brytyjskie nie miało działalności na tak ogromne ryzyko infrastruktury.
Powiedział: „Po pierwsze, ponieważ nigdy nie dostanie ani grosza prywatnych pieniędzy i myślałem, że brytyjskie rządy są złe w robieniu tych rzeczy. Po drugie, myślałem, że cała sprawa oparta jest na fałszywym przesłance”.
Kontynuował: „Myślę, że moglibyśmy wydać te pieniądze znacznie lepiej, w rzeczywistości ułamek tych pieniędzy, modernizując usługi kolejowe w całym kraju, z korzyścią dla milionów ludzi, w przeciwieństwie do niektórych raczej dobrze dobrze obcasowanych mężczyzn i kobiet wyruszających do Londynu”.
Farage powiedział, że politycy w Westminster byli niezgodni z rzeczywistością zarządzania finansami i ryzyka. Powiedział: „Oto argument w biznesie: mówisz, że pierwsze cięcie jest najlepszym cięciem, chociaż w parlamencie nie ma wielu ludzi, którzy kiedykolwiek prowadzili firmę lub wiedzieliby, jak to jest przegrać”.
Sekretarz transportu Heidi Alexander powiedział The Commons, że rząd Partii Pracy pozostał zaangażowany w projekt, ale planował zmniejszyć terminy konstrukcji, aby kontrolować koszty. Obwiniała Konserwatyści dla niewłaściwego zarządzania, ale nalegał, aby program nadal kontynuował.
Ale pan Farage powiedział, że opóźnienie nieuniknionego tylko pogorszy sytuację. Powiedział: „Rzadko omawiamy HS2, co oczywiście kosztuje dziesiątki miliardów i prognozuje, że kosztuje wiele dziesiątek więcej”.
Dodał: „Przez lata prowadziłem kampanię przeciwko temu. Dlaczego? Ponieważ zawsze miała to być katastrofa”.