Belgia to ważny węzeł komunikacyjny w sercu Europy, umożliwiający podróżnym płynne połączenie z innymi częściami kontynentu.
Regularnie kursują pociągi do NiemcyFrancji, Wielkiej Brytanii, Holandii i Luksemburgu.
Liczba osób podróżujących kolej wzrosła, osiągając w ubiegłym roku aż 244 miliony.
Władze belgijskie starały się zmodernizować infrastrukturę kolejową, w tym stacje, aby zachęcić jeszcze większą liczbę podróżnych do podróżowania pociągiem.
W zeszłym tygodniu Mons udostępniło swoją stację po zakończeniu gruntownej modernizacji i renowacji.
Futurystyczny nowy projekt kosztował oszałamiającą kwotę 480 milionów euro (397 milionów funtów) i został wykonany przez firmę architektów i inżynierów Santiago Calatrava.
Mons Stacja jest niewątpliwie ważnym węzłem międzynarodowym, obsługującym 57 000 pasażerów tygodniowo i 189 pociągów dziennie.
Nowoczesny, dostępny i położony w samym sercu miasta dworzec i jego nowa kładka zapewniają jeszcze większą intramodalność.
Pasażerowie mogą dojechać na dworzec autobusowy Kiss&Ride i skorzystać z taksówki bezpośrednio z nowego dworca.
Na terenie nowej kładki znajduje się pięć zadaszonych peronów, dwa parkingi i 350 miejsc parkingowych dla rowerów, a na nowej kładce znajdzie się 14 powierzchni handlowo-usługowych.
Stacja została zaprojektowana tak, aby wszyscy pasażerowie mogli podróżować bez barier i samodzielnie.
W nowym chodniku znajduje się 12 wind, podwyższone platformy i krokomierze dla osób niedowidzących.
Choć już funkcjonuje, oficjalna inauguracja odbędzie się 31 stycznia 2025 r. podczas festiwalu „Mons en lumières”.
Najnowszy projekt jest czwartą iteracją modelu Mons stacja kolejowaktóry po raz pierwszy otworzył swoje podwoje w 1841 roku.
Oryginalna stacja była częścią połączenia linii Midi Bruksela i granica francuska przez Quiévrain do Paryża.
Ten pierwszy budynek został zastąpiony w 1874 roku przez jego następcę, który miał prawie 200 metrów długości.
Druga stacja została zniszczona przez amerykańskie bomby 10 maja 1944 r., a w 1952 r. została zastąpiona trzecią konstrukcją.
Trzecia stacja została zamknięta dla pasażerów w marcu 2013 roku i trzy miesiące później została rozebrana w ramach planów modernizacyjnych.