. Filipiny ma plany położyć kres chaosu ruchu w stolicy Manila poprzez budowę dwóch pobieranych drogi ekspresowe.
Dwa projektowanie – Southern Access Link Expressway (Salex) i Northern Access Link Expressway (Nalex) – są ustawione na niewiarygodne łącznie 4,1 miliarda funtów.
W projekcie Salex będzie podwyższona trasa obejmująca metra Manila Skyway i drogę ekspresową Shoreline, zbudowaną za 2,1 miliarda funtów. Oczekuje się, że pomoże to rozwiązać Azjatycki Przewlekłe problemy z przeciążeniem kraju.
Tymczasem trasa Nalex o wartości 2 miliardów funtów ma na celu poprawę transportu z Nowego Międzynarodowego lotniska Manila i największego obszaru metropolitalnego w Manili (Metro Manila) w pierwszym etapie oraz między Tarlac City i Pampanga na drugim etapie.
Oba projekty będą stanowić część sieci zintegrowanej w Greater Capital Region Integrated Expressways, planowanej sieci połączonych dróg ekspresowych zaprojektowanych w celu poprawy łączności transportowej w szerszych obszarach metropolitalnych wokół Manili.
Budowa Salex i Nalex ma się rozpocząć w pierwszym kwartale 2025 r. I przewiduje się, że zostanie ukończone za trzy lata.
Rada regulacyjna ds. Opłaty przyznała projekt San Miguel Corp (SMC), który jest również odpowiedzialny za projekt Expressway Stage Stage 4. Oczekuje się, że ta trasa będzie alternatywą od Parañaque do Quezon City przez Taguig, Taytay, Antipolo i San Mateo i zmniejszaj główne arteria Metro Manila.
Jednak SMC ujawniło, że projekt Skyway będzie teraz kosztować 761 milionów funtów zamiast pierwotnie przewidywanych 617 funtów. 20-milowa trasa ma trzy pasy w każdym kierunku i będzie miała 28 ramp.
SMC twierdzi, że po zakończeniu SKYWAY Etap 4 podróż z Bicutan i Taguig do obszaru Batasan w Quezon City potrwa zaledwie 30 minut, od zwykłych dwóch godzin.
Tymczasem Laguna Lakeshore Road Network (LLRN) ma budować kolejny projekt drogi ekspresowej, rozciągając się około 23 mil obok jeziora Laguna, największego jeziora na Filipinach.
Ten osobny projekt ma kosztować 2,2 miliarda funtów, przy czym znaczna część finansowania zapewniała 1,3 miliarda funtów pożyczki z Azjatyckiego Banku Rozwoju (ADB). Północny odcinek drogi zostanie opłacony przez 715 milionów funtów pożyczki z banku eksportu-importowego Korea.
LLRN będzie miał kilka wiadukty oraz mosty przecinają drogi wodne, które łączą się z jeziorem Laguna, a także udogodnienia dla rowerzystów i pieszych.
Manila jest najbardziej zaludnionym regionem w kraju i na świecie, z niesamowitymi prawie 113 000 mieszkańców na milę kwadratową. Jest to także najbardziej zaludnione miasto na świecie właściwe.
Rozwijał się również jako popularny turystyczny miejsce docelowe, szczycące się historycznymi miejscami rozciągającymi się od okresu kolonialnego do Druga wojny światowejimponujące centra handlowe i piękne zielone parki, takie jak Rizal Park, w tym chińskie i japońskie obszary tematyczne.